In de media verschenen berichten dat Ryanair haar beleid over bagage verandert. Vanaf 15 januari 2018 mag je enkel kosteloos een kleine tas meenemen als handbagage van niet meer dan 35 cm x 20 cm x 20 cm. De tas moet gemakkelijk onder de stoel voor je passen. Een rolkoffer mag je niet bij je hebben, maar wordt gratis in het ruim vervoerd. Als je toch een rolkoffer als handbagage wilt meenemen, moet je een speciaal tarief betalen (instappen met prioriteit en twee stuks handbagage, Flexi Plus, Plus of Family Plus). Daarvoor betaal je minstens 5 euro. Als je de nieuwe regels niet respecteert, moet je van Ryanair een toeslag van 50 euro betalen.
Als je een rolkoffer bij je wilt hebben op het vliegtuig, moet je dus vanaf nu bijbetalen. Een juridisch interessante vraag is of een luchtvaartmaatschappij daarvoor wel geld mag vragen.
Handbagage is noodzakelijke kost
De Europese wetgeving maakt een onderscheid tussen noodzakelijke kosten en facultatieve kosten. De noodzakelijke kosten moeten in de prijs van de vlucht inbegrepen zijn, terwijl de passagier de facultatieve kosten moet kunnen aanvaarden of weigeren (artikel 23 Europese verordening 1008/2008).
Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat de kosten voor handbagage noodzakelijk zijn. Die kosten moeten in de totale prijs van het vliegtuigticket inbegrepen zijn. Voorwaarde is wel dat de handbagage aan redelijke eisen voldoet op het vlak van gewicht, afmetingen en de geldende veiligheidsvoorschriften. De kosten van ingecheckte bagage zijn facultatief (HvJ 18 september 2014, C-487/12, Vueling Airlines SA tegen Instituto Galego de Consumo de la Xunta de Galicia – lees ook mijn blogartikel “Extra betalen om samen te zitten op het vliegtuig“).
Besluit
Een luchtvaartmaatschappij mag geen extra geld vragen voor handbagage, ook niet via een speciaal tarief. Die kosten moeten in de totale prijs van het vliegtuigticket inbegrepen zijn.
Tot een rechtszaak zal het niet vlug komen, omdat de prijs voor de handbagage daarvoor te beperkt is. Die vele kleine beetjes kunnen voor een luchtvaartmaatschappij wel omvangrijk en erg winstgevend worden. Als een luchtvaartmaatschappij kosten aanrekent om handbagage te vervoeren, komt ze haar contractuele verplichtingen niet na. Testaankoop zou in dat geval een groepsvordering kunnen instellen (zie artikel XVII. 36 Wetboek van economisch recht). Dat is een procedure die de consumentenvereniging kan opstarten voor een grote groep gedupeerde passagiers.
De auteur is jurist. Hij schreef deze bijdrage in eigen naam. Hij blogt over reisrecht op reisrecht.co.nf.
0 reacties