Met kennis van zaken
Uw cliënten in de mobiele revolutie

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 28/11/2016 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

De mobiele revolutie is een feit. In oktober 2016 werden wereldwijd meer websites bezocht met mobiele apparaten dan van op een desktop. Inderdaad, Statcounter, een onderzoeksbureau dat internetverkeer analyseert, stelde vast dat 51,3% van de websites geladen werden op mobiele toestellen. Het was de eerste keer ooit dat mobiel internetverkeer het verkeer via desktoppen op een wereldwijde schaal voorbijstak.

Wat zijn de gevolgen voor u? In dit artikel zullen we het hebben over hoe u uw mobiele cliënten tegemoet kan komen. Meer specifiek zullen wij aandacht besteden aan wat dit voor uw website en voor uw interacties met uw klanten betekent. In een follow-up artikel zullen we aandacht besteden aan enkele nieuwe mobiele hulpmiddelen voor juristen.

Laten we beginnen met uw website. De eerste vraag die u zich moet stellen is of uw website mobiel-vriendelijk is. Hoe ziet uw site eruit wanneer die bekeken wordt op een mobiel toestel? Gaat de tekst uit het scherm? Blijven de afbeeldingen en video’s binnen de schermbreedte? Kan de navigatie van de site comfortabel gebruikt worden op een mobiel apparaat?

Websites met één vaste lay-out voor één specifieke schermbreedte werken niet langer voor alle toestellen. Als we even vlug de beschikbare statistieken consulteren, stellen we vast dat ongeveer een op drie websitebezoekers een toestel hanteert met schermbreedte tussen 320 en 360 pixels! Uw website moet dan ook toegankelijk zijn in deze lagere resoluties. En misschien moet u ook nagaan of u beter een andere tekengrootte gebruikt die de tekst leesbaar houdt.

U moet ook aandacht besteden aan de structuur van uw website. Zijn de menu’s en navigatie ‘touch-vriendelijk’, en valt uw site makkelijk te navigeren op mobiele apparaten? Zijn de menuopties voldoende groot, zodat ze met de vinger geselecteerd kunnen worden? Mobiele bezoekers verwachten ook dat pagina’s sneller laden. Pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik zijn meestal korter, wat inhoudt dat u de informatie op uw website misschien moet opsplitsen en reorganiseren.

Ga er niet van uit dat u het mobiel-vriendelijk maken van uw site nog wat kan uitstellen, want u verliest nu reeds potentiële klanten. Mensen die mobiele toestellen hanteren zijn 50% minder geneigd om uw diensten te gebruiken, als uw website niet mobiel-vriendelijk is! En zoekmachines zoals Google bestraffen websites die niet mobiel-vriendelijk zijn op verschillende manieren. Niet-mobiel-vriendelijke websites krijgen immers een lagere ranking in de zoekresultaten, wat betekent dat uw website moeilijker te vinden is. En indien de gebruiker die de zoekmachine consulteert, zelf gebruik maakt van een mobiel apparaat, dan wordt ranking nog meer verlaagd. (Ook goed om weten: Google bestraft ook websites die niet over een sitemap, disclaimer, of privacyverklaring beschikken, evenals websites die niet voldoen aan toegankelijkheidseisen). Als u wilt weten hoe uw site scoort, dan biedt Google een website aan waar u uw site kunt testen en zien of die beantwoordt aan Google’s normen voor mobiel-vriendelijke sites: www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

In eerdere artikelen hebben wij erop gewezen dat de nieuwe juridische consument er de voorkeur aan geeft om te werken met advocaten die een klantenportaal aanbieden. Daarin krijgen uw cliënten toegang tot hun gegevens in een beveiligde omgeving, en kunnen ze de stand van zaken van hun dossiers opvolgen. Bij voorkeur moet dat klantenportaal ook mobiel-vriendelijk zijn. Soms bieden klantenportalen extra functionaliteiten: via CICERO LawPack’s klantenportaal, de web view module, kunnen bestaande cliënten bijv. nieuwe incassodossiers aanmaken.

Mobiele media hebben tenslotte ook invloed op hoe we communiceren. 97% van de eigenaars van mobiele apparaten gebruiken die apparaten om te ‘texten’ via (sociale media) apps zoals Facebook Messenger, LinkedIn, Whatsapp, Skype, Google Hangouts, enz. Velen gebruiken hun mobiel toestel ook voor video chats. En 53% van de mobiele gebruikers gebruiken hun toestellen om e-mails te lezen en te versturen. Zijn de e-mails die u verzendt mobiel-vriendelijk? Passen het letterhoofd en de voettekst binnen de schermbreedtes van mobiele toestellen?

De mobiele revolutie is hier. Zorg ervoor dat u de boot niet mist!

 

Bronnen:

 

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.