Onderzoek met identieke tweelingen heeft aangetoond dat onze genen en leefomstandigheden van belang zijn voor ons geluksgevoel. Maar wetenschappers ontdekten dat we 40 tot zelfs 80% van ons geluksgevoel zelf in de hand hebben. Gelukkige mensen presteren beter (zie De glimlach naar succes). Daarom is het van belang te weten wat ons gelukkig maakt.
Door specifieke kenmerken van ons brein slaan we de bal vaak mis en verlangen we naar dingen die ons uiteindelijk niet gelukkig maken, of toch niet zo gelukkig als we dachten. In de psychologie noemt men dit fenomeen ‘miswanting’: verlangen naar de verkeerde zaken.
Uit wetenschappelijke experimenten is gebleken dat het geluksgevoel dat we verwachten niet wordt bereikt wanneer we streven naar een erg goedbetaalde job, veel geld, een perfect lichaam, geweldige voorwerpen en zelfs de ware liefde. Onze intuïtie is op dit vlak vaak fout én ons brein vergelijkt op louter willekeurige basis onze situatie met wat we toevallig in onze nabijheid waarnemen. Zowel televisie als sociale media dragen hun steentje bij om ons op het verkeerde been te zetten m.b.t. wat echt gelukkig maakt.
Ons brein doet aan ‘hedonic adaptation’: gewend geraken aan nieuwe situaties. Daarom levert iets nieuws slechts beperkte tijd een goed gevoel. Op middellange en lange termijn word je niet gelukkig van nieuwe voorwerpen. Het feit dat we ons daar niet bewust van zijn is niet behulpzaam in het streven naar wat ons dan wel gelukkig maakt. In die lijst staat voor de meeste mensen: zelf vriendelijk zijn, sociale contacten, voldoende bewegen én voldoende slapen. Veel geld moet dat niet kosten…
In plaats van geld uit te geven aan nieuwe zaken, is het voor ons geluksgevoel op lange termijn beter te investeren in ervaringen: een etentje met vrienden, een mooie reis, een prachtige wandeling in de natuur. Prof. Daniel Gilbert (Harvard) zegt: “Part of us believes the new car is better because it lasts longer. But in fact that’s the worst thing about the new car… it will stay around to disappoint you.”
Belevenissen zijn niet ‘weg’ na afloop, zoals we wel eens denken. Integendeel, die blijven langer nawerken dan een nieuw voorwerp. Als we op zoek gaan naar een gelukkig moment uit ons verleden, komen we bijna altijd uit bij een leuke ervaring! En dat gevoel komt onmiddellijk terug, als we er opnieuw aan denken.
Omdat gelukkige mensen beter presteren is geluk zowel een bouwsteen als een resultaat van ons succes.
Jeff Keustermans
Andere teksten lezen van Jeff Keustermans? Dat kan hier.
Meer over handige inzichten en oefeningen om beter te presteren via deze link:
https://www.servo-training.be/20/AGENDA-&-INSCHRIJVEN.html
Bronnen:
Daniel Gilbert, Stumbling on Happiness, Knopf Doubleday Publishing, 2007, 304 p.
Sonja Lyubomirksy, The How of Happiness – A practical guide to getting the life you want, Little Brown Book Group, 2007, 373 p.
Shawn Achor, The Happiness Advantage – How a positive Brain Fuels Success in Work and Life, Penguin, 2010, 239 p.
0 reacties