20 feb 2020 | Management & Deontology

Hoe ervaren uw cliënten de website van uw advocatenkantoor? Doe de test!

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 20/02/2020 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Heeft uw kantoor al een website? Heel goed! Maar weet u ook hoe uw cliënten uw site ervaren? Vinden ze wat ze zoeken? Staan hun noden centraal? Staat alle informatie op een logische plaats? Het zijn allemaal zaken die bepalen of cliënten met u in zee gaan, want ze gaan steeds vaker online op zoek naar hun advocaat. Aan de hand van de volgende vragen kunt u makkelijk nagaan hoe cliëntgericht uw site is. We geven u ook tips om uw site verder te optimaliseren.

Download hier de gratis checklist, zodat u meteen alle punten kunt afvinken wanneer u door uw site surft.

Staat de belangrijkste informatie over uw kantoor op elke pagina?

Zorg ervoor dat de naam van uw kantoor, uw logo en eventuele slagzin bovenaan op elke pagina te zien zijn. Bezoekers komen niet altijd op uw thuispagina terecht, maar belanden meestal op een specifieke inhoudspagina via zoekmachines of links. Ook op die pagina’s moeten ze meteen zien met wie ze te maken hebben. Via een navigatiebalk vinden ze vanzelf de weg naar uw homepage. Ook voor bezoekers die uw kantoor al kennen, schept het vertrouwen en duidelijkheid wanneer ze uw logo telkens terugzien.

Staan uw contactgegevens op elke pagina?

Een cliënt die uw website bezocht en door de interessante inhoud overtuigd is geraakt van uw expertise, wil u zo snel mogelijk contacteren. Voorzie daarom een contactpagina met uitgebreide contactgegevens (adres en eventueel een kaart, telefoonnummer, e-mailadres, profielen op social media). Zorg er bovendien voor dat minstens uw telefoonnummer en mailadres bovenaan of onderaan elke pagina staan. Maak het uw bezoekers zo makkelijk mogelijk, des te groter is de kans dat ze u contacteren.

Vermeldt uw website wat uw vakgebieden zijn?

Een cliënt wil uiteraard weten met welke problemen hij of zij bij u terecht kan. Voorzie daarom plaats om uw vakgebieden in de kijker te zetten. U kunt dat onderdeel van uw website verder versterken met meer toelichting bij elk vakgebied, een aantal typische, pertinente vragen die cliënten zouden kunnen hebben, of links naar relevante publicaties. Gebruik hier de (niet-juridische) taal van de cliënt en de zoektermen die hij of zij in een zoekmachine zou ingeven in de zoektocht naar juridisch advies.

Stelt u zichzelf en uw medewerkers voor?

Cliënten weten graag met wie ze in zee gaan. De pagina met de biografieën van het team, vaak met de titel ‘Over ons’, is de ideale manier om uw kantoor een gezicht te geven. Het is trouwens een van de meest bezochte webpagina’s. U kunt de missie, waarden en werkwijze van uw kantoor verder toelichten en de expertise van uw medewerkers bewijzen aan de hand van hun persoonlijke profielen en cv’s. Professionele en zakelijke foto’s zijn hier zeker een meerwaarde.

Staan uw erelonen en de algemene voorwaarden op uw website?

Een pagina of sectie met uw erelonen en algemene voorwaarden is een vorm van transparantie voor uw cliënteel. Bovendien is het wettelijk verplicht om dit te vermelden.

Houdt u uw website actueel met nieuwe inhoud?

Cliënten houden ervan wanneer ze regelmatig nieuwe inhoud op een pagina kunnen lezen. Zorg er daarom voor dat er geregeld nieuwsitems of blogposts over uw vakgebied op uw website verschijnen. Dat is een zeer goede manier om uw expertise te onderlijnen en online zichtbaarheid te krijgen.

Linkt u naar uw pagina’s op sociale media?

Heeft u een pagina op LinkedIn, Twitter of Facebook? Post u regelmatig? Dat is een goede manier om gezien te worden. Plaats daarom zeker een link naar de desbetreffende pagina’s op uw website. Niet alleen op uw contactpagina, maar ook bij uw contactgegevens op elke pagina (zie hierboven). Op de ‘Over ons’-pagina kunt u links naar de LinkedInpagina van elke medewerker toevoegen. Meer weten over LinkedIn? Ontdek onze tips!

Heeft u een mobiele website?

Cliënten surfen niet alleen op hun computer, maar steeds meer op hun smartphone en tablet. Ook uw mobiele site is een belangrijk visitekaartje. Zorg er dus voor dat uw website op mobiele toestellen te bezoeken is en kijk na of afbeeldingen en tekst goed schalen op een kleiner scherm.

Is uw site cliëntgericht? Download hier de checklist en ontdek wat de sterktes en zwaktes van uw website zijn. Met onze tips zet u de cliënt nog meer centraal. Heeft u hulp nodig om uw website verder uit te werken, of heeft hij een eigentijds jasje nodig? Jubel Services is er voor u!

Nico Del Rio
Business consultant bij Jubel Services

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.