E-invoicing: B2B gestructureerde elektronische facturen cover

29 okt 2024 | Corporate & Accountancy

E-invoicing: B2B gestructureerde elektronische facturen

Door Andersen

  • Andersen in België is een full-service advocatenkantoor gespecialiseerd in ondernemingsrecht, vastgoed- en bouwrecht en administratief recht. Het aanbieden van strategische en duurzame oplossingen gaat hand in hand met onze cliëntgerichte en pragmatische aanpak. Wij denken graag creatief en out-of-the-box mee met onze klanten om hen op een gerichte, proactieve en doeltreffende manier te helpen hun projecten te realiseren en alle obstakels die zich voordoen in het proces op te lossen. Wij vinden het belangrijk om ons volledig vertrouwd te maken met het bedrijf en de sector van onze klant, wat ons in staat stelt samen strategisch te denken. Onze klantenportefeuille en expertise variëren van kleine en middelgrote ondernemingen tot beursgenoteerde ondernemingen en ondernemers, actief over de hele wereld en in de meest uiteenlopende sectoren, evenals overheidsdiensten en andere administraties. De diversiteit van ons team, stelt ons in staat onze klanten en hun zorgen beter te begrijpen, hen bij te staan in een breed scala aan zaken en diensten aan te bieden in 8 verschillende talen. Andersen is een evoluerend advocatenkantoor, altijd op zoek naar optimalisatie van dienstverlening en efficiëntie door gebruik te maken van de nieuwste technologieën.

  • Pieterjan Smeyers begon in 2010 zijn loopbaan als Tax Adviser bij KPMG Tax & Legal Advisers, in de afdeling Corporate Tax. Sinds 2011 werkt hij als advocaat. Hij was opeenvolgend actief bij Alfa Advocaten en Bloom Law, waar hij over de jaren heen een ruime ervaring in fiscale geschillen heeft opgebouwd. Deze ervaring heeft betrekking op onder meer de volgende materies: vennootschapsbelasting, personenbelasting, fiscaal strafrecht, internationaal en Europees fiscaal recht, btw, successierechten, registratierechten, lokale belastingen, enz.

  • Na een loopbaan bij een Brusselse gerechtsdeurwaarder en op de kunstmarkt in verschillende Europese landen en Australië, trad Anne-Sophie Rogelle toe tot de Brusselse balie en vervoegde zij in 2022 Seeds of Law, waar ze zich toelegt op burgerlijk, handels- en kunstrecht.

vlotter kennisbeheer dan met windows Verkenner via Knowlex

Recente vacatures

Advocaat
Vastgoed
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Aannemingsrecht Overheidsopdtrachten Vastgoed
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
bestuursrecht Omgevingsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Fiscaal recht Vastgoed
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Fiscaal recht
0 - 3 jaar
West-Vlaanderen

Aankomende events

De wet die de verplichting invoert om gestructureerde elektronische facturen uit te reiken tussen belastingplichtigen werd op 20 februari 2024 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De verplichting om elektronische facturen (e-invoicing) uit te reiken vloeit voort uit het Europese project "Btw in het digitale tijdperk" en, meer in het algemeen, uit de wens om btw-fraude, een belangrijk probleem in de meeste Europese landen, te bestrijden.

De ingevoerde factureringsregels zijn gevormd naar de regels die al van toepassing zijn op transacties tussen de particuliere en de publieke sector, met inbegrip van overheidsopdrachten. In dit verband is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen elektronisch verzonden facturen in pdf-formaat en de verplichting om elektronische facturen te verzenden (e-invoicing), die beperkter is en aan een strikte procedure is onderworpen.

De wet definieert elektronische facturering of e-facturering als een elektronische factuur "die is opgesteld, verzonden en ontvangen in een gestructureerde elektronische vorm die automatische en elektronische verwerking ervan mogelijk maakt".

Voor wie geldt de verplichting tot e-invoicing?

Elektronische facturering is van toepassing op alle aankopen en verkopen van goederen en/of diensten in België en tussen in België gevestigde btw-plichtige ondernemingen.

Vanuit praktisch oogpunt zijn de bedrijven waarop de verplichting tot elektronische facturatie betrekking heeft, de bedrijven die in België gevestigd, geregistreerd en btw-plichtig zijn.

Bijgevolg heeft de e-factureringsverplichting ook betrekking op buitenlandse entiteiten met een vaste inrichting in ons land, maar is ze niet van toepassing op bedrijven die buiten het nationale grondgebied gevestigd zijn (zelfs als ze voor btw-doeleinden in België geïdentificeerd zijn, met of zonder de aanstelling van een verantwoordelijke vertegenwoordiger).

De wet specificeert echter dat bepaalde uitreikers van facturen zijn uitgesloten van het toepassingsgebied van de e-factureringsregels, met name:

  • Belastingplichtigen die onder een forfaitaire btw-regeling vallen, met uitzondering van de bijzondere btw-regeling voor landbouwers.
  • Btw-plichtigen die failliet zijn verklaard.
  • Personen die een btw-vrijstelling genieten krachtens artikel 44 van het BTW-wetboek.

Bij wijze van voorbeeld: een ambulancevervoersbedrijf zal niet onderworpen zijn aan de e-factureringsplicht, terwijl een Belgisch bedrijf dat een gerechtelijke reorganisatieprocedure ondergaat maar btw-plichtig is, zal moeten voldoen aan de nieuwe factureringsregels.

Opgemerkt zij dat de ontvanger van de factuur verplicht is deze te aanvaarden.

Hoe wordt elektronische facturatie ingevoerd?

We zullen moeten wachten op een koninklijk besluit voordat we de technische details kennen van de verplichtingen die moeten gerespecteerd worden bij het uitreiken, verzenden en ontvangen van elektronische facturen.

Vermoedelijk zal aanbevolen worden om het Europese PEPPOL-netwerk te gebruiken, tenzij de partijen in onderling overleg beslissen om een ander netwerk te kiezen voor hun gestructureerde elektronische facturatie.

In ieder geval zullen bedrijven moeten voldoen aan de Europese norm (EN 16931-1 en CEN/TS 16931-2) die de structuur van de elektronische factuur definieert.

De gegevens zullen dan worden doorgestuurd door het bedrijf dat de transactie uitvoert via een specifiek platform dat door de belastingdienst ter beschikking wordt gesteld.

Het openbare HERMES-platform kan echter tijdelijk worden gebruikt om elektronische facturen te verzenden als de ontvanger nog niet over geschikte software hiervoor beschikt.

Wanneer is e-invoicing verplicht?

De e-factureringsverplichting moet ingaan op 1 januari 2026 en vanaf die datum moeten de betrokken bedrijven voldoen aan specifieke factureringsprocedures.

Het niet naleven van deze procedures zal leiden tot zware boetes, aangezien de belastingdienst zal oordelen dat er geen factuur is uitgereikt. Dit maakt het onmogelijk om de btw op de factuur terug te vorderen en kan leiden tot een fiscale boete.

Aftrek van kosten in verband met elektronische facturering

Er moet worden benadrukt dat een tijdelijke aftrek van kosten, verhoogd met 120 %, is voorzien, met uitzondering van afschrijvingskosten, voor kosten die worden gemaakt voor het installeren van factureringssoftware, evenals voor advieskosten in verband met de verplichtingen in deze wet.

Deze maatregel is van toepassing op eenmanszaken en kmo's van belastingjaar 2024 tot en met 2027.

Het dekt bijvoorbeeld de kosten van periodieke abonnementen op factureringsprogramma's en advieskosten die specifiek zijn gemaakt voor de voorbereiding of uitvoering van de verplichtingen in deze wet.

Afschrijvingskosten met betrekking tot elektronische facturering voor eenmanszaken en kmo's zullen in aanmerking komen voor de verhoogde investeringsaftrek van 20 % vanaf 1 januari 2025.

Op die manier wordt een gelijke fiscale behandeling van de uitgaven voor gestructureerde elektronische facturering gegarandeerd, ongeacht of de uitgaven de vorm aannemen van een investering of van zuivere kosten.

Gezien de complexiteit van de procedures en de verscheidenheid aan situaties, is het raadzaam om professioneel advies in te winnen. Onze specialisten in fiscaal recht staat graag klaar voor u om u door het proces loodsen en al uw vragen te beantwoorden.

Pieterjan Smeyers en Anne-Sophie Rogelle – Andersen

Lees de tekst ook hier.

  • Andersen in België is een full-service advocatenkantoor gespecialiseerd in ondernemingsrecht, vastgoed- en bouwrecht en administratief recht. Het aanbieden van strategische en duurzame oplossingen gaat hand in hand met onze cliëntgerichte en pragmatische aanpak. Wij denken graag creatief en out-of-the-box mee met onze klanten om hen op een gerichte, proactieve en doeltreffende manier te helpen hun projecten te realiseren en alle obstakels die zich voordoen in het proces op te lossen. Wij vinden het belangrijk om ons volledig vertrouwd te maken met het bedrijf en de sector van onze klant, wat ons in staat stelt samen strategisch te denken. Onze klantenportefeuille en expertise variëren van kleine en middelgrote ondernemingen tot beursgenoteerde ondernemingen en ondernemers, actief over de hele wereld en in de meest uiteenlopende sectoren, evenals overheidsdiensten en andere administraties. De diversiteit van ons team, stelt ons in staat onze klanten en hun zorgen beter te begrijpen, hen bij te staan in een breed scala aan zaken en diensten aan te bieden in 8 verschillende talen. Andersen is een evoluerend advocatenkantoor, altijd op zoek naar optimalisatie van dienstverlening en efficiëntie door gebruik te maken van de nieuwste technologieën.

  • Pieterjan Smeyers begon in 2010 zijn loopbaan als Tax Adviser bij KPMG Tax & Legal Advisers, in de afdeling Corporate Tax. Sinds 2011 werkt hij als advocaat. Hij was opeenvolgend actief bij Alfa Advocaten en Bloom Law, waar hij over de jaren heen een ruime ervaring in fiscale geschillen heeft opgebouwd. Deze ervaring heeft betrekking op onder meer de volgende materies: vennootschapsbelasting, personenbelasting, fiscaal strafrecht, internationaal en Europees fiscaal recht, btw, successierechten, registratierechten, lokale belastingen, enz.

  • Na een loopbaan bij een Brusselse gerechtsdeurwaarder en op de kunstmarkt in verschillende Europese landen en Australië, trad Anne-Sophie Rogelle toe tot de Brusselse balie en vervoegde zij in 2022 Seeds of Law, waar ze zich toelegt op burgerlijk, handels- en kunstrecht.

vlotter kennisbeheer dan met windows Verkenner via Knowlex

Recente vacatures

Advocaat
Vastgoed
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Aannemingsrecht Overheidsopdtrachten Vastgoed
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
bestuursrecht Omgevingsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Fiscaal recht Vastgoed
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Fiscaal recht
0 - 3 jaar
West-Vlaanderen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.