Een inleiding tot Facebook voor advocaten

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 04/03/2020 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Een tijdje geleden hebben we een inleiding voor advocaten op LinkedIn gepubliceerd. In dit artikel zullen we het hebben over Facebook, en hoe het nuttig kan zijn voor advocaten. Als we een sociaal mediaplatform willen kiezen om aan klantenwerving en content marketing te doen, dan hebben LinkedIn en Facebook een vergelijkbaar aanbod. Dit hoeft geen verrassing te zijn. Wanneer iets goed werkt op het ene platform, zal het andere platform het doorgaans ook implementeren.

Laten we eerst, in het onwaarschijnlijke geval dat de lezer niet bekend is met Facebook, even uitleggen wat het is. Wikipedia definieert het als volgt: “Facebook (voorheen TheFacebook) is de naam van een online sociale netwerksite en het gelijknamige bedrijf waarvan het hoofdkantoor staat in Menlo Park, Californië, Verenigde Staten. Na registratie kunnen gebruikers een persoonlijk profiel aanmaken, vrienden (contactpersonen, contacten) toevoegen, berichten versturen, statussen plaatsen, foto’s posten, filmpjes delen en meldingen krijgen van ‘vrienden’ die hun profiel updaten. Ook kunnen gebruikers van verschillende groepen lid worden en hun ‘vrienden’ indelen in groepen, zoals ‘vrienden van het werk’ of ‘goede vrienden’.”

Als het gaat om het gebruik van sociale media voor professionele doeleinden, is Facebook de op één na meest gebruikte website onder advocaten. LinkedIn, met zijn focus op professionele connecties, is de meest gebruikte. Meldenswaardig is evenwel dat kleinere kantoren en kantoren die hun diensten aanbieden aan particulieren in plaats van aan bedrijven, de voorkeur geven aan Facebook boven LinkedIn. Vroeger maakte men daarom wel eens de grap dat vooral letselschadeadvocaten op Facebook actief waren.

Waarom zou u, als advocaat, kiezen voor het gebruik van Facebook om professionele redenen?

Carolyn Elefant geeft 5 redenen:

  1. Iedereen is op Facebook. Zoals Lexblog’s Kevin O’Keefe ook aangeeft, is Facebook veruit de grootste sociale media-website. Terwijl LinkedIn wereldwijd weliswaar 260 miljoen actieve gebruikers heeft, heeft Facebook er een 2,38 miljard. Als je online mensen wilt ontmoeten, is Facebook een goede plek om te beginnen.
  2. Gebruikers op Facebook zijn betrokken. Online juridische consumenten houden van engagement, en Facebook gedijt op engagement: berichten worden leuk gevonden, gedeeld, becommentarieerd. Veel advocaten ontmoeten hun cliënten voor het eerst in sociale interacties, en Facebook is daarvoor ontworpen.
  3. Facebook is mobiel. Online juridische consumenten houden van hun mobiele apparaten, en Facebook komt hun verzuchtingen tegemoet.
  4. Facebook is het meest veelzijdige platform, dat de meeste tools biedt om op verschillende manieren met mensen te communiceren. Dat omvat ook de tools om te adverteren voor zeer specifieke doelgroepen.
  5. Facebook heeft niet alleen met recht te maken. Juridische consumenten werken liever met mensen die ze persoonlijk kennen en wanneer ze voelen dat ze hen kunnen vertrouwen. Door een glimp op te vangen van het persoonlijke leven van advocaten, kunnen relaties en vertrouwen worden opgebouwd.

Wat heeft Facebook te bieden?

Zoals hierboven vermeld, is het vergelijkbaar met wat LinkedIn doet, d.w.z. persoonlijke profielen, bedrijfspagina’s en groepen aanmaken en reclame & statistieken tonen. Daarnaast biedt het sociale mediaplatform ook services via Facebook Messenger, WhatsApp en chatbots. Laten we deze items nader bekijken.

Persoonlijke profielen: het eerste wat u doet als u zich aanmeldt bij Facebook, is een persoonlijk profiel aanmaken. Waar op LinkedIn uw profiel meer een cv is, is uw Facebook profiel meer persoonlijk. U kunt berichten plaatsen, foto’s, video’s, etc. toevoegen. U wilt ook met andere mensen in contact komen door ze te vragen om uw ‘vriend’ te zijn. Zodra mensen deel uitmaken van uw vrienden, kunt u op verschillende manieren met ze in contact komen. Het is mogelijk om zowel blogartikelen als berichten op Facebook te plaatsen.

Bedrijfspagina’s: Met Facebook kunt u ook pagina’s aanmaken. Dit zijn niet alleen bedrijfspagina’s. Pagina’s op Facebook kunnen ook gewijd worden aan bepaalde doelen, of zelfs aan bepaalde producten of diensten. Als advocatenkantoor wilt u er zeker van zijn dat uw advocatenkantoor een eigen bedrijfspagina heeft waar u informatie over het kantoor geeft en communiceert met iedereen die besluit om via de pagina met u te contact te zoeken. Wat de bedrijfspagina’s interessant maakt, zijn de statistieken die Facebook toont (zie hieronder). Facebook biedt ook chatbot-functionaliteit aan. Bovendien is het vrij eenvoudig om een chatbot toe te voegen aan uw bedrijfspagina.

Groepen: Facebook maakt ook gebruik van groepen waarin mensen discussiëren over de onderwerpen waaraan de groep gewijd is. Als u een positieve online reputatie voor uzelf wilt opbouwen, is het aan te raden om actief deel te nemen aan groepen en daar uw dienstverlening in de kijker te zetten. U kunt zelfs overwegen om uw eigen groep te starten en mensen uit te nodigen.

Eén van de punten waarin Facebook uitblinkt is reclame en statistieken. Wanneer u een bericht, foto of video op uw bedrijfspagina plaatst, biedt Facebook u statistieken aan. Zo komt u te weten hoeveel mensen uw bericht gezien hebben, erop gereageerd of het gedeeld hebben. Wanneer u zich aanmeldt om te adverteren via Facebook, opent een hele nieuwe wereld van statistieken zich en stelt het u in staat om verschillende criteria te gebruiken om specifieke gebruikers aan te spreken. Stel dat u een boek hebt gepubliceerd en er een pagina voor hebt gemaakt, dan zou u op Facebook advertenties kunnen laten zien aan mensen die op één of andere manier een connectie hebben met de pagina (leuk gevonden hebben, commentaar op een bericht gegeven hebben, etc.). Maar u zou ook veel specifieker kunnen zijn en alles wat Facebook weet over zijn gebruikers kunnen gebruiken om ze aan te spreken met uw advertenties. Als u een echtscheidingsadvocaat bent, kunt u bijvoorbeeld een artikel dat u geschreven hebt aanbevelen aan iedereen – al dan niet in een specifiek geografische gebied – die hun status van ‘gehuwd’ naar iets anders veranderd hebben.

Facebook biedt ook veilige communicatie via Messenger en WhatsApp wat veiliger is dan niet-gecodeerde e-mails. Meldenswaardig is ook dat chatbots kunnen worden geïntegreerd in deze apps.

Hoe gaat u concreet aan de slag?

Tammy Cannon van de Social Media Examiner stelt de volgende drie stappen voor:

  1. Ondersteun uw kantoor met een persoonlijk profiel
  2. Adverteer uw kantoor via een bedrijfspagina.
  3. Engageer een beperkt publiek via Facebook-groepen.

In vervolgartikelen gaan we dieper in op hoe u als advocaat gebruik kunt maken van Facebook, inclusief hoe u het effectief voor marketingdoeleinden kunt gebruiken.

Cicero LawPack

Meer lezen van Cicero LawPack? Dat kan hier!

***

referenties:

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.