15 jul 2019 | Expertise, Kantoor & beleid

Hoe gebruikt u best hashtags?

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 15/07/2019 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

In een vorig artikel hebben we uitgelegd wat hashtags zijn en wanneer u die gebruikt. In dit vervolgartikel zullen we uitleggen wat de beste manieren zijn om ze te gebruiken.

We weten reeds dat hashtags meestal bestaan uit één of meer woorden, voorafgegaan door het #-teken. Ze kunnen alleen alfabetische tekens, cijfers en ‘underscores’ bevatten. Spaties zijn uit den boze. Als uw hashtag uit meer dan één woord bestaat, is het daarom een goede gewoonte om elk woord met een eigen hoofdletter te beginnen. Het is het beste om uw hashtags kort te houden: combineer niet meer dan twee of drie woorden in één hashtag. Het is ook aanbevolen om ze met mate te gebruiken: voor de meeste platformen is de regel dat één of twee hashtags per bericht het beste werken. Instagram en Pinterest zijn de uitzonderingen op die regel, waar vaak een dozijn of meer hashtags gebruikt worden per bericht.

Welke hashtags gebruikt u en hoe kiest u deze? De volgende richtlijnen worden beschouwd als ‘best practices’:

  • Wees specifiek: als u een artikel publiceert over een geschil m.b.t. een echtscheidingsboedel, gebruik dan #Echtscheiding of #Echtscheidingsboedel in plaats van #BurgerlijkRecht.
  • Gebruik alleen relevante hashtags: de meeste platforms zullen het gebruik van irrelevante hashtags bestraffen door ze uit te sluiten van zoekresultaten of door ze lager te rangschikken.
  • Hou het simpel: als u schrijft over mensenrechtenschendingen in Europa, gebruik dan #MensenRechten in plaats van het artikel en de onderafdeling van het EVRM, dat de meeste mensen niet kennen.
  • Gebruik hashtags waar uw publiek naar op zoek is. Kijk naar wat zgn. influencers doen, d.w.z. onderzoek wat andere advocaten gebruiken, en kies die hashtags die worden gebruikt door mensen die worden beschouwd als autoriteiten in het veld.
  • Kijk wat er aan het ‘trenden’ is: als uw bericht over actuele items gaat, krijgt u meer lezers als u een hashtag gebruikt die aan het ‘trenden’ is.
  • Als u uw naamsbekendheid wilt vergroten, gebruik dan een unieke hashtag.
  • Maak geen berichten die allemaal dezelfde hashtags gebruiken.
  • Vermijd ‘bashtags’, d.w.z. hashtags die gebruikt worden om iets of iemand te bekritiseren.
  • Ga na hoe uw hashtags presteren: welke werken best, resulteren in reacties, enz.?

Twitter, waar hashtags voor het eerst werden gebruikt, geeft een eigen set Do’s and Don’ts die ook voor advocaten nuttig kunnen zijn.

Do’s

  • Maak het gemakkelijk te onthouden – en te spellen. Laat geen ruimte voor mogelijke typefouten, waardoor uw tweet moeilijk te vinden wordt.
  • Wees realistisch. Verwacht niet dat mensen uw merkslogan of andere eenzijdige hashtags in hun tweets gaan gebruiken als deze niet natuurlijk aanvoelen en er geen stimulans is voor hen om dit te doen.
  • Doe uw onderzoek. Controleer en zie welke hashtags mensen al gebruiken als ze het over uw merk hebben en profiteer daarvan. Controleer ook of de gewenste hashtag al in gebruik is. Vraag uzelf dan af of het nog steeds relevant is voor uw merk.
  • Geef mensen een reden om uw hashtag te gebruiken. Of het nu gaat om een echte prijs of gewoon een erkenning in de vorm van een Retweet, uw publiek zal beter reageren wanneer uw relaties wederzijds voordelig is.
  • Werk samen met invloedrijke personen. Beïnvloeders (Influencers) kunnen helpen om uw hashtag zichtbaar te maken.

Don’ts

  • Overdrijf niet. Een of twee relevante hashtags per tweet is doorgaans ideaal. Vergeet ook niet dat op Twitter het aantal karaktertekens per bericht beperkt is.
  • Verwacht niet dat uw merkslogan zich vertaalt naar een hashtag. Een hashtag is bedoeld om inclusief, deelbaar en vindbaar te zijn. Als het niet organisch past binnen een tweet, zal het geforceerd voelen en zijn beoogde doel verliezen.
  • Verwacht niet dat mensen uw hashtag zonder reden of stimulans gebruiken. De beste hashtags hebben de mogelijkheid om mensen te engageren en hun nieuwsgierigheid op te wekken wat resulteert in een bereidheid om aan de conversatie deel te nemen.
  • Laat niet na om aan te tonen wat uw hashtags zijn en hoe ze te gebruiken. Zorg ervoor dat u uw hashtag duidelijk communiceert en geef redenen waarom iemand uw hashtag zou willen opnemen in zijn eigen Tweet.
  • Gebruik niet enkel hoofdletters. Tenzij het een acroniem is, voelt dit als schreeuwen en voegt dit onnodig werk toe.

Naast deze algemene richtlijnen zijn er ook best practices per platform.

Hashtags zijn vrij nieuw voor LinkedIn, en er is nog niet veel onderzoek gedaan naar wat de beste resultaten oplevert. LinkedIn suggereert meestal tot zes hashtags bij het maken van een bericht. Het is mogelijk om ze te integreren in de tekst van uw artikelen, of om ze op het einde als trefwoorden te vermelden. U kan ook hashtags opnemen in commentaren die u maakt op de berichten van anderen. LinkedIn laat toe om hashtags toe te voegen aan uw profiel voor meer zichtbaarheid op het platform.

Op Twitter is het ideale aantal hashtags per tweet één of twee. Zorg ervoor dat u uw tweets consolideert. Naast de normale tweets zijn er nog andere manieren om hashtags op Twitter te gebruiken:

  • Gebruik consequent eenzelfde hashtag om al uw inhoud te categoriseren in de tijd
  • Host of neem deel aan een Twitter-chat
  • Maak deel uit van Twitter Momenten om een verhaal te maken of te cureren
  • Onderzoek trends of hashtags van concurrenten

Hashtags worden nog niet vaak gebruikt op Facebook, maar ze worden wel ondersteund. Doorgaans worden 1 tot 3 hashtags per bericht aanbevolen. Vergeet niet om uw bericht openbaar te maken als u lezers buiten uw kring van Facebook-vrienden wilt aantrekken.

Als u een video uploadt naar YouTube, kunt u hashtags in de titel of beschrijving invoeren. Deze worden dan hyperlinks, en zoals op Pinterest zijn die dan aanklikbaar om gerelateerde video’s met die tag te tonen. Ook hier geldt de regel om hashtags spaarzaam te gebruiken en ervoor te zorgen dat ze direct te maken hebben met uw inhoud. Hoe meer tags u toevoegt, hoe minder relevant ze worden.

Instagram staat tot 30 hashtags toe, maar onderzoek toont aan dat het gebruik van 9 tot 12 de grootste betrokkenheid creëert. Hashtags met 21 tot 24 karakters presteren het beste. Omdat veel hashtags zijn toegestaan, is het aanbevolen om de meest waardevolle hashtags vooraan te plaatsen. Zoals het geval is in LinkedIn, kunt u hashtags toevoegen aan uw biografie sectie.

Hashtags op Pinterest identificeren ‘pins’ over specifieke onderwerpen. Gerelateerde pinnen kunnen dan ontdekt worden door te klikken op een hashtag in een pin-beschrijving, die gebruikers naar alle pinnen brengt die deze hashtag delen. Ook hier is het beter om niet overboord te gaan: gebruik niet meer dan 20 hashtags per pin. Net als bij alle andere platformen, moet u ervoor dat uw hashtags allemaal relevant, specifiek en beschrijvend zijn. Pinterest hashtags werken alleen binnen de beschrijvingen van de Pins.

CICERO LawPack

Meer lezen van deze auteur? Dat kan hier!

 

Bronnen:

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.