Na de ingrijpende maatregelen van de overheid is het meer dan ooit duidelijk: de enige effectieve manier om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is afzondering. Meer en meer bedrijven kiezen er dan ook voor om gedeeltelijk of volledig remote te werken. Wat met de advocatuur?
Ondanks het feit dat advocaten zelfstandig zijn, is afstandwerken in vele advocatenkantoren nog niet echt ingeburgerd. Het blijkt moeilijk onze vastgeroeste gewoonten te veranderen, maar nu is het onze verdomde burgerplicht om de verspreiding van het virus te vertragen. Onder het motto ‘flatten the curve’ is deze moeilijke periode misschien hét moment bij uitstek om deze crisis als een opportuniteit aan te wenden en als advocaat digitaal en remote te beginnen werken.
Uiteraard is het niet evident als advocatenkantoor om de manier van werken van vandaag op morgen fundamenteel te veranderen. Tot voor kort was voor de meeste kantoren digitaal communiceren – op e-mails na – een ver van hun bed show. Tevens hebben niet alle kantoren de mogelijkheid om van op afstand te werken omdat hun documenten of klantendossiers niet in de cloud beschikbaar zijn. Toch geven vele kantoren dezer dagen aan van thuis uit te werken en meetings digitaal te houden. Fijn om te zien dat kantoren – weliswaar genoodzaakt – beginnen werken met digitale tools.
Deze periode kan ook een opportuniteit zijn om nog een stapje verder te gaan. De meeste van uw cliënten werken eveneens van thuis en hebben uw hulp meer dan ooit nodig. U kan zich de vraag stellen hoe u uw cliënten kan ondersteunen in deze moeilijke periode. Een aantal advocaten vatten alvast de koe bij de horens, enkele voorbeelden: afhankelijk van uw cliënteel kan u misschien algemene voorwaarden ter beschikking stellen voor een afhaaldienst, zoals Sirius Legal.[1] Of u kan een filmpje opnemen omtrent de verblijfsregeling van de kinderen tijdens de corona crisis, zoals Huisraad Advocaten.[2] Of u organiseert een webinar rond de verantwoordelijkheden van de werkgever in tijden van COVID-19, zoals Claeys & Engels.[3]
U merkt het: of uw advocatenkantoor groot of klein is, er zijn legio mogelijkheden om dichter dan ooit bij uw cliënt te staan. Indien u in deze uitzonderlijke tijden via verschillende digitale kanalen nog steeds een kwaliteitsvolle en betrouwbare ondersteuning kan bieden, bouwt u ongetwijfeld een loyale klantenbasis op. In de foto onder het artikel vindt u enkele voorbeelden van tools om te videobellen. Tevens kan u misschien experimenteren met een Podcast via Anchor.fm, een webinar via GoToWebinar of een e-book met informatie over de steunmaatregelen via Canva. Uiteraard kunnen we u bij Lawren.io ook helpen bij het eenvoudig communiceren naar uw cliënten via een automatische virtuele assistent.
Weet u niet goed waar te beginnen? Als legaltech speler vinden we het onze taak om uw digitale en remote strategie te ondersteunen. Om die reden bieden we advocatenkantoren die nog geen klant zijn de mogelijkheid om tot 15 mei volledig gratis gebruik te maken van de kalender feature van onze virtuele assistent. Zodoende kunnen uw cliënten 24/7 online (video)meetings met u inplannen. U ontvangt tevens een klantenrapport zodat u perfect bent voorbereid op een eerste meeting.
Stuur ons een e-mail via info@lawren.io en wij nemen snel contact met u op.
[1] https://www.linkedin.com/posts/sirius-legal-law-firm_ecommerce-takeaway-horeca-activity-6645968720244076544-YTXu
[2] https://www.linkedin.com/posts/huisraad-advocaten_coronavirus-gezondverstand-teamhuisraad-activity-6645675961264193537-1FXb
[3] https://www.claeysengels.be/nl-be/news-events/news_events/e/events/webinar-covid-19-role-et-responsabilite-de-lemployeur/
0 reacties