Het is intussen een jaar geleden dat de federale regering de wet van 25 november 2021 inzake de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit publiceerde. In dit artikel lichten we nogmaals de belangrijkste wijzigingen toe, zodat je meteen weet waarmee je rekening moet houden bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen.
De huidige fiscale spelregels voor uw bedrijfswagen
Alvorens in te gaan op de fiscale spelregels voor bedrijfswagens is het van belang om mee te geven wat onder bedrijfswagen moet worden begrepen worden. Het begrip βbedrijfswagenβ omvat personenwagens, autoβs voor dubbel gebruik en minibussen, met inbegrip van βvalseβ lichte vrachtautoβs (lichte vrachtautoβs die niet voldoen aan de fiscale definitie van lichte vracht). Op vandaag wordt het aftrekpercentage van een bedrijfswagen bepaald aan de hand van onderstaande formule waarbij de CO2-uitstoot en het motortype van de wagen de grootste impact heeft op de uitkomst van de formule:
120% – (0,5% x brandstofcoΓ«fficiΓ«nt* x aantal gram COβ/km)
*BrandstofcoΓ«fficiΓ«nt:
- Diesel / diesel hybride: 1,00
- Benzine / benzine hybride: 0,95
- Aardgas: 0,90
Hoe hoger de uitstoot van de wagen, hoe lager het fiscale aftrekpercentage. Het aftrekpercentage kan evenwel nooit lager zijn dan 40% en nooit hoger dan 100%.
Het gros van de benzine- en dieselwagens hebben op vandaag een fiscaal aftrekpercentage tussen de 50% en 65%. De kosten verbonden aan elektrische wagens zijn volledig aftrekbaar om de eenvoudige reden dat deze wagens geen uitstoot hebben en de formule dus resulteert in een aftrekbaarheid van 100%.
De kosten verbonden aan elektrische wagens zijn volledig aftrekbaar om de eenvoudige reden dat deze wagens geen uitstoot hebben
Ook de hybride wagens die een brandstofmotor combineren met een elektrische motor, zijn nagenoeg steeds 100% aftrekbaar. Dit geldt echter enkel voor hybridewagens die over een batterij met een energiecapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram wagengewicht beschikken en niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. De wagens die niet aan deze voorwaarden voldoen worden ook wel βvalse hybridesβ genoemd.
Deze βvalse hybridesβ worden fiscaal gelijkgesteld met wagens die enkel over een brandstofmotor beschikken, wat een lagere aftrekbaarheid tot gevolg heeft.
Daling fiscale aftrekbaarheid vanaf 2023
De vergroening van de wagenfiscaliteit treedt de komende jaren trapsgewijs in voege. De eerste wijziging heeft betrekking op de aftrekbaarheid van brandstofkosten voor hybridewagens, en treedt in werking op 1 januari 2023.
Bedrijfswagen met enkel een verbrandingsmotor
Voor wagens die enkel over een verbrandingsmotor beschikken en vanaf 1 juli 2023 besteld worden, wordt het fiscaal aftrekpercentage gedurende de gebruiksduur van de wagen stelselmatig naar nul herleid. Deze afbouw van de fiscale aftrekbaarheid gaat in vanaf aanslagjaar 2026 (boekjaar ten vroegste gestart op 1 januari 2025).
Het maximale aftrekpercentage van deze wagens wordt als volgt afgebouwd:
- AJ 2026: 75%.
- AJ 2027: 50%.
- AJ 2028: 25%.
- AJ 2029: 0%.
Hybride bedrijfswagen
- Wagens besteld voor 1 januari 2023: Voor de βechteβ hybridewagens waarvoor de bestelbon of het huur-/leasecontract ondertekend wordt voor 1 januari 2023 wordt de aftrekbaarheid van alle autokosten (inclusief brandstof) berekend op basis van de reeds vermelde formule. Dit wil zeggen dat voor deze wagens ook de brandstofkosten (fossiele brandstoffen & elektriciteit) aftrekbaar zijn tot maximum 100%. Deze aftrekregeling blijft behouden gedurende de volledige gebruiksduur van de wagen.
- Wagens besteld tussen 1 januari en 1 juli 2023: Ook voor hybridewagens die besteld worden tussen 1 januari 2023 en 1 juli 2023 wordt de aftrekbaarheid nog steeds berekend door middel van de voorheen genoemde formule. Voor deze wagens wordt de aftrekbaarheid van de fossiele brandstoffen echter beperkt tot maximaal 50%. Deze aftrekregeling blijft behouden gedurende de volledige gebruiksduur van de wagen.
- Wagens besteld vanaf 1 juli 2023: Voor wagens die besteld worden vanaf 1 juli 2023, zal de fiscale aftrek van maximum 100% (50% op fossiele brandstoffen) enkel nog voor aanslagjaar 2024 en 2025 van toepassing zijn. Vanaf aanslagjaar 2026 zal het aftrekpercentage vervolgens jaar na jaar gradueel zakken om uiteindelijk in aanslagjaar 2029 (boekjaar vanaf 1 januari 2028 en later) volledig uit te doven.
Bedrijfswagen met enkel een elektrische motor
Volledig elektrische wagens die voor 1 juli 2027 aangekocht worden behouden hun 100% aftrekbaarheid gedurende de volledige gebruiksduur. Vanaf 2027 zal het aftrekpercentage jaar na jaar afgebouwd worden, hierbij zal gekeken worden naar het aftrekpercentage dat van toepassing is in het jaar van aankoop. Dit percentage zal vervolgens gedurende de gehele gebruiksduur behouden blijven.
Zo zal voor elektrische wagens die aangekocht worden tussen 1 januari 2027 en 31 december 2027 gedurende de hele gebruiksduur het aftrekpercentage van 95% van toepassing zijn. De fiscale aftrekbaarheid wordt jaar na jaar trapsgewijs afgebouwd om uiteindelijk tot een vast aftrekpercentage van 67,5% te komen vanaf 1 januari 2031.
De afbouw van het aftrekpercentage verloopt als volgt:
Wat met de laadpaal?
Wie elektrische wagen zegt, zegt meteen ook laadpaal. Om de groei aan (slimme) laadpalen te stimuleren, voorziet de overheid in fiscale incentives voor zowel particulieren als vennootschappen.
Particulieren
Voor particulieren voorziet de overheid een belastingvermindering voor de investering in een slimme laadpaal die nabij de woning wordt geΓ―nstalleerd. Wie in een laadpaal investeerde tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 kon rekenen op een belastingvermindering van 45%. In 2023 bedraagt het tarief 30% en in 2024 15%. De belastingvermindering bedraagt maximaal 1.750 euro per laadpaal. Hierbij is het echter wel vereist dat de wagen opgeladen wordt met groene stroom. De belastingvermindering kan pas toegepast worden in het belastbaar tijdperk waarin de laadpaal gekeurd en gebruiksklaar is.
Ondernemingen
Ook ondernemingen kunnen op extra steun rekenen indien ze investeren in laadpalen, het moet hierbij wel gaan om publiek toegankelijke slimme laadpalen. Voor publieke laadinfrastructuur die in gebruik genomen wordt tussen 1 september 2021 en 31 maart 2023 kunnen ondernemingen genieten van een verhoogde kostenaftrek van 200%. Voor publieke laadinfrastructuur die in gebruik genomen wordt tussen 31 maart 2023 en 31 augustus 2024 is de verhoogde kostenaftrek van 150% van toepassing.
Benieuwd welke fiscale voordelen je kan genieten bij de aankoop van laadinfrastructuur? Lees dan hier onze bijdrage waar we je inzicht bieden in de verschillende fiscale spelregels: Overzichtstabel autofiscaliteit
Victor Battiau, fiscaal adviseur Titeca
Aarzel zeker niet ons hier te contacteren bij vragen.
Wens je een gesprek over de juiste aanpak voor jouw onderneming? Maak dan hier een afspraak met onze pro experts!
Op de hoogte blijven van alle nieuwigheden binnen de juridische en fiscale wereld?
Volg Jubel.be op LinkedIn
0 reacties