21 okt 2019 | Kantoor & beleid

Een CMS gebruiken voor uw website

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 21/10/2019 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Een veel gestelde vraag is welk CMS (Content Management System) u best gebruikt voor de website van uw advocatenkantoor. In dit artikel bekijken we eerst wat een CMS is, en analyseren we enkele statistieken. Vervolgens bekijken we of u er een nodig heeft, en zo ja, waar u rekening mee moet houden wanneer u uw keuze maakt.

Een introductie

Wat is een CMS, of Content Management Systeem? The Digital definieert een CMS als “een softwareapplicatie of een reeks onderling verweven programma’s waarmee u de digitale inhoud van uw website kunt maken en beheren. Met andere woorden, een CMS geeft u de mogelijkheid om inhoud van een website te uploaden, bewerken en verwijderen zonder dat u HTML, CSS of andere coderingstalen hoeft te kennen”.

Laten we even kijken naar enkele statistieken. Er zijn bijna 1,5 miljard websites op het internet. Daarvan zijn er ongeveer 172 miljoen actief. Een meerderheid van de websites, 56,4%, maakt gebruik van een CMS. WordPress, Joomla en Drupal zijn de meest populaire CMS’en. WordPress is goed voor 34,6% van de websites op het internet, terwijl Joomla wordt gebruikt voor 4,9%, en Drupal voor 3,1%. Als we enkel kijken naar de CMS’en op het internet, dan is WordPress goed voor 61%, terwijl Joomla goed is voor 2,8% van de CMS-markt, en Drupal voor 1,7%.

De eerste vraag die u zich moet stellen is of een CMS wel voor u geschikt is. Er zijn voor- en nadelen verbonden aan het gebruik van een CMS.

De balans opmaken

Voordelen van een CMS:

  • Met een CMS is geen webprogrammeringservaring vereist. De meeste ISP’s (internet service provider) hebben wizards die uw CMS voor u installeren en u kunt binnen korte tijd aan de slag. Het toevoegen van content is vrij eenvoudig.
  • Eenvoudige samenwerkingsmogelijkheden en toegangsbeheer: met een CMS kunnen doorgaans meerdere gebruikers inhoud publiceren, wat hen ook in staat stelt om samen te werken.
  • Search Engine Optimization (SEO): de meeste CMS’en hebben tools, vooraf geïnstalleerd of als optionele plug-ins, om SEO te beheren en te optimaliseren.
  • Een CMS kan een betere beveiliging bieden, maar dat is niet automatisch het geval. (Zie hieronder). Wanneer er sprake is van een ernstige nieuwe veiligheidsbedreiging, is er meestal binnen enkele uren een patch beschikbaar.
  • Rendabel en betaalbaar: WordPress, Joomla en Drupal zijn allemaal gratis beschikbaar en bieden waarschijnlijk de functionaliteit die u nodig heeft, zonder dat u een programmeur hoeft in te huren om ze voor u aan te passen.
  • CMS’en worden voortdurend bijgewerkt. Er zijn nogal wat ISP’s die gespecialiseerd zijn in een of meer van de CMS’en, en waar die updates van het CMS zijn inbegrepen in de hostingprijs.
  • CMS’en worden meestal ook geleverd met ingebouwde zoekcomponenten die de bezoekers van uw website in staat stellen om uw inhoud te doorzoeken.
  • De functionaliteit van een CMS kan eenvoudig worden uitgebreid met plug-ins, die gratis of tegen een prijs beschikbaar zijn.

Nadelen:

  • Overkill: als uw website niets meer is dan een online brochure, en de inhoud ervan in de komende maanden of jaren niet veel zal veranderen, dan is een CMS waarschijnlijk overkill.
  • Bloat: een CMS heeft veel ingebouwde functionaliteiten die u misschien niet nodig heeft maar niet kunt verwijderen. Een CMS kan daarom de benodigde schijfruimte nodeloos opdrijven.
  • Databasetoegang: om een CMS te draaien, moet u een database in uw hostingpakket hebben, wat de hosting duurder kan maken.
  • Onderhoud: CMS’en worden voortdurend bijgewerkt, net als hun plug-ins. Met een WordPress-website die u zelf moet onderhouden, moet u minstens één keer per week controleren of er updates voor uw CMS of plug-ins voorhanden zijn.
  • Veiligheid: als er een veiligheidsrisico is voor een CMS of voor een plug-in die u gebruikt, dan is uw site in gevaar. Populaire CMS’en en plug-ins worden voortdurend aangevallen door cybercriminelen.
  • De thema’s (lay-outsjablonen) en plug-ins die beschikbaar zijn voor uw CMS zijn misschien niet precies wat u nodig heeft of voor ogen had. In dat geval moet u iemand inhuren voor aanpassingen. Dat kan uiteindelijk meer kosten dan wanneer uw website geen gebruik maakt van een CMS.
  • CMS’en laten meer mensen toe om content te publiceren, maar elke extra gebruiker verhoogt ook de kans dat er iets misgaat.

Op maat van uw praktijk

Is een CMS geschikt voor uw website? Als vuistregel geldt dat u niet echt fout kunt gaan met een CMS, zeker niet als u van plan bent om een blog of artikelen te publiceren, enz. Maar als u enkel een website wil die dienstdoet als een online brochure, en waar de inhoud gedurende maanden of jaren niet veel zal veranderen, dan is een CMS waarschijnlijk overkill.

De volgende vraag is dan welk CMS te kiezen. Daarbij moet u rekening houden met een aantal factoren:

  • De totale kosten: er zijn de kosten voor hosting en eventueel voor het configureren van uw CMS. Om de lay-out en functionaliteit te krijgen die u wilt of nodig heeft, kan het zijn dat u thema’s en plug-ins moet gebruiken die niet gratis zijn. Aanpassingen-op-maat zullen die kosten verhogen.
  • Gebruiks- en onderhoudsgemak: niet alleen van het eigenlijke CMS, maar ook van de plug-ins en thema’s die u van plan bent te gebruiken.
  • De mogelijkheid tot maatwerk: biedt het CMS wat u wilt? Kunnen plug-ins helpen?
  • Prestaties en systeemvereisten: de systeemvereisten voor Drupal zijn bijv. hoger dan voor Joomla of WordPress.
  • Veiligheid
  • Beheer van gebruikers en toegangsrechten.
  • Ondersteuning voor meertalige sites.

Waarschijnlijk zal elk van de drie grote spelers aan uw behoeften voldoen. WordPress is meestal het makkelijkst te gebruiken en te onderhouden van de drie, terwijl Drupal – veruit – het meest complex is. Ik zou Drupal over het algemeen niet aanraden voor kleinere of middelgrote advocatenkantoren, tenzij je een ‘whiz kid’ in huis hebt die ermee vertrouwd is. Voor grotere advocatenkantoren, vooral als ze hun eigen servers en hun eigen IT-afdeling hebben en een intern systeem willen gebruiken voor documentatie- of kennismanagement, kan Drupal een goede oplossing zijn.

Voor kleinere en middelgrote advocatenkantoren zijn WordPress en Joomla goede opties, en WordPress wordt voor veel meer websites gebruikt dan Joomla. Dat maakt het niet noodzakelijkerwijs het meest geschikt voor uw website. Wanneer u een meer geavanceerd gebruikersbeheer wilt of als u een meertalige website wilt hebben, is die functionaliteit ingebouwd in Joomla, waar WordPress afhankelijk is van plug-ins van derden. En voor meertalige sites moet WordPress eigenlijk worden opgezet als een multi-site WordPress configuratie, wat de zaken compliceert. In Joomla is ondersteuning voor meertalige sites standaard ingebouwd.

CICERO LawPack

Meer lezen van CICERO LawPack? Dat kan hier!

Bronnen:

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.