Mede-eigendom: toekomst voor syndicus?

Door Jubel

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Opgelet: dit artikel werd gepubliceerd op 28/04/2017 en kan daardoor verouderde informatie bevatten.

Vanaf 1 april 2017 moeten appartementsbewoners hun syndicus verplicht registreren. Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) en Minister van Middenstand Willy Borsus (MR) willen hiermee bewoners het gevoel geven dat zij en hun woning in goede handen zijn. Daarnaast is het een signaal van de ministers naar de professionele syndici om hun beroep terug wat erkenning te geven. Want elk jaar daalt het aantal professionele beheerders terwijl er telkens maar appartementen bijkomen.

De verandering kadert in de aanpassing van de wet op mede-eigendom. Het is waar dat mede-eigendom soms tot kopzorgen leidt. Een ruzie in het appartementsgebouw, de herstelling van liften of het vervangen van een lamp: het is de syndicus die deze taken van een goede huisvader op zich neemt. Doordat de gegevens van syndici binnenkort gemakkelijk te raadplegen zijn, moeten problemen eenvoudiger en sneller opgelost geraken. Tenslotte kunnen syndici die het beroep onwettig uitvoeren ook vlotter worden opgespoord.

Elke vereniging van mede-eigenaars (VME) moet de syndicus registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Een inschrijving kost eenmalig € 85,5. België telt zo’n 182 000 appartementsgebouwen en dus evenveel VME’s, waardoor de registratie de overheid 15,5 miljoen euro oplevert.

Maar is het een noodzakelijke maatregel? Meestal weet je wel wie je syndicus is. Er zijn ieder jaar Algemene Vergaderingen waar de syndicus naar voren moet treden. In sommige appartementen staan naam en telefoonnummer in de hal zelfs duidelijk geafficheerd.

Voor derden kan het wel handig zijn. Een aannemer die het dak heeft vernieuwd, vindt alle factuurgegevens vanaf nu eenvoudig in het openbaar register. In die zin vergroot het initiatief de rechtszekerheid.

De registratie schept dus meer duidelijkheid en transparantie. Maar dan blijft de vraag waarom de prijs op 85,5 euro is vastgesteld en niet op een lager forfaitair bedrag. Het zijn goede intenties die meteen ook goed zijn voor de staatskas.

 

De auteur Kim Wybo is advocaat-vennoot bij La-On Lawyers en gespecialiseerd in vastgoedrecht.

Recente vacatures

Advocaat
Ondernemingsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen Brussel Oost-Vlaanderen
Advocaat
Ondernemingsrecht Strafrecht
0 - 3 jaar
Vlaams-Brabant
Advocaat
Fiscaal recht
3 - 7 jaar
West-Vlaanderen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht
0 - 3 jaar
Antwerpen
Advocaat
Burgerlijk recht Gerechtelijk recht Ondernemingsrecht Verzekeringsrecht
3 - 7 jaar
Antwerpen

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.