1 nov 2019 | Algemeen, Expertise

Kent u de voordelen van de kmo-portefeuille al?

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht
3 - 7 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
5 - 10 jaar
Brussel Vlaams-Brabant
Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 01/11/2019 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

De kmo-portefeuille is een laagdrempelige en interactieve subsidieregeling die een financiële tegemoetkoming biedt aan Vlaamse kmo-ondernemers met het oog op de aankoop van diensten. De bedoeling is de kwaliteit en de werking van de onderneming te verbeteren. Een overzicht van de voordelen van de kmo-portefeuille.

De diensten die aangekocht kunnen worden met de kom-portefeuille betreffen zowel opleidingen als advies en zijn specifiek gericht op de kernprocessen van de onderneming. De diensten dragen bij tot de versterking, de groei of transformatie van de onderneming. Belangrijk is dat u deze diensten afneemt bij een geregistreerde dienstverlener.

Adviezen die in aanmerking komen voor een kmo-portefeuille:

  • een communicatieplan opstellen;
  • een marketingplan opstellen;
  • een marktanalyse maken;
  • een investeringsanalyse maken.

Volgende vormen van advies komen bijvoorbeeld niet in aanmerking:

  • de advisering van een onderneming om een kwaliteitshandboek op te stellen met het oog op het behalen van een kwaliteitscertificaat;
  • adviezen die wettelijk verplicht zijn, door de overheid opgelegd aan bepaalde sectoren (bv. bodemonderzoeken bij garagehouders);
  • permanente of periodieke adviezen (dit zijn adviezen die meer dan één keer in 3 jaar voorkomen bv. belastingadvies, opvolgingsaudits);
  • adviezen die behoren tot de gewone bedrijfsuitgaven (bv. financiële controles);
  • niet-gespecialiseerde adviezen;
  • diensten met betrekking tot subsidies (subsidieconsulenten);
  • bouwen van websites of schrijven van software;
  • diensten in verband met het vervullen van formaliteiten betreffende registratie en instandhouding van intellectuele eigendomsrechten;
  • diensten van expertisebureaus betreffende schadegevallen en waardebepalingen;
  • kosten betaald aan een certificatiebureau voor een audit voor het behalen of het behouden van een kwaliteitscertificaat.

Enkel kmo’s, vrije beroepen zoals advocaten, zelfstandigen en zelfstandigen in bijberoep kunnen gebruik maken van de kmo-portefeuille voor het volgen van een opleiding of het geven van advies.

De voorwaarden zijn dan concreet de volgende:

  • U moet een beroep doen op een geregistreerde dienstverlener;
  • De exploitatiezetel (elke vestiging of activiteitencentrum met een bepaalde stabiliteit) van uw onderneming is in het Vlaamse Gewest gelegen;
  • U behoort tot de privésector – een voorwaarde waaraan u als advocaat altijd zal voldoen;
  • U voldoet als kmo qua omzet en aantal werknemers integraal aan de Europese kmo-definitie;
  • Uw onderneming is ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) op het moment dat de opleiding of het advies start;
  • De NACEBEL-code van uw onderneming is opgenomen in de bijlage bij het ministerieel besluit van 26 februari 2016 (een NACEBEL-code geeft de hoofdactiviteit van uw onderneming weer);
  • U bent met alles in orde volgens de regelgeving in het Vlaamse Gewest, bv. geen achterstallige RSZ-schulden.
  • Het project moet hoofdzakelijk gericht zijn op het verbeteren van het huidige of toekomstige bedrijfsfunctioneren.

Kleine ondernemingen kunnen 40% steun ontvangen op opleidingen en advies, met een maximum van 10.000 euro per jaar. Middelgrote ondernemingen kunnen 30% steun ontvangen op opleidingen en advies, met een maximum van 15.000 euro per jaar. Het is een laagdrempelige regeling: de aanmeldingsprocedure is eenvoudig en subsidieaanvragen kunnen gemakkelijk ingediend worden. Ook in de advocatuur kan deze regeling toegepast worden en wel op twee manieren: als dienstverlener, zodat uw klanten een subsidie ontvangen voor uw advies maar ook als aanvrager van de subsidie om uw eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Uw onderneming naar een hoger niveau tillen

Als advocaten(kantoor) bent u constant bezig met de werking van uw klanten. Waarschijnlijk staat u echter niet zo vaak stil bij de werking van uw eigen onderneming. Acties omtrent strategie, organisatiestructuur, procesverbeteringen, personeelsbeleid, … worden vaak – ten onrechte – vooruitgeschoven. Er zijn tal van opleidingscentra erkend als geregistreerde dienstverlener waar u opleidingen kan volgen die niet enkel uzelf als advocaat maar ook uw onderneming naar een hoger niveau tillen. Vaak doelt de opleiding op het actualiseren van uw kennis. Zo verplicht de balie elke advocaat om een minimumaantal opleidingen te volgen (minstens 20 uren). Maar evengoed komen ook die opleidingen in aanmerking die het kantoor zelf ten goede komen. Als voorbeelden van dergelijke ‘opleiding’ denkt men bijvoorbeeld aan de training van de vaardigheden in het kader van social media, de bijscholing van boekhouding en fiscaliteit, enz.

Voordeel voor uw klanten en dus ook voor u!

Zoals hiervoor vermeld, kunnen enkel geregistreerde dienstverleners advies verlenen of opleidingen verzorgen in het kader van de kmo-portefeuille. Het is dan ook een commercieel voordeel om als advocaat of advocatenkantoor erkend te zijn in de materie. Welke klant wil immers geen subsidie ontvangen voor een opleiding of een adviestraject? Zo is het perfect mogelijk dat een advocatenkantoor zich laat erkennen als geregistreerde dienstverlener en op die manier opleidingen verzorgt voor derden die bijdragen tot vaardigheden, kennis en de inzetbaarheid van de medewerkers van een cliënt.

Ook bij de advisering en implementatie van bijvoorbeeld de GDPR-regels zou het advies van een advocatenkantoor in principe in aanmerking kunnen komen voor de KMO-portefeuille. Diezelfde redenering gaat bv. op voor de advisering bij de overdracht van een onderneming naar de volgende generatie. Ook de advisering rond de afsplitsing van een bedrijfstak of een onroerend goed, kan in aanmerking komen in de mate dat dit niet wordt beschouwd als permanente of periodieke adviezen.

Om erkend te worden, moet een onafhankelijk auditbureau nagaan of uw kantoor kwalitatief werkt en voldoet aan de vereisten (activiteit, bewijs van ervaring, klantentevredenheid, kennis kmo-portefeuille, integriteit). De ervaring leert dat een dergelijke audit terecht zeer grondig tewerk gaat. Een goed voorbereid advocaat is er dan ook – zoals steeds – meer dan twee waard. 

Meer weten over de voordelen van de kmo-portefeuille?

Het volledige artikel van Caroline Jooken, manager Strategy & Operations bij Moore Stephens, verscheen in het tweede nummer van de vijfde jaargang (mei 2019) van het tijdschrift Today’s Lawyer.

Klik hier voor meer informatie en abonnementsvoorwaarden.

 

Recente vacatures

Advocaat
Burgerlijk recht
3 - 7 jaar
Antwerpen Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
5 - 10 jaar
Brussel Vlaams-Brabant
Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.