Heel wat BIBF-leden hebben vragen rond de implementatie van de GDPR (General Data Protection Regulation).
Iedereen die persoonsgegevens verwerkt, zou vanaf 25 mei 2018 moeten voldoen aan deze nieuwe regelgeving. Het BIBF werkt hier in overleg met het IAB en het IBR aan een aanbod voor boekhouders-fiscalisten. Dit met de bedoeling om voor hen bijkomende administratie en kosten zoveel als mogelijk te beperken. Meer bepaald is het de bedoeling van het BIBF om praktische richtlijnen uit te werken die boekhouders-fiscalisten moeten bijstaan bij de implementatie van de GDPR binnen hun kantoor. Deze richtlijnen zullen ook ter accreditatie worden voorgelegd aan de Privacycommissie.
De huidige voorzitter van de Privacycommissie verklaarde recent nog dat het zeker niet de bedoeling is dat er vanaf 25 mei een heksenjacht zal komen op zelfstandigen, KMO’s en vrijeberoepers. Conclusie: het BIBF adviseert boekhouders-fiscalisten om zich in orde te stellen met de GDPR-regelgeving zonder zich evenwel te laten afschrikken en/of te laten verleiden door allerhande (soms dure) voorstellen tot regularisatie.
Via onderstaande links vindt u alvast enkele eerste hulpmiddelen om u op weg te helpen naar een GDPR-conform kantoor. Deze zullen we blijven updaten van zodra er bijkomende documentatie beschikbaar is. Start alvast met het volgen van de door het interinstitutencomité (BIBF, IAB en IBR) opgestelde checklist. Aan de hand hiervan kunt u een actieplan opmaken specifiek voor uw kantoor.
Checklist: http://www.bibf.be/uploads/documents/AVG%20in%2012%20stappen.docx
Wat betreft de gegevensverwerking: http://www.bibf.be/Index.asp?Idx=5412
Wat betreft cyberveiligheid: http://www.bibf.be/Index.asp?Idx=4876
0 reacties