De advocatuur staat op een keerpunt. Justitie is lang achterop gebleven op het gebied van innovatie en de digitalisering van procedures. Te lang hield ook de advocatuur zich afzijdig van de grote ontwikkelingen op het gebied van digitalisering in onze samenleving. Als gevolg daarvan is er een technologische en concurrentiële achterstand ontstaan ten opzichte van andere sectoren. Het wordt steeds moeilijker een handmatige papieren administratie aan klanten te verantwoorden.
Het begin van de digitalisering
In het kader van een protocol met het ministerie van Justitie werd in 2016 door de communautaire ordes (Orde van Vlaamse Balies en Ordre des barreaux francophones et germanophone de Belgique) besloten dat het tijd was om te evolueren. Zij hebben zich ingezet voor de ontwikkeling van een digitaal platform dat een volledig elektronisch beheer van de procedures mogelijk maakt.
Zo ontstond het DPA (Digital Platform for Attorneys). Het betreft dus een gezamenlijk project van de O.V.B. en de Ordre des barreaux francophones et germanophones.
Het DPA speelt een sleutelrol in de digitalisering van de advocatuur. Het doel is om de efficiëntie van de dagelijkse praktijk van de advocatuur te verbeteren. Daartoe worden advocaten – en in het verlengde daarvan justitie – ondersteund bij de digitalisering. Het is een essentieel instrument voor de advocaten van morgen die hun interne procedures en werkmethoden willen aanpassen aan de digitale wereld van vandaag.
Het DPA maakt het leven van advocaten een stuk makkelijker
Het DPA is een centraal platform waarop alle communicatie passeert tussen advocaten en andere actoren in het rechtssysteem. Het biedt advocaten veilige toegang tot een scala aan onlinediensten. Het platform wordt momenteel door honderden advocaten gebruikt voor het neerleggen van conclusies en stukken. Het is dus niet meer nodig om naar de griffies te komen.
Daarnaast is het mogelijk om betaalde diensten te raadplegen, zoals het rijksregister, het centraal bestand van berichten van beslag en Graydon.
Hoe het DPA de automatisering vormgeeft
Sinds juni 2017 kunnen advocaten dus hun conclusies en stukken neerleggen en elektronisch communiceren met alle rechtbanken, confraters en derden in België. Dat biedt tal van voordelen:
- Veiligheid: De toegang is alleen mogelijk door middel van de elektronische advocatenkaart. Authenticatie vindt plaats op basis van het advocatenregister.
- Vertrouwelijkheid: De communicatie tussen advocaten, rechtbanken en cliënten is strikt vertrouwelijk.
- Eenvoudig: Verzenden van documenten naar rechtbanken, confraters en cliënten in België, gelijktijdig laden van documenten met verschillende ontvangers, automatisch verzenden van elektronische documenten naar de aangesloten rechtbanken.
- Volledige integratie met advocatensoftware: Documenten moeten kunnen worden verzonden vanuit de software die door de advocaat wordt gebruikt. Verschillende softwareleveranciers werken momenteel aan deze integratie.
- Digitaal dossier: Alle neergelegde documenten worden gedurende twee jaar (of op verzoek langer) bewaard in een centrale databank, de DPA-box.
Klaar voor de digitale toekomst?
Het DPA heft de technische beperkingen op voor de advocaat. Hierdoor kan deze zich concentreren op zijn kernactiviteiten en zijn concurrentiepositie op de juridische markt versterken. De functies van het digitale platform zullen de komende jaren verder worden uitgebreid. De ergonomie van het DPA zal nog worden verbeterd, om voor meer tijdwinst te zorgen.
Meer info?
ING wil advocaten zo stimuleren en bijstaan in hun digitale uitdagingen.
- Ontdek hoe ING Privalis u kan helpen.
- Klaar om alles uit de digitale toekomst te halen? Maak een afspraak met een van onze adviseurs.
Dom artikel, e-deposit is the way to go. DPA is gewoonweg duur, dom en overbodig.