Hoe voer je als advocaat je digitale marketing? Waar vind je je klanten? En hoe vind je als rechtszoekende de juiste advocaat voor een gespecialiseerde vraag?
Ziehier de vraag-en-aanbod-kwestie die in 2016 leidde tot de oprichting van de digitale marktplaats Jureca. Inderdaad, beschouw ‘Jureca’ maar als een goed gevonden juridische verbastering van Archimedes’ kreet ‘Eureka’. Met hun centraal platform willen oprichters Edgar Warmoes en Thomas Van Roy het recht toegankelijker en transparanter maken voor alle rechtzoekenden. Uiteraard hebben ze eerst goed gekeken hoe zoiets in andere landen wordt georganiseerd.
Aanbod
Zij bundelden hun professionele ervaring en digitale marketingexpertise om ook in België een open marktplaats voor juridische dienstverlening op te starten. Met de inhoudelijke steun en medewerking van advocaat Pieter-jan Van Aken helpen zij rechtzoekenden om eerst en vooral hun juridisch probleem te definiëren. Daarna kan de juist geformuleerde vraag gekoppeld worden aan een of meerdere van de aangesloten gespecialiseerde advocaten.
Warmoes verwoordt het aanbod als volgt: “Om als advocaat zelf een succesvolle digitale marketing te kunnen voeren, heb je vandaag toch enige specifieke technische kennis nodig. Bovendien heb je geen schaalvoordelen, terwijl die cruciaal zijn op het internet. Als platform bieden we de aangesloten advocaten een gemakkelijke manier om louter digitaal nieuwe cliënten te bereiken.” Het legaltech-gehalte? “We gebruiken een custom made platformtechnologie waarbij we met behulp van een eigenhandig opgestelde zoekmotor de juiste zaken kunnen matchen met de juiste advocaten.” Wie dus snel een concreet antwoord wil, vindt op Jureca wellicht een gespecialiseerd advocaat. “We werken met vaste productmodules met bijvoorbeeld een vast tarief voor één uur advies.”
Wie echter eerst een gratis advies wil, kan ook bij Jureca terecht. Zeker na de recente overname van het vaak bezochte Juridischforum.be heeft Jureca zijn online forum met vraag- en antwoordfuncties verder kunnen uitbreiden.
Niche
Hoe vorderen de marketinginspanningen? “Tot nog toe hebben wij eigenlijk twee soorten advocaten ontmoet: 1) zij die overtuigd zijn van het belang van digitale transformatie en ons project direct een kans willen geven en 2) zij die minder met digitale transformatie bezig zijn en er nog niet het nut van inzien om samen met hun consumenten te veranderen. Zij menen wellicht dat ze ook verder in de toekomst hun klanten via-via zullen kunnen werven.”
Warmoes vervolgt: “Nieuwe advocaten met een specifieke niche zijn meer dan welkom op ons digitaal platform. Wij bieden deze specialisten immers de gelegenheid om zich duidelijk te profileren als expert in hun materie.” Jureca kan uiteraard de kwaliteit van elke advocaat niet controleren. Zelfs de orde van advocaten heeft daar geen actueel zicht op. “Maar door elk advocaat uit te nodigen zijn of haar disciplines aan te duiden, creëren wij een duidelijke transparantie. Ze mogen zoveel specialisaties aanduiden als ze willen. Maar wij weten wel dat advocaten met maar een of twee specialisaties vaker gekozen worden binnen die specialisatie. Bovendien kunnen de klanten achteraf feedback geven. Met die commentaar kan men dienstverleners met elkaar vergelijken.”
Toekomstplannen
Momenteel is de grootste zorg om alle binnenkomende vragen van rechtzoekenden vlot te verwerken en toe te wijzen. “We kunnen niet elke vraag zo maar rechtstreeks doorsturen naar een advocaat en we kunnen ook niet iedereen zelf helpen met een eerste advies …”
Een eventuele bedreiging? Buitenlandse spelers zoals een Google of Amazon beschikken over veel middelen, expertise en marktaandeel. “Zowel qua bereik van rechtzoekenden als qua vorderingen op het gebied van artificiële intelligentie hebben zij mijlen voorsprong. Als zij ook op legaltech actief worden, gaan ze geen rekening houden met de lokale spelers en de deontologische regels …”
In Nederland zijn er momenteel een vijftal platformen op de markt. Warmoes vindt het interessant om die strijd te volgen, want uiteindelijk is er volgens het ‘winner takes all’-principe maar plaats voor één, hoogstens twee aanbieders in een dergelijke ‘social business’.
Dit jaar hoopt Jureca een eerste financiering van risicokapitaalverschaffers rond te krijgen. “Want op korte termijn willen we voor elke regio en voor elke specialisatie minstens één advocaat hebben. Zo zullen we alle vragen van de consumenten kunnen oplossen. En op de lange termijn willen we onze juridische dienstverlening alsmaar efficiënter, sneller en beter maken.”
Meer info op www.jureca.be
Lees hier het persbericht over de overname van JuridischForum.be door Jureca.
Geschreven door Philip Verhaeghe
Er bestaat ook een specifiek online platform indien u een advocaat verkeersrecht zoekt. Verkeerszaken.be is een online platform indien u voor een snelheidsovertreding of verkeersinbreuk gedagvaard bent voor de Politierechtbank. Wij bieden bijstand voor volgende zaken: door rood licht gereden, vluchtmisdrijf gepleegd, gereden onder invloed van alcohol of drugs, (dodelijk) ongeval veroorzaakt, gereden zonder keuringsbewijs, onverzekerd gereden, gereden met onduidelijk nummerplaat, geflitst zonder keuring, telefoneren achter het stuur, enzovoort. Weet u niet welke stappen u moet ondernemen indien voor dergelijke zaken gedagvaard wordt, dan helpt Verkeerszaken.be. Deze dienst wordt door onze advocaten verkeersrecht gratis aangeboden mits u in het bezit bent van een rechtsbijstandverzekering.
Voor vragen, extra uitleg of bij hulp kan u op onze website terecht https://www.verkeerszaken.be/