De wet van 18 september 2017 verplicht vennootschappen, vzw’s en stichtingen om accurate informatie over hun uiteindelijke begunstigden of ‘Ultimate Beneficial Owners’ (UBO’s) in te winnen en te registreren in het UBO-register. In België was de eigenlijke deadline voor de registratie[1] 31 december 2019. Daarnaast moet ook elke wijziging binnen de maand worden opgenomen. De fiscus stuurt sinds vorig jaar herinneringsbrieven aan entiteiten die nog niet in orde waren met de UBO-verplichtingen. Indien zij alsnog geen gevolg hebben gegeven aan de herinneringsbrief, riskeren de zaakvoerders of bestuurders van deze entiteiten een administratieve boete opgelegd te krijgen van 250 tot 50.000 euro. Voorlopig werden er naar verluidt nog geen boetes uitgeschreven, maar de administratie kondigde aan dat daar vanaf 1 september verandering in komt.
Daarnaast gold 31 augustus 2021[2]ook als deadline om bewijsstukken aan te leveren die aantonen dat de informatie die in het UBO-register is opgenomen wel degelijk correct is. Bij verzuim aan deze verplichting dreigt evenzeer een administratieve boete.
Belangrijk om te vermelden is dat het betalen van deze boete de informatieplichtige niet ontslaat van zijn UBO-verplichtingen.
Tot slot merken wij nog op dat de Frequently Asked Questions (FAQ), een interpretatief document dat uitgaat van de administratie en waarin aan de hand van een vragenlijst onder meer hun standpunten op het vlak van UBO worden weergegeven, gisteren (31 augustus) opnieuw gewijzigd is. Wij analyseren dit en koppelen nog terug met de voornaamste veranderingen.
[1] Mits uitstel en een gedoogbeleid.
[2]Mits het toegekende uitstel.
0 reacties