Haal het beste uit jouw evaluatiebeleid cover

30 aug 2023 | Management & Deontology

Haal het beste uit jouw evaluatiebeleid

Door Titeca

  • Titeca

    De wandelgangen van Titeca zijn gevuld met jonge dynamiek, vakkennis en teamspirit. Titeca is geen standaard boekhoudkantoor dat enkel met cijfers jongleert. Een kantoor tot de nok gevuld met doeners, niet met zeggers. De Titeca pro accountants & experts, leven en werken dichtbij ondernemers, zij aan zij. Voor elke vraag of uitdaging waar je als ondernemer mee te maken krijgt, staat er een Titeca π™₯𝙧𝙀 accountant of π™₯𝙧𝙀 expert aan je zijde die jou met de juiste kennis en ervaring een gepaste oplossing op maat kan bieden. Titeca is een van de groeiende accountancy- & advieskantoren in West- & Oost-Vlaanderen met intussen 13 vestigingen in Roeselare, Moeskroen, Gent, Merelbeke, Brugge, Kortrijk, Maldegem, Ieper, Waregem, Knokke, Oostende, Lokeren & Aalter.

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Als er geen cultuur bestaat van regelmatige, behulpzame feedback, voelen werknemers zich vaak ondergewaardeerd – ze weten soms niet wat ze goed of fout doen en zullen zich tijdens hun werk ongemakkelijk voelen. Nochtans biedt regelmatige feedback zowel voor jou als voor jouw medewerker heel wat voordelen. Maar hoe bouw je een goed evaluatiebeleid uit?

Men denkt vaak aan het klassieke jaarlijkse evaluatiegesprek wanneer men medewerkers wenst te evalueren en te coachen. De tijd van één enkel evaluatiegesprek per jaar is echter voorbij. Deze manier van beoordelen is op vandaag niet meer voldoende om medewerkers betrokken en gemotiveerd te houden. Te vaak houdt het jaarlijkse evaluatiegesprek zich alleen bezig met hoogwaardige prestaties en doelstellingen, niet met de dagelijkse prestatieverbeteringen die medewerkers kunnen maken.

Het veelvuldig uitwisselen van feedback lijkt een grote tijdsinvestering. Maar wat als de voordelen die je eruit haalt deze tijdsinvestering meer dan waard is? We overlopen vier belangrijke voordelen van een goed doordacht evaluatiebeleid.

evaluatiebeleid
Een goed evaluatiebeleid is meer dan een jaarlijks evaluatiegesprek.

Waardevolle medewerkers blijven loyaal en betrokken

Door regelmatig feedback te organiseren, maak je de organisatiedoelen duidelijker, tastbaarder en transparanter. Dit maakt het gemakkelijker voor medewerkers om hier gericht naartoe te werken. Ze zien de doelen van het team of de organisatie meer als doelen van zichzelf en zullen net dat stapje harder zetten. Medewerkers voelen zich extra loyaal en gemotiveerd.

Eventuele problemen blijven beperkt

Regelmatige feedback uitwisselen, stelt de onderneming in staat om snel in te spelen op mogelijke problemen. Moeilijkheden en ontwikkelpunten worden op tijd ontdekt en kunnen dus ook tijdig aangepakt worden vooraleer deze tΓ© groot of onoverkomelijk worden.

Je doet zelf ook nieuwe inzichten op

Stimuleren van wederkerige feedback, en dus de medewerker ook de kans te geven om constructieve feedback te uiten, zorgt ervoor dat je als ondernemer voeling behoudt met wat er leeft op de werkvloer. Je krijgt informatie vanuit een ander perspectief. Zo krijg je zeer nuttige en vaak ook noodzakelijke feedback voor het verbeteren van de werkprocessen.

Je bent wendbaarder en kan vlotter inspelen op evoluties

Door de steeds veranderende economische omgeving moeten organisaties zich continu kunnen aanpassen. Door vlot en regelmatig feedback te geven aan medewerkers, bevorder je een bedrijfscultuur waarin medewerkers continu leren, groeien en zich aanpassen. Dit zal leiden tot een hogere productiviteit, efficiΓ«ntie Γ©n meer betrokkenheid.

Dit betekent niet dat het formele evaluatiegesprek aan de kant moet worden geschoven. Het betreft een EN-EN verhaal: de combinatie van regelmatige feedback en een jaarlijks formeel gesprek geeft het beste resultaat.

Het formeel gesprek schept een kader op lange termijn, zowel op organisatieniveau als op niveau van de medewerker. Er wordt stilgestaan bij de samenwerking in het algemeen, bij de toekomst van de onderneming en de toekomst van de medewerker binnen de onderneming. Welk potentieel heeft de medewerker? Waar wenst hij naartoe te groeien? Zijn er mogelijkheden in de organisatie om door te groeien, verticaal of horizontaal? Hoe kan de medewerker zijn talenten het best inzetten om deze doorgroei mogelijk te maken?

In continue feedbackgesprekken worden vooral kortetermijndoelstellingen geΓ«valueerd en concrete groei- en ontwikkelpunten voor de medewerker besproken. Deze informele feedback garandeert een praktische opvolging van het werk op korte termijn en zorgt ervoor dat de medewerker in lijn functioneert met de vooropgestelde organisatiedoelstellingen en teamdoelstellingen. Helder omschreven functieprofielen bieden hierbij de beste ondersteuning.

Er ontstaat een win-winsituatie: Medewerkers voelen dat hun stem telt en krijgen kansen om te groeien. Dit verhoogt hun betrokkenheid en loyaliteit naar de organisatie toe. Daarnaast stijgt de kwaliteit van de werkresultaten en ben je in staat om waardevolle medewerkers te motiveren en te behouden.

Lara Rousseeuw, HR-Adviseur bij Titeca Pro Accountants & Experts

  • Titeca

    De wandelgangen van Titeca zijn gevuld met jonge dynamiek, vakkennis en teamspirit. Titeca is geen standaard boekhoudkantoor dat enkel met cijfers jongleert. Een kantoor tot de nok gevuld met doeners, niet met zeggers. De Titeca pro accountants & experts, leven en werken dichtbij ondernemers, zij aan zij. Voor elke vraag of uitdaging waar je als ondernemer mee te maken krijgt, staat er een Titeca π™₯𝙧𝙀 accountant of π™₯𝙧𝙀 expert aan je zijde die jou met de juiste kennis en ervaring een gepaste oplossing op maat kan bieden. Titeca is een van de groeiende accountancy- & advieskantoren in West- & Oost-Vlaanderen met intussen 13 vestigingen in Roeselare, Moeskroen, Gent, Merelbeke, Brugge, Kortrijk, Maldegem, Ieper, Waregem, Knokke, Oostende, Lokeren & Aalter.

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.