De coronacrisis bracht de voorbije maanden heel wat uitdagingen met zich mee. Heel wat toekomstplannen kwamen daardoor tot stilstand, en dat is ook op HR-vlak te voelen. Er waren dan ook opvallend minder sollicitatiegesprekken en aanwervingen. De onzekerheid zorgt er namelijk voor dat ondernemers een stuk voorzichtiger te werk gaan en dus besparen op ‘overbodige’ bedrijfsprocessen, zoals rekrutering. Toch is het net nu belangrijk om te investeren in toekomstig personeel.
Dat het belangrijk is om te investeren in rekrutering betekent uiteraard niet dat u onverantwoord moet aanwerven. Het is namelijk niet de bedoeling om als onderneming engagementen aan te gaan die u mogelijk niet kunt waarmaken. Toch mogen we het ‘uit angst de kop in het zand steken’ niet verwarren met het deugdelijk besturen van uw onderneming. Met het oog op een economisch herstel, is de aanwervingsnood nu eenmaal niet verdwenen. Nu is dan ook hét moment om te werken aan de effectiviteit van uw rekruteringsproces. Zo kunt u later de vruchten plukken wanneer de markt zich opnieuw herstelt.
Ga op zoek naar nieuw talent
Voor het eerst in lange tijd zien we dat de vijver van kandidaten opnieuw wordt aangevuld met nieuw talent. Als gevolg van de coronacrisis zien we namelijk meer werknemers die twijfelen aan hun toekomst bij hun huidige werkgever, die zich niet gewaardeerd voelen of die een nieuwe weg willen inslaan. Hoewel dat niet meteen betekent dat ze een sprong in het onbekende zullen wagen, zijn ze wel latent op zoek naar een nieuwe uitdaging. En dus vormen ze meteen ook een interessante wervingsreserve.
Investeer in een wervingsreserve
Werkgevers die nu al actief inzetten op het aanleggen en onderhouden van een wervingsreserve, hebben een voetje voor wanneer deze kandidaten effectief beslissen om te springen. De belangrijkste voordelen op een rij:
- Op het moment dat andere werkgever opnieuw investeren in rekrutering, hebt u al heel wat potentiële werknemers in uw wervingsreserve.
- Bij het contacteren van potentiële kandidaten staat u al een stap verder in het aanwervingsproces. Het cv en de informatie over de kandidaat zijn al aanwezig.
- Wie op een eerlijke en authentieke manier een wervingsreserve opbouwt, blijft top of mind als potentiële werkgever.
- Omdat u weet wie interesse heeft in uw onderneming, kunt u flexibel omgaan met vacatures en jobinhoud.
Wie vandaag al gericht investeert in employer branding en het aanleggen van een degelijke wervingsreserve, maakt meer dan ooit toekomstige groei mogelijk.
Veerle Cool en Anneleen Wydooghe
0 reacties