Het begrip ‘psychologische veiligheid’ was mij volstrekt onbekend tot ik recent een opleiding “Employee Wellness & Stress Management” volgde. Psychologische veiligheid staat voor “een sfeer in het team gebaseerd op interpersoonlijk vertrouwen en wederzijds respect, waarbij mensen comfortabel zichzelf kunnen zijn”.
In een psychologisch veilig team zijn teamleden niet bang hun fouten toe te geven, hulp te vragen, hun mening te geven en de mening van anderen in vraag te stellen. Dat realiseren lijkt een uitdaging bovenop alle andere managementtaken, maar de voordelen van psychologische veiligheid binnen een kantoor zijn groot.
Gunstige resultaten van psychologische veiligheid op kantoor
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat psychologische veiligheid op kantoor leidt tot diverse gunstige resultaten voor medewerkers, het team én het kantoor, zoals:
- Teams werken beter samen, conflicten worden vermeden of vlot bijgelegd.
- Medewerkers zijn creatiever in het oplossen van problemen.
- Medewerkers hebben geen problemen met fouten toe te geven, waardoor zij en het team meer leren en kennis vlotter wordt gedeeld.
- Het werk gebeurt met minder fouten en er wordt gemakkelijk gestreefd naar verbetering.
- Er zijn minder afwezigheden en verloop: medewerkers voelen zich ‘thuis’ in de werkomgeving, ze zullen eerder hun bekommernissen uiten dan uitvallen of veranderen van werk.
- De leden van het team werken vanuit een hogere veerkracht en zijn beter gewapend tegen stress.
- De productiviteit stijgt zonder verhoging van de druk.
Volgens onderzoek levert investeren in psychologische veiligheid een hoge ‘return on investment’ op vooral in ‘knowledge-intensive industries or mission-based work’, zoals een groot deel van het werk binnen elk notariaat.
Hoe psychologische veiligheid creëren?
Psychologische veiligheid creëert men door gerichte houdingen en beslissingen van het management en door het aanmoedigen van behulpzame interacties binnen het team, zoals:
- Medewerkers echt betrekken bij beslissingen.
- Medewerkers aanmoedigen om feedback te geven.
- Kwetsbaarheid tonen en toelaten op alle niveaus.
- Zorgen dat iedereen aan bod komt.
- Positief antwoorden wanneer er vragen worden gesteld of hulp wordt gevraagd.
- Helpen en open discussies aanmoedigen wanneer iemand een fout maakt (eerder dan verwijten) en de situatie kaderen als een opportuniteit voor verbetering.
- Een cultuur van inclusiviteit en ‘erbij horen’ creëren zodat iedereen zich echt comfortabel voelt om zichzelf te zijn binnen het kantoor (dit vergt een besef dat bij gebreke aan deze cultuur niet iedereen is wat men lijkt te zijn).
- Reële aandacht voor welzijn en veerkracht en kwetsbaarheid toelaten (niet evident in de juridische wereld waar ten onrechte een stigma kleeft op zelfzorg).
Vergt ook inspanningen van het team
De inspanningen hoeven natuurlijk niet alleen van het kantoor of het management (dat meestal zijn handen ook goed vol heeft) te komen. Alle bovenstaande punten lopen vlotter als het team in goede doen is, als het een sterke basis van welzijn en veerkracht heeft. Medewerkers die zich goed in hun vel voelen, die leven en werken in vertrouwen, met energie en in evenwicht gaan mee het team ‘dragen’. Onderzoek heeft immers aangetoond dat indien een of enkele leden van een team hun welzijn extra aandacht geven, het hele team daar voordeel mee doet. Een ‘goede vibe’ springt over op andere teamleden. Net zoals intussen is aangetoond dat een negatieve vibe het hele team kan beïnvloeden.
Aandacht besteden aan welzijn, veerkracht, psychologische veiligheid leidt tot talrijke voordelen. Vooreerst op menselijk vlak, maar ook op economisch vlak. Het is evident dat de twee niet kunnen worden gescheiden. Onderzoek aan Harvard toonde aan dat gelukkige mensen beter presteren én een leuker privéleven hebben.
Bron: Employee Wellness & Stress Management cursus, Stanford University, zomer-herfst 2022.
Jeff Keustermans geeft voor KnopsPublishing diverse opleidingen over omgaan met stress, specifiek op de maat van het notariaat.
0 reacties