25 apr 2022 | Management & Deontology

Bent u binnenkort de strafste headliner op Jubel.be?

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 25/04/2022 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

’s Morgens de krant rustig (digitaal) doorbladeren met een heerlijke kop koffie in de hand, zowaar een ideale start van de dag. Het eerste waarop uw kritische oog daarbij hoogstwaarschijnlijk valt, zijn de ‘krantenkoppen’. Deze schijnbare tekstdetails hebben meer slagkracht in het verdere verloop van uw leesritueel dan ze op het eerste zicht doen uitschijnen. Hoe sprekender de titel, hoe groter namelijk de kans dat u het bijhorende artikel ook effectief zal lezen.

Ook voor juridische blogs geldt deze gouden regel. Wist u dat slechts 20% van diegenen die uw artikel voorbij ziet flitsen, de gehele tekst van begin tot einde doorneemt? Des te belangrijker dus om van uw titel een echte headliner te maken. Want, hoe luidde dat spreekwoord ook alweer? Een goed begin is half gewonnen?

Wek de nieuwsgierigheid van de lezer

De titel van uw artikel is de eerste kans op succes. Op basis van deze smaakmaker zal de lezer beslissen of het de moeite loont het artikel te lezen. Bent u niet de meest creatieve ziel? Geen nood, er bestaan immers heel wat ‘hulplijnen’ die u op weg zetten om de aandacht van uw lezer op te eisen én vast te houden. Vooreerst, maak de titel kort en krachtig. Het integreren van een heldere vraag, cijfers of statistieken zet de lezer meteen aan tot nadenken. Uw bericht starten met een werkwoord, spoort uw lezerspubliek dan weer aan om aan de hand van het artikel een antwoord te zoeken op zijn of haar juridische vraagstukken. Een goede titel zet dus aan tot actie!

Spreek aan

Ú hebt het vast al gemerkt in dit artikel: Het gebruik van de beleefdheidsvorm “U”, maakt dat de lezer zich persoonlijk aangesproken voelt. Net als tijdens een juridisch adviesgesprek, lijkt het immers alsof u zich als specialist rechtstreeks tot die ene cliënt richt, op zoek naar kwalitatieve dienstverlening. Daarbij is het belangrijk dat u hypergespecialiseerd en technisch vakjargon vermijdt. Schep klare taal, ook in de titel, om te vermijden dat een rechtzoekende reeds afhaakt na enkele seconden leestijd.

Door middel van “Search Engine Optimalisation” (SEO) kan u bovendien uw bijdrage hoge toppen laten scheren in de Google charts. Ook een krachtige titel met belangrijke inhoudelijke kernbegrippen draagt daartoe bij. Zorg er evenwel voor dat de titel ook effectief de inhoud van het artikel reflecteert. Clickbait of misleidende titels doen immers afbreuk aan de kwaliteit van uw expertise.

Wees origineel

Creatieve en unieke titels kunnen uitgroeien tot echte winners. Baseer de keuze van uw headliner dan ook op  een doordachte strategie. Ga vooraf eens op zoek naar titels van gelijkaardige blogberichten die naar uw gevoel de lezer meteen aanspreken. Kopieer niet, maar leer uit de benadering van anderen binnen uw vakdomein. Probeer de lezer uit te dagen door bestaande conventies te doorbreken, linken te leggen met de actualiteit etc. Misschien schiet u wel een gepaste quote à la Thomas Jefferson te binnen die op het lijf geschreven is van de inhoud van uw volgende juridische bijdrage?

Van titel tot succes: koplopers met straffe headliners

Zoals goede wijn, heeft een titel tijd nodig om te ‘rijpen’. Hoe bewuster u erover nadenkt, des te sterker kan u uit de hoek komen met uw tekst. Creativiteit en inventiviteit bij uw titelkeuze bepalen immers mee hoe potentiële cliënten uw uiteindelijke dienstverlening zullen percipiëren. Geïnteresseerden lezen uw bijdrage voornamelijk omdat ze op zoek zijn naar antwoorden en naar toegankelijke, kwalitatieve informatie over hun juridische vraagstuk. Laat de titel van uw bijdrage deze kerndoelen dan ook op een originele manier reflecteren. Zo bent u binnenkort gegarandeerd de strafste headliner binnen uw vakdomein.

***

Van uw eigen headliners echte winners maken? De ervaren copywriters van Jubel Services zoeken samen met u naar de meest geschikte manier om de communicatie omtrent uw dienstverlening zo origineel en krachtig mogelijk vorm te geven. Een crossmediale en innovatieve aanpak met kennis ter zake van het juridische veld: dat maakt Jubel Services uniek.

Nood aan legal of tax copywriting? Contacteer ons vandaag nog.

Ontdek hier meer communicatietips!

***

Referenties:

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.