Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 03/02/2023 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.
Opleiding enkel toegankelijk voor (kandidaat-)notarissen, stagiairs en notariële medewerkers
Het belang van een correcte aangifte van nalatenschap is zeer groot voor een correcte heffing van erfbelasting na een overlijden. In de praktijk blijkt dat overbelasting en discussies daarover met de fiscale administratie hadden kunnen worden vermeden indien de aangifte anders werd ingediend.
Tijdens deze opleiding wordt gefocust op aandachtspunten en valkuilen bij de indiening van een (Vlaamse) aangifte van nalatenschap. Het aangifteformulier zal daarbij als leidraad worden gehanteerd.
Spreker:
Dr. Ayfer Aydogan, advocaat ECGB Advocaten, redactielid Notarieel Fiscaal Maandblad, correspondent Tijdschrift voor notarissen
Programma:
Onder meer de volgende vragen worden praktijkgericht beantwoord:
- Wat is de fiscale woonplaats van de overledene?
- Is de ‘geregistreerde partner’ de wettelijk samenwonende partner?
- Wat moet er in de aangifte worden vermeld als eigen en gemeenschappelijke gelden zijn vermengd?
- Hoe moet een nog niet uitgevoerde schenking worden genoteerd?
- Wat is de beste aanpak als de waarde van goederen onduidelijk is?
- Waar moet men op letten wanneer goederen van de overledene terugkeren naar een schenker?
- Hoe moet de uitwerking van een restschenking worden aangegeven?
- Welke aandachtspunten zijn er voor de aangifte van levensverzekeringen?
- Welke documenten zijn bij te voegen wanneer een aanwascontract uitwerking krijgt?
- In welke gevallen moet er een tweede (of volgende) aangifte worden ingediend?
- Waar moet men in de aangifte op letten wanneer de langstlevende echtgenoot overlijdt?
Er worden tijdens de opleiding suggesties gedaan voor formuleringen in de aangifte.