5 tips voor advocaten die aan content marketing willen doen

13 feb 2017 | Actualia, Advocaten, Algemeen

Het belang van uw eigen blog

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 13/02/2017 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Volgens het 2016 Legal Technology Survey Report, dat onlangs werd gepubliceerd door het Legal Technology Resource Center van de American Bar Association, hebben 26 procent van de advocatenkantoren in de VS thans hun eigen blog. Hoe groter de kantoren, hoe groter de kans dat ze een blog hebben: 60 procent van de kantoren met 500 of meer advocaten hebben blogs. Bij kantoren van 100 tot 499 advocaten, gaat het om 52 procent. Daarentegen hebben slechts 20 procent van de kantoren met 2 tot 9 advocaten blogs, terwijl slechts 12 procent van de advocaten in solo praktijken hun eigen blogs hebben.

Wat is een blog, en zou u uw eigen blog moeten starten, als u er geen hebt? Het woord blog komt van weblog. Het wordt vaak gedefinieerd als een regelmatig bijgewerkte website of webpagina, meestal een gerund door een individu of door een kleine groep, en die geschreven is in een informele of gemoedelijke stijl. Blog artikelen zijn niet academisch. Ze zijn bedoeld om het algemene publiek te informeren.

Er zijn meerdere redenen om een blog te beginnen. Sommigen zien blogs als een platform waar advocaten inzicht en commentaar kunnen leveren. In die zin kunnen blog artikelen een vorm van gratis juridisch eerstelijnsadvies zijn, en vergemakkelijken ze de toegang tot de Justitie. Blogs hebben er ook toe bijgedragen dat publiceren en marketing toegankelijker werden voor kleinere en individuele advocatenkantoren. En tegenwoordig is een blogs een onmisbaar marketingtool geworden: de juridische markt is veranderd, en de nieuwe juridische consumenten zijn informatieconsumenten. Om de bezoekers van uw website in cliënten om te toveren, moet u er eerst informatieconsumenten van maken. En daar gebruikt u blogs en sociale media voor!

Hoe gaat u aan de slag? U hebt verschillende opties, en enkele daarvan kan u zelfs combineren. Als u uw eigen site hebt, dan is het zinvol om uw blog ook daar te publiceren. Als u voor uw website gebruik maakt van bestaande CMS-software, zoals WordPress, Joomla of Drupal, dan hebt u reeds alles wat u nodig hebt: deze pakketten komen immers met ingebouwde blogging-oplossingen. Als u geen gebruik maakt van een dergelijk pakket, dan kan u ofwel verder doen met de technische oplossing die u al gebruikt, ofwel kan u ervoor opteren dergelijke blogging-software enkel voor uw blog te gaan gebruiken.

Als u geen uw eigen website hebt, en u voelt ook geen behoefte om uw eigen site te hosten, dan kunt u een beroep doen op een van de platforms die specifiek bedoeld zijn om te bloggen: WordPress, Blogger, Blogspot zijn de bekendste blogging websites, maar ook Tumblr, Medium, Squarespace, Ghost en Wix bieden oplossingen die het overwegen waard zijn. Een vergelijkende grafiek op https://startbloggingonline.com/blog-platform-comparison-chart/ biedt een goed overzicht van de voordelen en nadelen van de verschillende beschikbare oplossingen. Als u actief bent op sociale media, dan kan ook dat een optie zijn: zowel Facebook en LinkedIn bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om artikelen te publiceren. En ten slotte is het ook mogelijk dat uw ISP u reeds een gratis blog aanbiedt. U hoeft u trouwens niet te beperken tot één oplossing. Sommigen publiceren hun artikelen zowel op hun blogs als op sociale media.

Waarover kan u schrijven? Vele juridische blogs bieden inzicht en commentaar op juridische ontwikkelingen, of op evoluties en aangelegenheden m.b.t. het bedrijfsleven en consumentenorganisaties. Anderen publiceren over jurisprudentie en wetgeving. Idealiter moet u schrijven over iets dat u passioneert. Onderwerpen waar u gepassioneerd over bent, maken het makkelijker om inspiratie te vinden en maken zo het schrijfproces aangenamer. Bloggen mag geen verplichte karwei zijn.

Nadat u uw artikel hebt geschreven, is het een goede gewoonte om het te promoten op sociale media, om meer lezers aan te trekken. (En als u uw artikelen via Twitter aankondigt, dan doet u er goed aan om zogenaamde hashtags te gebruiken voor de belangrijkste sleutelwoorden).

De volgende vraag is hoe vaak u uw blog met een nieuw artikel moet updaten. Er is geen magische succesformule, omdat het afhangt van zowel uw doelgroep, als van de hoeveelheid tijd die u eraan kunt besteden. Voor grotere bedrijven is een updatefrequentie van twee tot drie nieuwe artikelen per week ideaal. Voor kleinere bedrijven en solo advocaten volstaan één of twee nieuwe artikelen per maand doorgaans.

Met uw eigen blog van start gaan kan aanvankelijk wat intimiderend lijken. Maar het is iets dat snel een gewoonte wordt. Van zodra u enkele artikelen geschreven hebt, wordt het gemakkelijker, zeker als u schrijft over onderwerpen waar u gepassioneerd over bent.

Bronnen:

lawprofessors.typepad.com/legal_skills/2016/12/26-of-law-firms-have-blogs.html
kevin.lexblog.com/2016/12/16/often-attorneys-post-law-blogs/
kevin.lexblog.com/2016/12/09/doubling-little-guys/
startbloggingonline.com/blog-platform-comparison-chart/

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Ondernemingsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Limburg Vlaams-Brabant Waals-Brabant
Advocaat
Douane
0 - 3 jaar
Antwerpen
Paralegal
Arbeidsrecht Vennootschapsrecht
0 - 3 jaar
Brussel
Advocaat
Arbeidsrecht
5 - 10 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.