Branding: hoe een betekenisvol merk creëren cover

14 okt 2023 | Column

Branding: hoe een betekenisvol merk creëren

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht
3 - 7 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
5 - 10 jaar
Brussel Vlaams-Brabant
Advocaat
Strafrecht verkeersrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
> 7 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen

Aankomende events

De wereld van branding roept vaak beelden op van pakkende namen en opvallende logo's. Velen denken dan ook dat het kiezen van een coole naam de eerste stap is bij de creatie van een merk. Maar een belangrijk proces wordt daarbij vaak over het hoofd gezien: de essentie van een merk wordt immers niet alleen bepaald door een naam. De fundamenten van een organisatie zijn van veel groter belang. Je begint een huis toch ook niet bij het dak te bouwen…

Essentie voor elegantie

De kern van je organisatie en daarmee ook je branding wordt gevormd door de businessfundamenten. Voordat je zelfs maar aan een naam denkt, moeten vragen als "Wie zijn we?", "Waar staan we voor?" en "Waarom doen we wat we doen?" beantwoord worden.

Eerst komt de essentie, dan pas het uiterlijk. Stel je voor dat je een taart zou versieren voordat deze volledig is gebakken. Zelfs als het lukt, blijft het oppervlakkig. Hetzelfde geldt voor namen en logo’s. Zonder bij de branding de nodige aandacht te besteden aan de bovenstaande vragen, creëren we een aantrekkelijke buitenkant met een holle kern. De naam kan misschien wel pakkend zijn en het logo visueel aantrekkelijk, maar zonder inhoud ontbreekt authenticiteit.

“Voordat we zelfs maar aan een naam denken, moeten we begrijpen waarom we bestaan.”

Purpose

We kennen allemaal wel kinderen die ons – soms tot vervelens toe – blijven vragen "Waarom?" Dit komt voort uit een essentiële menselijke behoefte. Als we niet begrijpen waarom we doen wat we doen, verliest wat we doen zijn betekenis en geraakt onze motivatie verzwakt. Het is een lastige taak om een kind te motiveren zonder dat het begrijpt waarom het moet doen wat er van verwacht wordt. Hetzelfde geldt voor onze teams en medewerkers.

Voordat we zelfs maar aan branding denken, moeten we begrijpen waarom we bestaan. Als we zelf niet weten waarom we doen wat we doen, hoe kan ons publiek dat dan weten of begrijpen? Met een duidelijke purpose (het why – waarom we doen wat we doen) krijgen we een kompas dat geldt als rode draad doorheen onze beslissingen en organisatie. Dit kompas loodst onze organisatie door turbulente tijden op weg naar een betekenisvolle impact.

“Wanneer we begrijpen wie we zijn, beïnvloedt dat onze interacties en resoneert het met onze doelgroep.”

Identiteit: voorbij het oppervlakkige

Het is essentieel om te begrijpen wie we werkelijk zijn als organisatie. Een kantoor dat probeert iets te zijn wat het niet is, betaalt al snel de prijs van onoprechtheid. Wanneer we begrijpen wie we zijn, beïnvloedt dat onze interacties en resoneert het met onze doelgroep.

Waarden: het DNA van de organisatie

De waarden van een organisatie dienen als moreel kompas. Ze definiëren waar we voor staan en zijn onze non-negotiables. Wanneer deze waarden adequaat uitgedragen en als dusdanig gepercipieerd worden, wekken ze vertrouwen en leggen ze een solide basis. Een organisatie zonder oprechte waarden is niet meer dan een façade.

Visie: het beeld van de toekomst

Een gefundeerde visie stimuleert innovatie, groei en succes. Het is geen vage droom. Zonder duidelijke visie loopt een organisatie het risico te verdwalen in onduidelijkheid en haar koers niet effectief te kunnen uitzetten.

If you don’t know where you’re going, every road will take you there.

Naam en logo

Bij branding komen de naam en het logo van de organisatie pas als laatste stap. Ook deze oefening is niet willekeurig, want bovenstaande fundamenten moeten weerspiegeld worden in haar identiteit.

Conclusie

De keuze van een merknaam en het ontwerp van een logo zouden niet het beginpunt van branding mogen zijn. Om authenticiteit aan een organisatie te geven, moeten eerst de basisfundamenten gelegd worden. Zodra deze duidelijk zijn, zal een passende naam als vanzelf volgen. Het is als de kers bovenop een zorgvuldig gebakken taart – de finishing touch die alles op een zoete en betekenisvolle manier samenbrengt.

Als je begint met de kers, hoe mooi die ook is, blijft het slechts een kers op een holle taart. Een merk dat daarentegen van binnenuit is opgebouwd, is geen façade maar een levende, ademende entiteit die resoneert met oprechtheid en integriteit en de kern van de organisatie weerspiegelt.

Eve Vlemincx

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht
3 - 7 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
5 - 10 jaar
Brussel Vlaams-Brabant
Advocaat
Strafrecht verkeersrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
> 7 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.