Nultolerantie voor alcohol achter het stuur en strenge handhaving: de enige weg vooruit! cover

19 aug 2024 | Column

Nultolerantie voor alcohol achter het stuur en strenge handhaving: de enige weg vooruit!

Door Jubel

Recente vacatures

Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
> 7 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel

Aankomende events

De media hebben de afgelopen dagen volop over “de blunder van justitie” gecommuniceerd. Aan het aspect “hoe het onder invloed of dronken sturen” nu eindelijk eens en voor goed moet aangepakt worden, werd nauwelijks aandacht besteed. We moeten naar een nultolerantie voor alcohol achter het stuur.

Onderzoek en openheid over justitie-blunder is noodzaak en sleutel tot verbetering

Laat er geen misverstand over bestaan, of het inderdaad een blunder was van justitie, moet het onderzoek uitwijzen. Dat onderzoek moet in elk geval geen weken in beslag nemen, het resultaat moet publiek gemaakt worden en de nodige lessen en maatregelen moeten genomen worden om herhaling te voorkomen.

In feite kon/kan de Hoge Raad voor de Justitie ambtshalve een onderzoek starten en ook hier moet het resultaat geen weken op zich laten wachten.

De echte tragedie: een systeem dat gevaarlijke chauffeurs niet tegenhoudt

In fel contrast met de communicatie van de media over de blunder, reageert de advocaat van de slachtoffers vorige week vrijdag in De Standaard onder de titel “Zelfs met rijverbod was doodrijder in auto gestapt” met volgende woorden:

“Ik pleit heel veel verkeerszaken. Zelfs als het vonnis van 2021 correct was uitgevoerd had L. vandaag zijn rijbewijs al terug gehad. En zelfs zonder rijbewijs zou hij in de auto zijn gestapt, dat heeft de ervaring in verkeerszaken met dit soort asociale chauffeurs nu geleerd. Om die chauffeurs uit het verkeer te houden, zijn maatregelen van een heel andere orde nodig”.

Ook de advocaat van de verdachte ziet geen oorzakelijk verband tussen de blunder van justitie en het ongeval.

Het vergt toch wel veel moed en respect voor de familie van de slachtoffers, die toch wel bijzonder zwaar getroffen zijn, om dit als slachtoffers te stellen, terwijl de media de nadruk leggen op de “blunder”.

Van blunder naar structurele oplossing: nultolerantie voor alcohol in het verkeer

Hoe lang gaat men nu nog wachten en hoeveel doden en zwaar gekwetsten in het verkeer moeten er nog vallen om ingrijpende maatregelen te nemen? Benieuwd welke regering de moed zal hebben om nultolerantie in te voeren voor alcohol achter het stuur.

Waarom is rijden onder invloed van alcohol zo gevaarlijk?

  • Vertraagde reactietijd: Alcohol vertraagt je reactietijd aanzienlijk. Dit betekent dat je minder snel kan reageren op onverwachte situaties in het verkeer, zoals een plotseling remmende auto of een voetganger die de straat oversteekt.
  • Verslechterd zicht: Alcohol beïnvloedt je zicht. Je kleuren zien er minder scherp uit, je hebt moeite met het inschatten van afstanden en je perifere zicht wordt beperkt. Dit maakt het lastiger om gevaarlijke situaties tijdig te herkennen.
  • Verminderde coördinatie: Alcohol beïnvloedt je motoriek. Je coördinatie en evenwicht verslechteren, waardoor je minder controle hebt over het stuur en de pedalen.
  • Verhoogd risico op verkeersovertredingen: Onder invloed van alcohol ben je eerder geneigd om verkeersregels te overtreden, zoals te hard rijden of door rood licht te rijden.
  • Verminderd oordeelsvermogen: Alcohol beïnvloedt je oordeelsvermogen. Je neemt meer risico's en bent minder bewust van de gevaren in het verkeer.

In essentie gaat het om een afweging tussen individuele vrijheid en de bescherming van de maatschappij. In dit geval is de keuze duidelijk: de veiligheid van iedereen gaat voor.

Waarom is nultolerantie voor alcohol nodig?

  • Geen veiligheidsmarge: Zelfs een kleine hoeveelheid alcohol kan al een negatieve invloed hebben op je rijvaardigheid. Er is geen veilige hoeveelheid alcohol die je kunt drinken voordat je achter het stuur kruipt.
  • Bescherming van onschuldige weggebruikers: Rijden onder invloed brengt niet alleen jezelf, maar ook andere weggebruikers in gevaar. Een verkeersongeval veroorzaakt door een dronken bestuurder kan leiden tot ernstige verwondingen of zelfs de dood.
  • Afschrikwekkend effect: Een streng beleid tegen rijden onder invloed heeft een afschrikwekkend effect. Mensen zullen minder snel geneigd zijn om te drinken en te rijden als ze weten dat ze hiervoor zwaar bestraft kunnen worden.
  • Bewustwording: Nultolerantie draagt bij aan een grotere bewustwording van de gevaren van rijden onder invloed.

ANPR-camera's: de ogen van de wet tegen dronken chauffeurs

Naast de invoering van de nultolerantie moet ook voorzien worden in de nodige handhaving. Daarvoor zijn natuurlijk steeds weerkerende controles nodig, maar omdat het dronken of onder invloed sturen na een veroordeling meestal gepaard gaat met een intrekking van het rijbewijs, zou kunnen voorzien worden in een databank, waarin de veroordelingen met een rijverbod worden opgenomen.

Deze databank zou moeten gekoppeld worden aan ANPR-camera’s die onmiddellijk kunnen vaststellen dat iemand rond rijdt zonder rijbewijs. Er zijn wellicht achterpoortjes om hieraan te ontsnappen, maar het aantal vaststellingen zal in elk geval veel groter zijn dan de vaststellingen die nu bij een toevallige controle gebeuren.

Grenzen aan de privacy bij gevaar voor anderen

Ook de privacy zal wel ingeroepen worden. Hoewel het recht op privacy belangrijk is, kan het niet gebruikt worden als excuus om gevaarlijk gedrag te vertonen. In het geval van dronken of onder invloed rijden, weegt het recht op veiligheid van alle weggebruikers zwaarder. De maatregelen die worden genomen om dronken rijden te bestrijden, moeten wel proportioneel zijn en voldoen aan de eisen van de privacywetgeving.

Dit kan door de gegevens die worden verzameld tijdens controles te beperken tot hetgeen noodzakelijk is voor de handhaving van de verkeersveiligheid.

In essentie gaat het om een afweging tussen individuele vrijheid en de bescherming van de maatschappij.

In dit geval is de keuze duidelijk: de veiligheid van iedereen gaat voor.

De honderden doden en zwaar gekwetsten in het verleden ten gevolge van een verkeersongeval als gevolg van onder invloed of dronken sturen en het feit dat daar geen einde aan komt, laten geen andere keuze meer.

Eric Beaucourt

Lees ook andere opiniestukken van Eric Beaucourt

Recente vacatures

Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
> 7 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Jurist
Arbeidsrecht Jeugdrecht Milieurecht Publiek recht Verbintenissenrecht
0 - 3 jaar
Antwerpen Brussel Limburg Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Uitgever
3 - 7 jaar
Antwerpen
Jurist
bestuursrecht internationaal recht Omgevingsrecht Publiek recht sociaal recht
Brussel

Aankomende events

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.