De wereld van de juridische dienstverlening, de advocatuur in het bijzonder, wordt langzaam ondermijnd door een beweging van radicale verandering. Deze beweging, al jarenlang bezig in andere sectoren van de economie, is niet vreemd aan het feit dat onze omgeving voortdurend, snel en diepgaand, verandert. Er wordt gezegd dat hij VUCA is: vluchtig, onzeker (uncertain), complex en ambigu.
Op het menselijke niveau is er een groeiende weerstand, een reactie op de waarde van producerende systemen die individuen dehumaniseren en verbrijzelen. Door een slingerbeweging observeren we in organisaties een terugkeer naar de fundamenten. Een van deze fundamenten is het centraal plaatsen van de mens: organisaties willen enerzijds klantgericht zijn en anderzijds mensgericht in hun interne wijze van functioneren en cultuur. Deze keer spaart de golf van verandering de advocatenkantoren niet en in deze turbulente context zijn de grote winnaars degenen die de golven van verandering berijden.
Kunstmatige intelligentie en robots zijn slechts middelen
Wanneer er over innovatie in de juridische sector wordt gesproken gaat de aandacht veelal naar de technologie. Maar technologie is slechts een middel. Kunstmatige intelligentie en robots zullen slechts een echt verschil maken in de kantoren wanneer ze onderdeel zijn van een gedeelde visie en van een fundamentele reflectie over het creëren van juridische meerwaarde. Technologie zal dan een accelerator en een versterker zijn van deze meerwaarde. Zo niet, zijn technologieën op hun best dure marketinggadgets.
Dit paradigma impliceert dat het bedrijfsmodel van de kantoren niet gebaseerd is op de ambities van het kantoor, maar op de behoeften van haar klanten en in de tweede plaats op de behoeften van de advocaten die het kantoor vormen. De innovatie zal diepgaand moeten zijn en zal enkel slagen als het een onderdeel is van een strategie waarbij technologische ontwikkelingen, het bedrijfsmodel, de klantgerichte benadering en de ontwikkeling van de leden van de organisatie, nauw met elkaar zijn verbonden.
Customer-centric
Klantgericht zijn betekent dicht bij de klanten en hun behoeften staan. De service moet op de behoeften van de klant zelf anticiperen. Deze behoeften evolueren continu en in een versneld tempo. Succesvolle economische spelers vinden zichzelf net zo snel opnieuw uit. In deze context wordt vaak gezegd dat men moet luisteren naar de klanten. Maar tegelijkertijd zien we dat de klant niet per se weet wat hij wil. Hij kan zich niet voorstellen wat nog niet bestaat.
Echte innovators anticiperen dan ook op de behoeften van klanten. Eén van de beste voorbeelden op dit gebied is ongetwijfeld Steve Jobs. Het is echter duidelijk dat het anticiperen op de behoeften van de klant niet zonder risico is. Zelfs de meest briljante visionair zal zich regelmatig vergissen. Luisteren naar de klanten betekent dus niet dat je klanten moet vragen wat ze wensen als product of dienst. Luisteren naar klanten betekent praten met klanten, en met klanten van klanten. Luisteren naar de klanten betekent ook aandacht hebben voor de wijze waarop klanten reageren op de innovatie en het aanbod permanent daaraan aanpassen, in een proces van continue verbetering.
Bevorderen van de cohesie
De bronnen van kennis en kunde binnen de kantoren worden grotendeels onderschat. Maar als kantoren hun plaats in deze VUCA-wereld willen vinden, zullen ze nieuwe vaardigheden van hun medewerkers moeten cultiveren: het vermogen tot intuïtie, het vermogen om de tekenen van verandering te onderkennen, tot het leggen van verbanden tussen tegengestelde zaken, tot het bouwen van een visie, de kunst om de klanten diepgaand te begrijpen en het talent om vertrouwen te creëren en om te federeren. Bovendien zal de verandering organisch moeten zijn en van alle niveaus van de organisatie moeten komen.
Ten slotte: innovatie kan alleen slagen als het wordt gedragen door teams die verenigd en solidair zijn, en niet door groepen elkaar overlappende individuen, die allen hun eigen (vermeend) belang behartigen. De ultieme uitdaging voor de kantoren zal zijn om een ruimte van vertrouwen en groei te creëren waarin al hun leden, advocaten en niet-juristen, hun talenten kunnen inzetten, ontwikkelen, uitwisselen, en waar innovatieve ideeën een broedplaats van vruchtbare groei zullen vinden.
Agile
De succesvolle economische spelers van vandaag zijn agile. Want inderdaad, met de snelheid waaraan de economie draait, volgt verandering niet langer de klassieke cyclus van analyse, oplossingsontwerp, planning en uitvoering. De veranderingen vinden plaats in een continue beweging, iteratief en incrementeel. De winnaars van vandaag observeren, vangen de signalen van verandering op, anticiperen, bereiden voor, experimenteren, falen (vaak), maken vooruitgang, veranderen van koers, … maar ze blijven voortdurend in beweging.
Hoe kan innovatie in een advocatenkantoor worden geïnitieerd?
Deze beweging van voortdurende verbetering en heruitvinding is volop aan de gang in de kenniseconomie. Ook bij veel advocatenkantoren. Net als in andere economische sectoren, hebben kantoren die de sprong wagen gewoon besloten om het te doen. En om het beetje bij beetje te doen, om van kwartaal tot kwartaal, van jaar tot jaar, vooruit te gaan.
De aanpak is die van een zoektocht naar continue verbetering: vaak zijn het quick wins die de toon zullen zetten en het terrein openen voor de heruitvinding van meer fundamentele dimensies zoals marktpositionering, prijsbeleid, de vergoeding van de leden van het kantoor, en zelfs het bedrijfsmodel. Vaak komen de belangrijkste veranderingen, met de sterkste resultaten, van de basis van de organisatie (bottom-up).
Middelgrote kantoren hebben het voordeel in deze context
In tegenstelling tot wat we soms horen, hebben kleinere kantoren (kleine en middelgrote kantoren) het voordeel in de veranderende omgeving van vandaag.
Wat zijn hun concurrentiële voordelen? Het feit dat ze onafhankelijker zijn omdat ze minder belangen hebben te verdedigen. Verder is er minder inertie in kleine structuren. Ten slotte is het niet uitgesloten dat de jongere generaties van medewerkers, die de slagader van deze paradigmaverschuivingen zullen worden, vaak voorkeur zullen hebben voor minder gecodificeerde relaties en flexibelere werkpatronen die we terugvinden in de kleinere structuren.
Meer weten over de organisatie van uw advocatenkantoor?
Het volledige artikel van Anne-Laure Losseau en Ben Houdmont van KnowToGrow verscheen in het eerste nummer van de vijfde jaargang (maart 2019) van het tijdschrift Today’s Lawyer. Klik hier voor meer informatie en abonnementsvoorwaarden. |
0 reacties