Een robot die voor u en uw cliënten gespecialiseerde juridische vraagstukken oplost. Misschien klinkt dit bij u als sciencefiction in de oren of krijgt u van dit ‘doldwaze’ idee ijskoude rillingen. Of wat dacht u van ‘predictieve justitie’? Op basis van gerechtelijke beslissing uit het verleden, maakt deze techniek aan de hand van een uitgewerkt computermodel gedetailleerde voorspellingen over de uitkomst van een procedure. Schrik dan niet (nog eens). Vandaag de dag bestaan er immers digitale toepassingen die wel heel dicht in de buurt komen van zulke geautomatiseerde juridische dienstverlening. Loopt het voortbestaan van juridische beroepen gevaar omwille van deze recente innovaties? Neen.
Technologie maakt het recht toegankelijker
Laten we het ‘angstperspectief’ eens omdraaien. Nieuwe (spits-)technologie zorgt er namelijk ook voor dat het recht steeds toegankelijker wordt en dat u als jurist op lange termijn via deze ‘digitale weg’ een bredere laag van de bevolking efficiënter, eigentijdser, directer en gerichter kan bedienen. Om de cirkel helemaal rond te maken, dat resulteert niet in minder werk, maar creëert net méér werkgelegenheid.
Beginnen bij het begin
Het wereldwijde web is de laatste jaren vrijwel in elke huiskamer sterk vertegenwoordigd. Een visueel aantrekkelijke website – bij voorkeur gekoppeld aan professionele sociale mediaprofielen – is dan ook een eerste stap die u in staat stelt uw juridische dienstverlening toegankelijk en laagdrempelig te presenteren aan potentiële nieuwe cliënten. Want vergis u niet, het tijdperk waarin een rechtszoekende u als juridische professional bereikte via de Gele Gids of louter ‘via-via’, is tanende. Tablets, smartphones en ultrabooks nemen nu de rol over van het oude getrouwe telefoonboek en sociale netwerken zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en in toenemende mate Instagram, zijn – al zeker bij een jongere generatie – de nieuwe mond-aan-mond-reclame.
Online bereikbaarheid en visibiliteit
Wanneer elk kantoor in mijn directe omgeving of expertisedomein een eigen website op poten zet en nieuwe cliënten probeert aan te trekken via sociale mediakanalen, hoe onderscheid ik mij dan nog van die ‘digitale massa’? Een terechte bedenking die u bij het bepalen van een (laagdrempelige) communicatiestrategie zeker in het achterhoofd kan houden. Sta ons toe de bal terug te kaatsen. Bent u reeds vertrouwd met Thought Leadership? Sinds enkele jaren is dit concept immers aan een duidelijke opmars bezig binnen de juridische sector. Via kwalitatieve online expertiseartikels of -video’s die u verspreidt via uw professionele website, sociale mediakanalen of gespecialiseerde juridische contentplatformen, bouwt u een duurzame vertrouwensrelatie op met bestaande of nieuwe cliënten. Belangrijk daarbij is steeds uw doelpubliek voor ogen te houden. Wil u uw expertise delen met andere juridische professionals of wil u een groot publiek op een laagdrempelige manier aanspreken en dus uiteindelijk doen kiezen voor úw juridisch advies?
Interactieve websites en virtuele dienstverlening
Wat bovendien uw digitale verhaal concreet nóg sterker kan maken, is de toevoeging van een aantal in het oog springende interactieve contactmogelijkheden. Dat kan bijvoorbeeld eenvoudigweg door een interactief telefoonnummer te vermelden op uw website. Op die manier kan een smartphonegebruiker die uw website mobiel bekijkt en op zoek is naar juridische bijstand meteen direct en gericht een eerste contact leggen met uw kantoor. In het verlengde daarvan bieden sommige kantoren hun websitegebruikers – en dus potentiële cliënten – zelfs reeds de mogelijkheid aan om hun initiële juridische vraag te ‘appen’ via het populaire medium What’s App.
Verdere toekomstmuziek schuilt in virtuele juridische dienstverlening die op termijn het fysieke kantoor (gedeeltelijk) kan – maar niet moet – vervangen. Consultaties vastgelegd na het eerste contact tussen u en uw cliënt, dienen dan niet uitsluitend meer plaats te vinden op een afgesproken locatie, maar kunnen in de plaats daarvan bijvoorbeeld via een videogesprek efficiënt belegd worden.
Tijd voor actie
De weg naar een volledige digitale ommezwaai is lang en zal in de toekomst ongetwijfeld nog een bochtig parcours afleggen. Toch maakt die ‘processie van Echternach’ de democratiserende kracht van technologie voor de juridische wereld niet minder aantrekkelijk. Via heel wat praktische toepassingen kan u als juridische professional op dit moment immers zélf al aan de slag gaan om een groot publiek efficiënter én digitaal te bereiken.
Het staat dan ook buiten kijf dat in de komende decennia de manier waarop professionals hun dienstverlening vormgeven, grondig zal evolueren en de juridische wereld dus wel zal móeten meevaren op de deinende golven van deze digitale (r)evolutie. Met de zomerperiode in aantocht, is dit alvast de ideale periode om – al pootje badend – (uw eerste) professionele stappen te zetten naar een meer digitaal profiel.
Via innovatieve concepten zoals Advocatennet.be, Jubel.be, LawyerOnline en Knowlex, helpt KnopsPublishing u bij de digitale uitdagingen van een juridische wereld in volle ontwikkeling. Graag meer weten? Maak kennis met ons team en bekijk al onze producten via de website.
Referenties
https://www.raconteur.net/risk-management/technology-public-access-justice
0 reacties