De cookie is door de kerk. De juridische actualiteitswebsite Jubel.be zal niet in beroep gaan tegen de geldboete van 15.000 € opgelegd door de Gegevensbeschermingsautoriteit. Eerlijk gezegd, Jubel.be had voldoende redenen om het wél te doen. De Gegevensbeschermingsautoriteit wou een voorbeeld stellen maar koos daarbij de weg van de willekeur. Het had een zwart schaap kunnen kiezen, maar in de plaats daarvan viseerde het een pasgeboren lam. Toevallige samenloop van omstandigheden of bewuste strategie? De herder mag het weten.
Geen beroepsprocedure
Jubel.be wil de Gegevensbeschermingsautoriteit niet met het geweld van een beroepsprocedure bevechten en wil al zeker niet als enfant terrible een voorbeeld stellen voor toekomstige ‘gegevensgeweldplegers’. Bovendien is 15.000 € een bittere pil om te slikken voor een bedrijf met een bescheiden winstmarge. Genoeg is genoeg. Genoeg budget overboord gegooid, genoeg negatieve energie verloren. Het stopt hier.
Positieve wending
Toch wil Jubel.be nog een laatste ‘ei’ kwijt, symbolisch op deze Europese Dag van de Privacy. Het is er ééntje waarop Jubel.be sinds kort met volle engagement en overtuiging broedt en dat we nu graag met de buitenwereld delen. De berisping en uiteindelijke geldboete van de Gegevensbeschermingsautoriteit heeft Jubel.be immers aan het denken gezet en wees ons terecht op een aantal privacypijnpunten. Een tik op de vingers was dus in zekere zin welgekomen. Over de rechtvaardigheid van een torenhoge boete die de omzet van een jong bedrijf fnuikt, spreken we ons nu even niet uit.
Het bloed, zweet en tranen die het Jubel.be kostte om orde op zaken te stellen, wil het daarom nu met ú delen. De overdracht van (juridische) kennis, is iets wat Jubel.be van ‘oudsher’ typeert. Ook in deze zaak, is dat niet anders. Het zou jammer zijn de opgebouwde technische en juridische expertise omtrent het kluwen van GDPR-wetgeving ergens achteraan in de kast te duwen zonder de kracht en het potentieel ervan volop te benutten.
Gedeelde smart
De toegepaste kennis over de recente Europese GDPR-richtlijnen is schaars. Correcte informatievoorziening daaromtrent blijft wel degelijk een kostbaar goed. Zonder kwade bedoelingen kan u er bijvoorbeeld zomaar in slagen een aantal essentiële vereisten over het hoofd te zien met betrekking tot uw privacy- en cookiebeleid. Laat u gebruikers van uw website expliciet toe eigen voorkeuren in te stellen of vraagt u hen enkel akkoord te gaan met het feit dat u cookies gebruikt? Een semantische wereld van verschil die zelfs bij experten ter zake nog verwarring zaait en tot discussie leidt. Wat is in godsnaam de juiste balans tussen het juridisch correcte en de limieten van het technisch uitvoerbare? Welk uitgangspunt primeert?
Jubel.be wil aan dit debat zijn steentje bijdragen en gelooft daarbij in de kracht van samenwerking. In overleg met multidisciplinaire partners wil Jubel.be geïnteresseerden bewust maken van de noodzakelijkheid van een transparant wetgevend en technisch kader omtrent de GDPR. Dat doet Jubel.be niet als moraalridder, laat staan vanuit een commerciële winstgedachte. Bewustwording en kennisgeving is belangrijk alvorens mensen tot actie te laten overgaan. Zoals de voorzitter van de Gegevensbeschermingsautoriteit in een eerder artikel uit De Standaard correct opmerkte, doet Jubel.be dus als eerste in België aan “voorbeeldjustitie”.[1] When the student has become the master zeggen ze op zo’n moment wel eens.
Ondernemers en geïnteresseerden informeren over hoe de nieuwe GDPR-wetgeving concreet juridisch vorm te geven of toe te passen? Uw expertise delen over een volgens u geslaagd privacy- en cookiebeleid? Bezorg Jubel uw professionele bijdrage over het thema in tekst of video!
****
voetnoot:
[1] D. De Smet, “Bijna alle websites riskeren boete voor cookies”, De Standaard (30 december 2019), pp. 2-3. |
0 reacties