Nieuws

Notarissen lanceren online verkoop van vastgoed

Geschreven door Notaris.be

Online vastgoed kopen en verkopen? Dat kan vanaf nu via Biddit.be, een initiatief van de Federatie van het Notariaat (Fednot). Via de online verkoop kunnen kopers op een eenvoudige, transparante en veilige manier biedingen uitbrengen op een woning. Gebruiksvriendelijkheid wordt er gekoppeld aan de vastgoedexpertise en vertrouwensfunctie van de notaris die de verkoop organiseert. Na een hele reeks interne informaticaprojecten en samenwerkingen met de overheid, is de online verkoop een nieuwe stap in de digitalisering van het notariaat. 

Eenvoudig, transparant en betrouwbaar

Een woning kopen via www.biddit.be is eenvoudig. Je weet meteen in welke prijscategorie een woning valt, want bij elk aanbod staat een startprijs. Een bod uitbrengen kan via je laptop, met behulp van je eID-kaart, of via je mobiel toestel, met de app Itsme. Bieden kan manueel, of automatisch tot een maximumbedrag dat je vooraf bepaald hebt en alleen jij kent. De online verkoop is bijzonder transparant: elk bod dat wordt uitgebracht is zichtbaar voor iedereen die Biddit.be bezoekt. De periode dat er effectief kan geboden worden is ook duidelijk aangeven en bedraagt 8 dagen. Eens die periode voorbij, weet je meteen of je de hoogste bieder bent. In dat geval zal de notaris je contacteren om de verkoop te finaliseren. Fednot-voorzitter Erik Van Tricht: “Bij de online verkoop kan je in een paar weken tijd eigenaar worden van een woning. Een pak sneller dan bij een klassieke verkoop, waar er 3 à 4 maanden zitten tussen de verkoopovereenkomst en de akte. Bij de online verkoop zal de notaris immers alle controles vooraf hebben afgerond, zodat je als koper én als verkoper meteen weet waar je aan toe bent.”

Belangrijk: elk bod dat je uitbrengt, is bindend

De online verkoop op Biddit.be is gebruiksvriendelijk, maar niet vrijblijvend: de notaris kent elke bieder en elk bod dat hij/zij doet is bindend. Een woning (ver)kopen is sowieso een belangrijk moment voor zowel de koper als de verkoper. Voor heel wat mensen is het de grootste investering in hun leven. In die zin raden de notarissen potentiële kopers aan om zich goed voor te bereiden: breng een bezoek aan de woning, ken de limieten van je beschikbare budget en als je een lening wil aangaan, neem dan zeker vooraf contact op met je bank. Met alle vragen kan je uiteraard ook terecht bij de notaris die de verkoop stap voor stap begeleidt. Kopers hebben tijd om zich zonder druk van buitenaf voor te bereiden, want tussen de publicatie van een vastgoedaanbieding en het afsluiten van de biedingen, zit gemiddeld zo’n 6 weken.

Persoonlijk advies blijft essentieel

Erik Van Tricht: “Ook bij een online verkoop blijven het persoonlijk advies, het zorgen voor vertrouwen en het verlenen van zekerheid door de notaris in alle stadia belangrijk.
Door het voorafgaand onderzoek betreffende het goed en de identiteitscontrole van elke bieder (en dus niet alleen van de uiteindelijke koper) kunnen verkopers gerust zijn. Zij kennen vooraf het moment dat het goed zal verkocht zijn, de prijs kan ontvangen worden en zij het goed ter beschikking zullen moeten stellen.
Bieders zijn zeker dat andere bieders ook mogen bieden en zich verbinden tot hun bod.
De koper heeft zich vooraf kunnen informeren én bij zijn notaris én bij zijn bankier om met kennis van zaken en in alle rust en met alle gemak te kunnen bieden en kopen.
In die totaalaanpak zit de meerwaarde van de notaris en die is ook terug te vinden bij de online verkoop.”

Nieuwe stap in digitalisering van het notariaat 

De online verkoop via Biddit start met een 50-tal verkopen verspreid over het land. Bieden op deze panden kan vanaf juni.

In de komende maanden wordt Biddit verder uitgerold. Alweer een nieuwe stap in de digitalisering van het notariaat. Sinds 2000 zetten notarissen immers massaal in op het digitaliseren van hun werkprocessen. Erik Van Tricht: “Steeds meer mensen komen bij ons over de vloer voor advies inzake privé- en professionele projecten, ook voor zaken waar onze tussenkomst niet wettelijk verplicht is. De dossiers die notarissen en hun 8.000 medewerkers begeleiden, worden ook steeds complexer. Vandaar dat onze investeringen in ICT een absolute must zijn: door een reeks activiteiten te digitaliseren, kunnen we extra tijd vrijmaken voor de essentie, nl. advies op maat van onze cliënten.”

 In een eerste fase, nu bijna 20 jaar geleden, werd een intern netwerk tussen Fednot en de 1.150 notariskantoren uitgerold, met een vijftigtal online werkinstrumenten en databanken. Fase twee bestond uit een reeks toepassingen in samenwerking met de overheid zoals eDepot (het online oprichten van vennootschappen) en eRegistration (het online registreren van akten bij FOD Financiën). Sinds vorig jaar maakt Fednot werk van online tools voor het grote publiek. Zo lanceerde Fednot MyBox, beschikbaar op www.notaris.be, waar mensen info terugvinden over hun samenlevings- of huwelijkscontract. Daarnaast is er StartMyBusiness dat startende ondernemers helpt om vlot aan de slag te gaan. Na het familiale domein en het ondernemingsdomein, komt vandaag het domein van het onroerend goed aan bod met Biddit. Dit is trouwens niet de laatste stap. In overleg met de overheden, met de cliënten en de notarissen zal Fednot op de IT-snelweg blijven zorgen voor vertrouwen en zekerheid voor iedereen.

Minister Koen Geens juicht initiatief toe

Minister van Justitie Koen Geens is tevreden met de nieuwe stap die het notariaat met Biddit zet.

Koen Geens: “Naar aanleiding van het nieuwe insolventierecht dat op 1 mei in voege is getreden, hebben we de gelegenheid te baat genomen om de openbare verkoop van onroerende goederen eenvoudiger en ook digitaal mogelijk te maken. Hiermee digitaliseert Justitie stap voor stap, ook op het vlak van de juridische beroepen. Ik ben dan ook bijzonder tevreden dat de notarissen deze kans voor digitalisering met beide handen hebben gegrepen en dit mooie project vandaag wordt gerealiseerd.”

Over het notariaat in België

Jaarlijks komen er meer dan 2,5 miljoen cliënten op belangrijke momenten in hun leven over de vloer bij de notariskantoren. Ze krijgen er onafhankelijk advies op maat om in alle vertrouwen te gaan samenleven, een woning te kopen, een eigen zaak te starten of een erfenis voor te bereiden.

Download het persbericht

Wilt u meer artikels lezen van deze auteur? Klik hier.

5 Comments

  • Digitalisering op en top! Erg handig dat een de koop van een onroerend goed nu nog sneller gedaan kan worden. Ook scheelt het een hoop kosten. Ben benieuwd wat het nu echt gaat betekenen voor de notaris, maar deze blijft natuurlijk altijd nog de belangrijke adviserende rol behouden.

  • Vind het een goede trend dat digitalisering ook doorgevoerd wordt in sectoren als deze. Toch denk ik dat persoonlijk advies erg belangrijk blijft in het maken van bepaalde grote keuzes als het kopen van een huis. Ben benieuwd hoe deze trend zich gaat ontwikkelen in de toekomst.

  • Toch blijft de Notaris een vertrouwenspersoon en openbaar ambtenaar die je toch in vertrouwen neemt , en zijn advies moet niet bindend maar wel te vertrouwen zijn.

  • Goede tips. Met name de tweede over het bieden op een huis. Denk inderdaad goed na over je bod, omdat deze bindend is. Zelf heb ik een adviseur in de arm genomen, om de juiste keuzes te kunnen maken.

Opmerking plaatsen

X