Als bedrijfsjurist is aanwezigheid op professionele socialemediakanalen als LinkedIn een must. U kunt er uw expertise in de verf zetten en een netwerk uitbouwen. Maar ook andere kanalen kunnen interessant zijn voor u. Heeft u bijvoorbeeld al eens nagedacht over Instagram? U kunt er uzelf, uw bedrijf en uw legal team letterlijk en figuurlijk mee in de kijker zetten.
Geef uzelf en uw legal team een gezicht op Instagram
Uiteraard gebruiken veel mensen hun profiel op Instagram meestal om persoonlijke berichten en dan vooral foto’s te delen. Toch kunt u Instagram ook inzetten om u als professional te profileren. U kunt het over uzelf hebben, maar ook over uw bedrijf of uw legal department.
Toon uw volgers wie u echt bent, waar u en uw team voor staan. Laat de mens achter de professional zien
Toon uw volgers wie u echt bent, waar u en uw team voor staan. Laat met andere woorden de mens achter de professional zien. Uiteraard heeft u als bedrijfsjurist een belangrijke job. Maar vergeet niet ook af en toe een andere kant van u en uw functie te tonen. Breng uzelf in beeld wanneer u een boeiende opleiding geeft of volgt, maar ook tijdens leuke teambuildingactiviteiten. Zet eens een teamlid in de bloemen. Tijdens een Team member Tuesday kunt u elke week een andere expert uit uw departement in de kijker zetten.
Jonge juristen bereiken
Twintigers en dertigers groeiden als het ware op met de sociale media. Jonge professionals laten Facebook meer en meer links liggen, maar op visuele media als Instagram en TikTok vindt u hen wel terug.
Bent u op zoek naar fris juridisch talent om uw legal team te versterken, dan kunt u hen zeker via Instagram bereiken. Het is immers hét kanaal bij uitstek om een vacature op een creatieve of originele manier onder de aandacht brengen. Uiteraard gebruikt u Instagram dan als aanvulling op communicatie via meer ‘zakelijke’ kanalen als LinkedIn of vacaturewebsites. Het grote voordeel is dat u hier ook beloftevolle professionals kunt bereiken die misschien niet op zoek zijn naar een nieuwe job, maar wel getriggerd worden door uw post.
Bent u op zoek naar fris juridisch talent om uw legal team te versterken, dan kunt u hen zeker via Instagram bereiken
Legal influencer
Instagram is vooral een visueel medium. Wil u uw expertise tonen via lange inhoudelijke posts, dan kunt u beter naar LinkedIn uitwijken. Dit neemt niet weg dat u ook uw kennis in uw specialisatiedomein in de verf kunt zetten op Instagram. Al verpakt u het daar anders: bijvoorbeeld via korte, praktische, juridische tips of actuele vernieuwingen in de wetgeving.
Voegt u daar dan nog eens hashtags aan toe zoals #bedrijfsjurist of #nieuwewetgeving en u uw bericht wordt zeker opgemerkt. Wil u nog meer opvallen: koppel dan ook locatiehashtags aan uw berichten. Instagramgebruikers gaan vaak via die hashtags op zoek naar gewenste informatie.
Conclusie
Communicatie via sociale media is altijd een verhaal van én zus én zo. In een professionele context zet je dus best in op meerder socialemediakanalen: Instagram werkt het best als versterker van wat u met bv. LinkedIn en Twitter al doet. U laat er de ‘de andere kant’ van uw functie zien, het gezicht van uw departement.
Wim Putzeys, hoofdredacteur Jubel
0 reacties