Het aantal webshops blijft stijgen, in totaal telt België op vandaag bijna 57.000 webshops. Uiteraard is er door de coronapandemie een zeer sterke stijging merkbaar in 2020, maar de toename blijft zich verderzetten.
De Europese en nationale wetgever kan dan ook niet anders dan ook haar wetgeving te moderniseren en aan te passen aan de noden van vandaag. Ze heeft echter ook van de gelegenheid gebruikmaakt om het consumentenrecht verder te verstrengen. Wij zetten de voornaamste wijzigingen graag voor jou op een rijtje:
Strengere garantieregeling
De wettelijke garantietermijn blijft op twee jaar bepaald. Vanaf 1 juni 2022 verandert echter wel een essentieel element in hoe deze garantietermijn moet worden bekeken. Vroeger werd gedurende de eerste zes maanden van de garantietermijn vermoed dat het defect te wijten is aan een gebrek aan het product zelf en dus reeds bestond op het ogenblik van de levering. Dit betekent dat de consument tijdens de eerste zes maanden zonder meer kon vragen om het product te herstellen of te vervangen.
Enkel wanneer de onderneming kon aantonen dat het defect te wijten was aan een handeling van de consument, kon ze dit weigeren. Deze termijn van zes maanden wordt nu opgetrokken naar de volledige termijn van twee jaar. De onderneming zal dus gedurende de ganse garantietermijn moeten kunnen aantonen dat het gebrek niet bestond op het ogenblik van de levering. In de praktijk is reeds meermaals gebleken dat dit allesbehalve eenvoudig is. Dit zal er dus op neer komen dat de onderneming vaker zal moeten overgaan tot herstelling of vervanging van het product.
De wettelijke garantietermijn van tweedehandsgoederen blijft één jaar. De onderneming moet de consument wel uitdrukkelijk op de hoogte brengen van deze kortere garantietermijn.
Uitbreiding garantieregeling naar digitale producten en diensten
Waar de tweejarige garantieregeling enkel van toepassing was op goederen, is deze voortaan ook van toepassing op digitale producten (bv. een app) en digitale diensten (bv. streamingdienst).
Verbod op valse reviews
Er komt een uitdrukkelijk verbod op het publiceren van valse reviews. Concreet betekent dit dat de onderneming vooraleer een review te publiceren op haar webshop moet nagaan van waar de review afkomstig is.
Uitgebreidere informatieverplichting voor onlinemarktplaatsen
De nieuwe regelgeving legt een uitgebreidere informatieverplichting op aan online marktplaatsen zoals bv. een catawiki, bol.com… . Zo moet de consument, vóór hij/zij de bestelling plaatst, weten met wie hij/zij een contract sluit. Meer specifiek: sluit de consument een overeenkomst met een particulier of met een onderneming?
Belangrijk om hierbij aan toe te voegen is dat je al zeer snel kan worden aanzien als een onlinemarktplaats. Van zodra anderen op jouw webshop/platform producten/diensten aanbieden, kwalificeer je als een onlinemarktplaats.
Het vermelden van de oorspronkelijke prijs bij kortingen
Tot slot worden er regels opgelegd wanneer je een korting wenst toe te passen op je product. In dit geval moet je op je webshop de oorspronkelijke prijs vermelden die je hebt toegepast op het product in de dertig dagen voorafgaand aan de korting. Dit werd ingevoerd om de praktijk tegen te gaan waarbij ondernemingen de prijs van een product kunstmatig hoog zetten om zo een hogere korting te kunnen geven.
Jade Willems
juridisch adviseur Titeca Pro Experts
0 reacties