Nieuwe regels rond geldigheidsduur van de Franse 'carte BTP' cover

13 mrt 2024 | Employment & Benefits

Nieuwe regels rond geldigheidsduur van de Franse ‘carte BTP’

Recente vacatures

Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel
Jurist
Arbeidsrecht Gerechtelijk recht Publiek recht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Bij de detachering van medewerkers naar Frankrijk om daar diensten te verlenen of een bepaalde opdracht uit te voeren, wordt een buitenlandse werkgever geconfronteerd met strenge voorwaarden en formaliteiten. De belangrijkste formaliteiten werden in een eerder artikel reeds aangehaald. Naast de algemene verplichtingen moet je bijkomende voorwaarden respecteren wanneer de naar Frankrijk gedetacheerde werknemers actief zijn in de bouwsector. Dit begrip wordt door de Franse arbeidswet ruim geïnterpreteerd. Het gaat niet alleen om activiteiten die effectief te maken hebben met de bouwwerkzaamheden, maar ook met het inrichten van het gebouw, het onderhoud en reparaties van de constructies, evenals verfraaiingswerken.

De huidige regelgeving

Iedere werknemer die actief is in deze sector moet in het bezit zijn van een specifieke identificatiekaart of carte d’identification professionnelle du BTP, ook wel de ‘carte BTP’ genoemd. Voor werknemers die voor een in Frankrijk gevestigde onderneming werken, is deze kaart onbeperkt geldig.

Voor gedetacheerde werknemers, die voor een niet in Frankrijk gevestigde onderneming werken in Frankrijk, was deze kaart slechts geldig voor de duur van de detachering. Die duur wordt vermeld in de voorafgaande detacheringsmelding (de zogenaamde SIPSI-aangifte). Bij iedere nieuwe detachering, ongeacht de duur, moest er dus een nieuwe kaart aangevraagd worden. Dit betekende dus ook dat er elke keer opnieuw een administratieve kost moest betaald worden.

De nieuwe regelgeving vanaf 1 april 2024

Vanaf 1 april 2024 zal de regelgeving rond de geldigheidsduur van de carte BTP voor gedetacheerde werknemers wijzigen. Via een decreet van 15 februari 2024 zal de kaart van een werknemer die naar Frankrijk gedetacheerd wordt door een buitenlandse werkgever vijf jaar geldig zijn.

Aan het einde van de gemelde duurtijd van de detachering zal de kaart gedeactiveerd worden. Wordt er daarna, binnen deze termijn, een nieuwe detachering gemeld via de SIPSI-aangifte, dan wordt de kaart opnieuw geactiveerd.

Elise Vanhamme (Senior Advisor International) en Elise Thijs (Paralegal International), Vandelanotte

Recente vacatures

Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel
Jurist
Arbeidsrecht Gerechtelijk recht Publiek recht
3 - 7 jaar
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.