14 jan 2019 | Actualia, Kantoor & beleid

Client wil betaalbare, empathische specialist

Recente vacatures

Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel
Advocaat
Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 14/01/2019 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Duur, niet transparant over werkwijze en kosten, elitair en een gebrek aan inlevingsvermogen. Voor consumenten en ondernemers laat de advocatuur het nodige te wensen over.

De uitkomsten van het imago-onderzoek dat bureau SamConsult uitvoerde in opdracht van het Advocatenblad.nl vallen zowel mee als tegen. Eerst het goede nieuws. Consumenten en KMO’ers zijn minder negatief over de advocatuur dan de balie denkt.

[…]

Verwachtingsmanagement

Uit eerdere onderzoeken in 2006 en 2009, beide uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Orde van Advocaten, rees ook al het beeld van de te dure advocaat. Zowel particulieren als ondernemers vonden de tarieven toen te hoog. Anno 2018 is dat niet anders.

Niettemin kan en moet dat diepgewortelde imagoprobleem worden opgelost.

[…]

Integriteit

[…]

Het onderzoek gaat ook in op de vijf kernwaarden van de advocatuur. Integriteit is er daar één van. Advocaten zeggen geen moeite te hebben om integer te handelen, maar hun cliënten oordelen daar anders over.

[…]

Daarbij denkt Diana De Wolff, bijzonder hoogleraar advocatuur, dat het elitaire imago van de advocatuur de waardering van de integriteit niet ten goede komt.

Elite

‘Zorg voor een minder elitair karakter,’ is een veelgenoemde tip van consumenten en KMO’ers aan advocaten. En: ‘Gebruik minder ingewikkelde en begrijpelijke taal’. ‘Advocaten praten vaak in jargon,’ zegt Johan Rijlaarsdam, ar-lid van de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) met de portefeuilles financiën en communicatie. ‘Dat gaat niet opzettelijk. Ze zitten zo in hun vak, dat ze vaak vergeten uit te leggen wat een term als comparitie eigenlijk is. Door daar regelmatig bij stil te staan, kunnen ze ook beter de vertaalslag naar hun cliënt maken.’

[…]

Dat cliënten persoonlijk contact en persoonlijke betrokkenheid belangrijk vinden, ziet Diana de Wolff als een pre. ‘Dat betekent dat de advocaat niet makkelijk inwisselbaar is voor een algoritme.’

[…]

Specialist

[…]

Sabine Droogleever Fortuyn

 

Wilt u het volledig overzicht raadplegen van de resultaten uit dit onderzoek?

U vindt ze terug in het recentste nummer van Today’s Lawyer bij het artikel van Sabine Droogleever Fortuyn, redacteur bij Advocatenblad.nl. Klik hier voor meer informatie en abonnementsvoorwaarden.

Recente vacatures

Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel
Advocaat
Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Ondernemingsrecht
0 - 3 jaar
Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.