Ik neem u graag mee hoe u kan zorgen dat uw notariskantoor brandveiliger wordt. Uw kantoor kan verbonden zijn aan uw woning, gelegen zijn in een apart gebouw of in een appartement of samen met andere organisaties of bedrijven in een pand. In de eerste plaats willen we brand voorkomen, mensenlevens redden en schade aan uw gebouw en het materiaal beperken. Ook de onrechtstreekse schade bij een brand en de psychologische impact mogen niet onderschat worden.
Brandrisicoanalyse
Een brandveilig kantoor begint met een brandrisicoanalyse, dit is een veiligheidscheck om de mogelijke brandrisico’s te identificeren. Ga na welke mogelijke brandoorzaken in uw kantoor aanwezig zijn. Sta zeker stil bij de extra brandrisico’s die er zijn bijgekomen met de jaren. Denk maar aan de elektrische fietsen en het opladen van de batterijen op het werk, een klant die met een step binnenkomt, omvormer zonnepanelen en andere technische installaties.
Wanneer u uw brandrisico’s kent, moet u nadenken of deze kunnen weggenomen worden of beveiligd kunnen worden door branddetectie of achter een branddeur of in een brandveiligheidskast kunnen geplaatst worden. Er is niet altijd de mogelijkheid om een aparte en van de gevel verwijderde fietsenstalling of een oplaadpunt voor elektrische voertuigen te voorzien.
Branddetectie
Onvoldoende detectie is vaak een probleem. Een totale bewaking door branddetectie is levensreddend. Een snelle ontdekking van de brand zorgt voor meer tijd en dus meer kans op (volledige) blussing door opgeleid personeel en een veilige evacuatie om zo slachtoffers en schade door brand maximaal te vermijden.
Er is een groot aanbod van mogelijkheden om brand te detecteren. Afhankelijk van uw kantoorgebouw moet u hierover goed nadenken. Laat u, indien nodig, informeren door een professional. Het belang van alarmering mag niet onderschat worden. U wil immers niet dat de buren de brand bij u moeten opmerken.
Brandcentrale
Een brandcentrale vormt de basis voor een brandveilig kantoor. Deze is, in de eerste plaats, belangrijk in het kader van alarmering en voor het starten van de evacuatieprocedure. In een klein tot gemiddeld kantoor zal, door de activatie van een rookmelder of door het indrukken van een handbrandmelder[1], de brandcentrale zorgen voor een evacuatiesignaal. De centrale kan verbonden zijn met een externe bewakingsfirma die telefonisch contact opneemt met vooraf bepaalde personen of die rechtstreeks een melding doorgeeft naar uw gsm. Ook buiten de kantooruren is het immers van belang dat u onmiddellijk op de hoogte wordt gesteld van een brand in uw kantoor. In de tweede plaats kan de brandcentrale ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de branddeuren dichtgaan, de lift naar het evacuatieniveau gaat, ventilatie stopt en de gastoevoer automatisch afgesloten wordt.
Autonome rookmelders
Indien uw kantoor verbonden is met uw woning, kan u kiezen voor autonome rookmelders. Een autonome rookmelder werkt met een batterij en is niet gekoppeld aan een brandcentrale. Sommige autonome rookmelders kunnen aangesloten worden op het elektriciteitsnetwerk. Deze zijn dan voorzien van noodbatterijen die zorgen dat uw rookmelders blijven werken bij stroomuitval.
Belangrijk is dat u kiest voor rookmelders met een tienjarige batterij die u niet kan verwijderen uit het toestel. De kwaliteit van een rookmelder hangt af van de kwaliteit van de optische cel. Door te kiezen voor dergelijk toestel, kan de levensduur van de rookmelder nooit overschreden worden. Noteer zeker de vervaldata van de rookmelders een maand op voorhand in uw e-agenda. Zo kan u tijdig nieuwe rookmelders kopen en bent u steeds beschermd.
Hoorbare rookmelders
U zal, omwille van de afstand en gesloten binnendeuren, moeten kiezen voor koppelbare rookmelders. Deze kunnen via bedrading of draadloos met elkaar verbonden worden. U kan als aanvulling een afstandsbediening kopen. Dat is in feite een locatieschakelaar. Indien een gekoppelde rookmelder in alarm gaat, en dus alle gekoppelde rookmelders zorgen voor een verwittiging, kan u door de afstandsbediening de rookmelders die geen rook detecteren tijdelijk dempen. Enkel de rookmelder die rook ‘ziet’ zal een signaal blijven geven.
Er zijn ook koppelbare rookmelders op de markt die gebruik maken van het wifi-netwerk om het alarm door te geven. Indien uw smartphone, waar ook ter wereld, online is, krijgt u hierop een melding. Zonder wifi-netwerk is er geen communicatie met de smartphone mogelijk, maar de rookmelders staan onderling nog steeds in verbinding met elkaar via een radiosysteem.
Onderhoud en controle van rookmelders
Vergeet niet maandelijks de rookmelders te ontstoffen. Voor de rookmelders op de brandcentrale sluit u een onderhoudscontract af waarbij jaarlijks de centrale en rookmelders worden getest.
Richtlijnen bij brand
In elk bedrijf en in elke organisatie vindt u de richtlijnen bij brand op verschillende strategische plaatsen terug. Dit geldt dus ook voor uw kantoor. Bekijk de richtlijnen met een kritische blik. Zijn deze realistisch en aangepast aan uw kantoor?
Handbrandmelders
Heeft u handbrandmelders? Het zijn fantastische middelen als de brand wordt opgemerkt door een medewerker. Zorg dat voldoende personeelsleden weten hoe de handbrandmelder terug in de normale stand wordt gezet na activatie.
Verwittiging en opvang brandweer
Het is wettelijk verplicht om bij brand steeds de brandweer te verwittigen. Voor brand, en dus ook voor het uitvoeren van een controle als u of een medewerker zelf de brand geblust heeft, komt de brandweer gratis. Het is belangrijk om de brandweer bij aankomst alle nodige informatie te verschaffen: waar brandt het, wat is de makkelijkste toegang, werd iedereen geëvacueerd, waar staan de afsluiters van de nutsvoorzieningen,…
Bluspoging?
Heeft u schuim- of poedersnelblussers? Zijn er eventueel CO2-blussers aanwezig in het kantoor? Zijn er brandhaspels? Is er een blusdeken in de keuken? Zijn u en uw collega’s voldoende getraind om te werken met de aanwezige blusmiddelen? Het is toch een spijtige zaak om deze alleen te hebben hangen, jaarlijks te laten controleren en er niet voor opgeleid te zijn.
Evacuatie
Heeft u een aangeduide verzamelplaats? Voor kantoren in een stadsomgeving is dit misschien minder evident, maar zeker belangrijk om hier over na te denken. De afgesproken plaats moet gekend zijn door alle medewerkers. Doet u jaarlijks een evacuatieoefening?
Extra aandachtspunten
Er zijn nog extra zaken zoals veiligheidsverlichting, pictogrammen, eventuele rookkoepel in de trappenhal, het opstellen van een brandpreventiedossier, maar dit zou ons hier te ver leiden. Ik hoop u al een heel stuk op weg geholpen te hebben met het verhogen van de brandveiligheid in uw kantoor.
In mijn boek ‘Brandveiligheid Thuis’, vindt u heel wat tips terug die u in uw woning, appartement en vrije tijd kunt toepassen.
Tim Renders – Adviseur brandveiligheid
0 reacties