Belonen en waarderen neemt meer en meer een belangrijke rol in bij de relatie tussen werkgevers en medewerkers. De loutere optimalisatie van verloning via cafetariaplannen is niet meer voldoende. Een voorbeeld van dergelijke incentives om key-medewerkers aan het bedrijf te binden en motiveren zijn aandelenopties. In de bijhorende video legt meester Francis Van der Haert het uit.
U wil uw key-medewerkers motiveren? Dan kunt u hen vandaag al laten toetreden tot het kapitaal. Een alternatief is de medewerker te laten instappen in een aandelenoptieplan (de wet van 1999). Ideaal aan zo’n plan is dat je een structurele samenwerking met je key-medewerker voor de toekomst aangaat.
Een dergelijke structurele samenwerking via aandeelhouderschap is een win-win voor zowel werkgever als werknemer. Concreet houdt dit aandelenoptieplan in dat de medewerker een bepaald aantal aandelen aan een bepaalde prijs binnen een bepaalde termijn aan kan kopen en dus de facto een korting krijgt.
Aandelenopties
Aandelenopties bieden erg veel mogelijkheden. Het aandelenoptieplan kan onmiddellijk vandaag worden in gebruik genomen, of men kan samen structureel naar de toekomst toe een plan uitbouwen.
Een aandelenoptieplan kan een aankoopoptie zijn op bestaande aandelen maar het kan ook gaan om nieuwe aandelen (inschrijvingsrecht). Met behulp van een aantal vestigingscondities kan u bovendien het plan nog meer naar uw hand zetten. U kan de aankoopoptie bijvoorbeeld verbinden aan het behalen van bepaalde targets, u kan ‘early leaver’-clausules implementeren enz.
Ten slotte is deze methode ook nog eens fiscaal gunstig voor de werkgever, ook binnen familiebedrijven en kmo's. Zeker het overwegen waard dus!
Op de hoogte blijven van alle nieuwigheden binnen de juridische en fiscale wereld?
Volg Jubel.be op LinkedIn
0 reacties