1. Hoeveel kost een merkregistratie?
Kostprijs EU Merk (= uniemerk):
Voor de eerste klasse betaal je 850 euro aan het EUIPO (het officiële merkenbureau). Voor de tweede klasse betaal je 50 euro bij. Selecteer je een derde klasse, dan betaal je 150 euro extra. Kies je meer dan 3 klassen, dan betaal je voor elke extra klasse 150 euro bij.
Kostprijs Benelux merk:
Voor een Beneluxmerk betaal je 240 euro voor 3 klassen. Vanaf de vierde klasse betaal je 37 euro bij per klasse. Als je voor een EU merk opteert, moet je geen extra Benelux merk aanvragen (het grondgebied van de Benelux is dan immers al gedekt).
Daarbovenop komen de kosten van de merkenadvocaat die het merkdepot voorbereidt, uitvoert en opvolgt. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend advies.
2. Wat zijn de voordelen van een merkregistratie?
Door je merk te registreren bekom je het exclusieve recht om het merk te gebruiken voor de goederen of diensten die je bij de merkregistratie geselecteerd hebt. Deze bescherming geldt voor de hele Benelux (of de hele E.U. in het geval van een uniemerk) en voor een periode van tien jaar (verlengbaar).
Met een merkregistratie kan je je verzetten tegen het gebruik van je merk door anderen. Dit is belangrijk als je wil voorkomen dat anderen je klanten of potentiële klanten in verwarring brengen. Zo verhoog je de betrouwbaarheid en herkenbaarheid van je merk en belet je dat anderen onterecht profiteren van je inspanningen om de naam van je goederen of diensten in de markt te zetten.
3. Wat is het verschil tussen een “merknaam”, “vennootschapsnaam” en “handelsnaam”?
Een merk verschilt van een vennootschapsnaam of bedrijfsnaam in die zin dat daarmee bedoeld wordt de naam van je onderneming, niet van de goederen of diensten die je verkoopt.
Een merk verschilt ook van een handelsnaam. Met een handelsnaam wordt bedoeld de naam waarmee je je handelsactiviteit aanduidt of waarmee je deelneemt aan het economisch verkeer (ook al overlapt dat in de praktijk vaak).
Het effectieve gebruik van een handelsnaam is in principe genoeg om bescherming te verkrijgen. Je moet je handelsnaam dus niet registreren, maar een vermelding van de naam bij je KBO-inschrijving is in de praktijk wel nuttig. Bij een handelsnaam maakt het ook niet uit of de naam beschrijvend is (bij merken is het beschrijvend karakter vaak een reden om merkregistratie te weigeren of om de geldigheid van het merk aan te vechten).
Een handelsnaam biedt een beperktere bescherming dan een merk. Zo is een handelsnaam beperkt tot de streek waar je effectief handel voert onder de naam. Er is dus geen automatische bescherming voor de hele Benelux zoals bij merken.
Als houder van een (niet-geregistreerde) handelsnaam kan je in principe niet verhinderd worden om de naam verder te gebruiken (in het gebied waar je de handelsnaam reeds effectief gebruikte), wanneer de naam later door een ander als merk wordt geregistreerd. Die ander zal dan wel het recht hebben om de naam exclusief als merk te gebruiken buiten het gebied waar jij de naam als handelsnaam gebruikt. Zoals gezegd hebben merknamen en handelsnamen wel een andere functie en hangt veel af van de vraag of deze in de praktijk op correcte wijze gebruikt worden. Vaak leiden dergelijke discussies tot bewijsproblemen en procedureslagen. Het valt dan ook sterk aan te raden om je handelsnaam zo snel mogelijk ook als merknaam te deponeren indien je de naam ook gebruikt voor de goederen of diensten die je aanbiedt (vraag eventueel advies bij een specialist merkenrecht). Als de handelsnaam jonger is dan de merkinschrijving, zal de merkhouder het gebruik van de latere handelsnaam normaal gezien wel kunnen laten verbieden.
Tenslotte kan een naam ook bescherming genieten omdat het een persoonsnaam betreft.
4. Geeft een geregistreerd merk automatisch recht op de bijhorende domeinnaam?
Neen. Domeinnamen, profielnamen en paginanamen worden geregistreerd volgens het principe “wie eerst komt, eerst maalt” (“first come, first served”).
Het komt vaak voor dat een naam al geregistreerd is door een andere gebruiker en niet meer beschikbaar is als profielnaam of paginanaam op een sociaal netwerk.
In veel gevallen zal een merkhouder zich wel degelijk kunnen verzetten tegen het gebruik van het merk door een derde als domeinnaam, profielnaam of paginanaam, maar dat zal niet altijd het geval zijn. Om het voorbeeld van domeinnamen te nemen: er bestaan bijzondere procedures om een domeinnaam te claimen (zowel voor de rechtbank als voor arbitragecolleges), maar je moet bijna steeds bewijzen dat de houder van de domeinnaam geen rechtmatig belang heeft in de naam en dat hij te kwader trouw is geweest. Als het om een cybersquatter gaat, zal zulk bewijs wel te leveren zijn, maar er zijn situaties waar meerdere personen aanspraken kunnen laten gelden op een naam als domeinnaam, profielnaam of paginanaam.
5. Is een merkregistratie nu een verstandige beslissing of niet?
Meestal is een merkregistratie inderdaad een verstandige beslissing (en een beperkte investering die 10 jaar bescherming oplevert). Je moet wel opletten dat je geen overbodige namen of logo’s laat registreren, want dat kan de prijs onnodig doen oplopen. Ook let je best op dat je op een correcte manier de relevante klassen selecteert (daar gebeuren vaak ongelukken mee). Tenslotte moet je op voorhand goed checken welke namen reeds geregistreerd zijn, en welke gelijkaardige merken een risico kunnen opleveren voor een oppositie. Je vraagt dus best vooraf raad aan een merkenspecialist.
Wil u een merknaam registreren of heeft u andere vragen in verband met merken (bijvoorbeeld i.v.m. merkinbreuken, merklicenties, kosten voor een merkregistratie, enz.)? Aarzel niet ons te contacteren!
Finnian & Columba
Advocatenkantoor gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht en mediarecht
Dit artikel is het vervolg op een eerdere publicatie op Jubel. Heeft u deel 1 gemist? U leest het hier.
0 reacties