Aan het einde van het jaar en het begin van een nieuw jaar geven veel publicaties hun voorspellingen voor het nieuwe jaar. In dit artikel bekijken we een selectie van juridische informaticavoorspellingen voor 2025. We kunnen ze groeperen in vier categorieën: juridische informaticavoorspellingen die niet met AI te maken hebben, voorspellingen over juridische kwesties met betrekking tot AI, voorspellingen over AI in juridische dienstverlening, en tot slot enkele andere juridische informaticavoorspellingen m.b.t. AI.
Juridische informaticavoorspellingen die niet met AI te maken hebben
Hoewel de meeste auteurs het hebben over de groeiende impact van Artificiële Intelligentie (AI), zijn er ook voorspellingen voor juridische informatica die niet direct met AI te maken hebben.
Een eerste reeks voorspellingen heeft te maken met de marktvraag van cliënten. Auteurs verwachten een aanzienlijke verdere verspreiding van blockchain, cryptovaluta en slimme contracten. Dit zal resulteren in een groeiende vraag naar advocaten die vertrouwd zijn met deze materies. Experts voorspellen ook dat cliënten veeleisender zullen worden en dat advocatenkantoren zich aan die vraag zullen moeten aanpassen. De juridische sector is nu al getuige van een verschuiving naar meer cliëntgerichte diensten. Over het algemeen voorspellen deskundigen ook een groeiende vraag naar juridische diensten voor kmo’s.
Een tweede reeks voorspellingen heeft te maken met de investeringen die advocatenkantoren zullen doen. Experts voorspellen een algehele toename van investeringen in technologie, en meer specifiek, afgezien van AI, een toename van de uitgaven aan kennisbeheer en cyberbeveiliging.
Cyberbeveiliging blijft een belangrijk aandachtspunt voor advocatenkantoren, vooral met de groeiende afhankelijkheid van digitale tools en AI. De sector zal naar verwachting meer investeren in strategieën voor cyberweerbaarheid om potentiële bedreigingen tegen te gaan, de bescherming van gevoelige juridische gegevens te waarborgen en het vertrouwen van cliënten te behouden. Advocatenkantoren en juridische diensten moeten meer doen op het gebied van cyberbeveiliging.
Tot slot verwachten experts dat klassieke honoraria (factureerbare uren) verder zal dalen en dat vaste vergoedingen en abonnementsfacturering zullen toenemen.
Voorspellingen over juridische kwesties met betrekking tot AI
Verschillende auteurs vermelden ook juridische kwesties met betrekking tot AI. Aan de ene kant hebben we het over het reguleren van AI en aan de andere kant is er het onderwerp van rechtszaken.
Zowel de EU als de Raad van Europa (RvE) hebben hun kaders voor de regulering van AI gepubliceerd. In tegenstelling tot de AI-wet van de EU, staat het verdrag van de Raad van Europa open voor alle landen die zich willen aanmelden. Er worden meer ondertekeningen verwacht. Wat de VS betreft is de situatie onduidelijk, omdat de nieuwe Trump-regering zich mogelijk zal terugtrekken uit het Verdrag van de Raad van Europa. De meeste experts verwachten niet dat de Trump-regering haar eigen kader zal opleggen. Verschillende auteurs zien wel initiatieven op zowel staatsniveau als op het niveau van lokale balies. Deze laatste kunnen deontologische regels opleggen met betrekking tot het gebruik van AI in advocatenkantoren, vooral als het gaat om advocaten die generatieve AI gebruiken.
Er wordt ook een toename verwacht van rechtszaken die verband houden met AI-tools en praktijken. Een van de gebieden waar experts meer rechtszaken voorspellen, zijn geschillen over ongeautoriseerd gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal voor AI-training. Ze verwachten ook een toename van rechtszaken over productaansprakelijkheid waarbij AI-systemen betrokken zijn. En er wordt ook een toename in rechtszaken verwacht als het gaat om door AI veroorzaakte vooroordelen in processen zoals het screenen van vacatures en mogelijke schending van de antitrustwetgeving door AI-gestuurde prijstools.
Voorspellingen over AI in juridische dienstverlening
De meeste voorspellingen richten zich echter op hoe artificiële intelligentie de juridische dienstverlening zal beïnvloeden. En het meest besproken onderwerp is de introductie van AI-agenten in de juridische dienstverlening. Sommigen noemen het de belangrijkste evolutie voor 2025.
Waar hebben we het over? Een AI-agent is een softwareprogramma dat is ontworpen om zelfstandig te werken, zijn omgeving waar te nemen, informatie te analyseren en acties te ondernemen om specifieke doelen te bereiken. Het verzamelt gegevens via sensoren of invoersystemen, verwerkt deze gegevens met behulp van logica of modellen voor machinaal leren en voert taken uit of interageert met zijn omgeving op basis van zijn doelstellingen. Deze agenten worden veel gebruikt in toepassingen zoals virtuele assistenten, zelfrijdende auto's en geautomatiseerde besluitvormingssystemen, waardoor ze kunnen functioneren zonder voortdurende menselijke tussenkomst. U kunt ze m.a.w. zien als de volgende generatie, meer geavanceerdere en veelzijdigere bots. En in 2025 zullen ze naar verwachting een enorme impact hebben op de levering van juridische diensten en op de manier waarop advocatenkantoren en juridische afdelingen werken. In een volgend artikel zullen we dieper ingaan op AI-agenten.
AI wordt ook steeds meer geïntegreerd in alle aspecten van de juridische dienstverlening, van het optimaliseren en automatiseren van workflows, het verbeteren van kennisbeheer en het autonoom afhandelen van specifieke taken. De meeste experts verwachten dat alle cloud-gebaseerde software voor advocaten en advocatenkantoren meer AI in hun systemen zullen integreren. Over het algemeen voorspellen de auteurs ook dat generatieve AI beter en gespecialiseerder zal worden op specifieke juridische gebieden.
Verschillende auteurs vermelden hoe kunstmatige intelligentie nu al leidt tot een sterke toename van de productisering van juridische diensten. Dit geldt voor advocatenkantoren, juridische afdelingen, maar ook voor alternatieve juridische dienstverleners. Sommigen verwachten dat hybride advocaten en/of self-service juridische platforms net zo alomtegenwoordig zullen worden als online bankieren. Sommigen verwachten zelfs dat steeds meer advocaten zullen gaan samenwerken met robotadvocaten. En voor het eerst voorspellen sommigen zelfs dat binnen vijf jaar de combinatie van de vooruitgang op het gebied van AI en doorbraken in kwantumcomputing zal leiden tot het vervangen van advocaten die basisdiensten leveren.
Andere juridische informaticavoorspellingen m.b.t. AI
Sommige experts deden ook enkele andere juridische informaticavoorspellingen over AI. Ze zijn optimistisch dat Generatieve AI de toegang tot justitie zal verbeteren en dat we rechtbanken zullen zien die ook Generatieve AI zullen gaan gebruiken om efficiënter te worden. Ze verwachten ook een consolidatiebeweging in de markt van juridische informaticadienstverleners. Tot slot verwachten sommigen dat juridische AI en Generatieve AI deel zullen gaan uitmaken van het curriculum van rechtsfaculteiten.
0 reacties