Veel professionele internetgebruikers zien eerst je LinkedInpagina voor ze op een andere manier met jou in contact komen. Het is dus cruciaal om een volledig en aantrekkelijk profiel te hebben. Daarnaast moet je ook écht aanwezig zijn en regelmatig deelnemen aan online discussies. Zo zet je jouw expertise in de kijker. We geven graag enkele tips hoe je het meeste kunt halen uit dit sociale netwerk.
Je profielpagina als visitekaartje
Eens je een profiel hebt aangemaakt, is het zaak om dit profiel zo volledig mogelijk in te vullen. Je profielpagina is een soort uitgebreid visitekaartje waarin je jouw opleidingen, vaardigheden, ervaring en jobs kunt vermelden. Bij elke functie en studie kan je toelichten wat je deed en hoe het je als professional vormde. Doe dat in een toegankelijk taal die aanspreekt: vermijd vakjargon en technische details. Maak daarbij zeker gebruik van interessante trefwoorden – of beter gezegd zoekwoorden, de termen die mensen googelen. LinkedInpagina’s scoren immers hoog op zoekmachines. Zo word je makkelijk gevonden.
Voor zoekmachines is het veld met de kopregel of headline het meest interessant. Die kopregel springt letterlijk het meest in het oog, want komt in beeld bij de zoekresultaten van Google. Maak er dus werk van en zet vooral daar de treffende termen die veelzeggend zijn over jou.
Geef jezelf een gezicht en voeg een foto toe. Kies een neutrale foto waarop je duidelijk herkenbaar bent. Vermijd groepsfoto’s (waar je al dan niet jezelf uitsnijdt), vakantiefoto’s en foto’s die verouderd zijn. Zelfs als je jezelf niet fotogeniek vindt, raden wij aan er toch één toe te voegen. Ga eventueel langs een professionele fotograaf, die je mooiste kant op de gevoelige plaat weet vast te leggen. Een profiel zonder foto is een afknapper.
Je netwerk online en offline uitbouwen
Het maken van je profiel is de eerste stap. Op zich ben je daar nog niet veel mee. De belangrijkste stap komt daarna: connecties aangaan met andere gebruikers. Je moet niet zozeer het grootste netwerk bouwen. Wel het beste. Zet in de eerste plaats in op connecties die een (professionele) meerwaarde kunnen zijn. Start bij voorkeur met mensen die je kent: oud-studiegenoten, personen die je effectief al hebt gesproken, mensen met wie je samenwerkte, bedrijfsjuristen bij andere ondernemingen, andere juridische professionals. Met andere woorden: de mensen waar je ook offline mee zou netwerken.
Een online netwerk kan je trouwens ook uitbouwen tot een offline netwerk. Als je je onlinecontacten later in levende lijve ontmoet, is de stap om een meer persoonlijk contact te leggen immers wat kleiner, omdat je virtueel al een connectie hebt.
Ook is het altijd een goed idee om een persoonlijke boodschap te schrijven bij een verzoek tot connecteren. LinkedIn plaatst een standaardboodschap bij jouw connectieverzoek, maar je kunt die vervangen door een persoonlijke tekst, waarin je toelicht waarom je wil connecteren, waar je elkaar al gesproken hebt of vanwaar de persoon je kent. Dit vergroot de kans dat de ander positief reageert op je connectieverzoek.
Zet je expertise in de verf (maar overdrijf niet)
Profiel klaar en connecties gevormd? Tijd om actief te worden! LinkedIn is een sociaal medium. Dit sociale aspect mag je niet uit het oog verliezen. Ga in gesprek met de andere gebruikers. Dat kan op twee manieren: door zelf te posten en door te reageren op posts van anderen.
Hoe vaak je iets moet delen op LinkedIn is moeilijk te zeggen. Twee goede stelregels zijn: (i) deel enkel iets als je effectief iets interessant te vertellen hebt en (ii) beperk je tot één of twee posts per week. Zo ben je voldoende aanwezig om op te vallen, maar niet zo vaak dat je mensen gaat vervelen of irriteren. Je mag gerust je eigen kennis in de verf zetten, maar overdrijf niet. Mensen houden niet van grootsprekers.
Wat betreft de inhoud van de post kunnen we duidelijk zijn:
- Houd het professioneel. Voor persoonlijke verhalen zijn er andere kanalen. Dit gezegd zijnde, uiteraard kan je wel eens een verhaal delen over meer persoonlijke zaken die je na aan het hart liggen (bv. engagement voor een goed doel), als die iets zeggen over jou als mens (en daardoor ook als professional).
- Zorg dat je anderen aanspreekt: gebruik een sprekende titel en voeg afbeeldingen toe.
- Houd het kort. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister. Mensen scrollen nogal snel door hun tijdlijn op sociale media. Met een post die krachtig en to the point is, grijp je sneller de aandacht dat met een lang epistel.
Ga in gesprek
Minstens even belangrijk is de interactie met andere gebruikers. Je kunt posts van anderen ‘interessant’ vinden, delen, of er commentaar op geven. Zo draag je op een authentieke manier bij aan de conversatie, kun je je expertise laten blijken en word je gezien door andere gebruikers. Een groot voordeel is dat je zo niet alleen je eigen netwerk bereikt, maar ook het netwerk van je connecties. De mogelijkheid om snel en eenvoudig in contact te komen met het netwerk van je netwerk is nu net één van de sterktes van LinkedIn.
Je kan ook lid worden van besloten groepen in je interessedomein of vakgebied. Daar kan je het laatste nieuws over je vak lezen, vragen voorleggen aan beroepsgenoten, deelnemen aan discussies, opportuniteiten vinden, en nieuwe contacten leggen.
Ten slotte kan je ook makkelijk privéberichten sturen naar je contacten. Het is vaak sneller dat een e-mail sturen. Bovendien kan je ook mensen bereiken waarvan je geen andere contactgegevens hebt. Gebruik deze mogelijkheid wel niet om je connecties te spammen met commerciële boodschappen.
Je profielpagina als cv
Op zoek naar een volgende uitdaging? Ook dan is een mooi uitgewerkt LinkedIn-profiel een must. Je kan makkelijk op je profiel aangeven dat je klaar bent voor een nieuwe job door de OpenToWork-feature. Je bereikt onmiddellijk heel je eigen uitgebreide netwerk, waar misschien wel een bedrijfsleider tussen zit die net naar nieuwe mensen op zoek is. Maar er is meer. Rekruteerders gaan op LinkedIn meer en meer actief op zoek naar interessante profielen.
Heb je zelf een motivatiebrief uitgestuurd? Dan is de kans groot dat de HR-verantwoordelijke die de sollicitaties behandelt, eerst jouw aanwezigheid op sociale media checkt. Met een uitgewerkt LinkedIn-profiel maak je al meteen een goede indruk.
Gebruik sociale media op het werk
Maar wat doe je met LinkedIn tijdens de werkuren? Mag je je persoonlijk netwerk uitbreiden en artikels liken tijdens je dagarbeid? De meningen daarover zijn verdeeld. Voor zelfstandigen is het in hun eigen belang om volop de LinkedIn-kaart te trekken, lijkt ons, terwijl voor loontrekkenden afspraken daarover met het management geen overbodige luxe zijn.
Hoewel het gebruik van sociale media tijdens de werkuren dus niet evident is, gelden voor LinkedIn toch andere regels dan voor de andere netwerken. LinkedIn is immers bij uitstek een professioneel medium. Netwerken maakt vandaag de dag een belangrijk deel uit van het werk van een professional. Ook online je netwerk uitbouwen door actief LinkedIn te gebruiken tijdens de werkuren, moet dus zeker (in beperkte mate) kunnen. Ten slotte komt dit ook je werkgever (onrechtstreeks) ten goede.
Link of button in uw e-mailhandtekening
Nog een laatste tip? Zorg voor een link of button naar je LinkedInprofiel in je e-mailhandtekening. Zo komen contacten vlot op je profielpagina terecht.
Tot slot
LinkedIn is een essentieel onderdeel van je online zichtbaarheid als professional. Met onze tips maak je ongetwijfeld een indrukwekkende profielpagina waarmee je anderen overtuigt van je expertise.
Wil je weten hoe je echt het verschil maakt op LinkedIn? Heb je na het lezen van deze blog nog verdere vragen over je online aanwezigheid? Wil je als bedrijfsjurist gevonden en gezien worden op het internet? Contacteer Jubel Services. Wij helpen je graag verder!
Lees ook: Gaat u als bedrijfsjurist aan het bloggen ? Ontdek hier de vijf voordelen
0 reacties