Advocaten Balies Legal Tech Nieuws

SEO: Bespeel Google als een meester

Geschreven door LawyerOnline

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, ofwel ‘zoekmachine-optimalisatie’. Dat is het proces om uw website op organische (dus niet-betaalde) wijze hoger in de lijst met resultaten van een zoekmachine als bijvoorbeeld Google te krijgen.

Waarom zou u zich ermee bezig houden? Mensen zoeken meer en meer online naar juridisch advies, en starten die zoektocht vaak vanuit een vraag aan Google. Een minderheid kijkt verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Wanneer uw kantoor tussen de eerste zoekresultaten staat, kunt u met andere woorden rekenen op heel wat zichtbaarheid. Kortom, met SEO trekt u meer bezoekers en dus ook potentiële cliënten naar uw website. We delen graag enkele tips om uw website verder te optimaliseren.

Nog vragen? LawyerOnline helpt u graag met de optimalisatie van uw website.

Zoek de juiste zoektermen

Alles vertrekt vanuit de termen die een zoeker ingeeft in de zoekmachine. Wanneer die voorkomen op uw site, staat die tussen de zoekresultaten. Welke zoektermen moeten dat zijn? In eerste instantie zijn dat termen gerelateerd aan de rechtsdomeinen waarin u gespecialiseerd bent. Let erop niet alleen juridisch jargon te gebruiken: gebruik vooral de termen die uw doelpubliek zou gebruiken om een antwoord op vragen te vinden. Uw cliënt zoekt immers meestal naar (oplossingen voor) een probleem, bijvoorbeeld met contracten, niet naar een materie, zoals arbeidsrecht.

Algemene versus specifieke zoekwoorden

Gebruik zoektermen die specifiek genoeg zijn. Algemene zoektermen, zoals ‘advocaat’ of ‘advocatenkantoor’, leveren veel resultaten op. In die massa wordt u moeilijker gezien of bereikt u zoekers die niet meteen nood hebben aan uw specifieke expertise. Het is beter een kleinere groep mensen met de juiste nood aan te spreken aan de hand van een gerichte zoekterm als ‘advocaat syndicus vastgoed’, want zij hebben nood aan uw oplossingen.

Gebruik de zoektermen op uw website

Laat uw gekozen zoektermen op uw site terugkeren. Plaats ze in paginatitels, op de thuispagina, op de ‘Over ons’-pagina, in de biografieën van uw medewerkers, in tussentitels, in URL’s en de beschrijving van uw website (de tekst die als zoekresultaat op Google te zien is) … Het is belangrijk de zoektermen op een organische, authentieke manier in uw teksten te plaatsen: op plaatsen waar uw lezers ze verwachten en met een ‘normale’ frequentie. Gebruik ook afleidingen en synoniemen. Let op: geforceerd en overmatig gebruik van termen om zoekmachines te bedotten, wordt afgestraft met een slechte zoekscore.

Hou uw website actueel

In een vorig artikel wezen we al op de waarde van een blog voor de advocaat. Een website die regelmatig updates krijgt met nieuwe inhoud, scoort hoger in Google. Voor een bezoeker wekt actuele inhoud bovendien vertrouwen. Ook bij blogs zijn de eerder vermelde sleutelwoorden van tel. Laat de termen op een organische manier terugkeren in de tekst en in tussentitels. Hou elke blogpost ook beperkt tot één thema en dus een of twee zoektermen. Zo vinden zoekers een gericht antwoord op hun vragen. Op zoek naar inspiratie voor een blogpost? Denk eens na over hoe een cliënt zijn of haar vraag om advies zou formuleren op Google. Gebruik die vraag als sprekende titel voor uw artikel en zet uw expertise in de kijker.

Plaats links op uw website

Google hecht belang aan hyperlinks, waarmee gebruikers van de ene naar de andere pagina doorklikken. Wanneer u in de tekst op een pagina naar een andere pagina op uw site verwijst, bewijst u uw lezer een dienst door naar die betreffende pagina te linken én motiveert u hem of haar om uw site verder te ontdekken. Zulke interne links zijn ook nuttig voor zoekmachines, want zo kunnen ze uw site beter in kaart brengen.

Ook uitgaande links naar andere websites kunnen uw zoekscore verbeteren, op voorwaarde dat het om relevante links en om goede, betrouwbare sites gaat. Nog waardevoller voor uw zoekscore zijn links van andere websites naar uw pagina. Hoe meer andere (relevante) websites naar uw pagina doorverwijzen, hoe meer Google uw website als autoriteit kan beschouwen. Dat vertaalt zich potentieel in een betere zoekscore.[1] Het loont dus bijvoorbeeld de moeite om sterke blogartikels te schrijven die anderen kunnen citeren.

Zorg voor een snelle laadtijd

Google geeft hogere scores aan sites die snel laden. Wanneer uw site snel laadt, biedt hij ook een betere ervaring voor uw bezoekers. Als een bezoeker te lang moet wachten op informatie door allerhande elementen die te traag laden, is de kans groot dat hij of zij uw site relatief snel verlaat en naar de volgende site in de zoekresultaten surft.[2]

Maak uw website geschikt voor mobiele toestellen

Meer en meer mensen zoeken informatie en diensten op via hun smartphone. De mobiele versie van Google plaatst websites die geschikt zijn voor mobiel hoger in de zoekresultaten. Om de scrollende mobiele gebruiker een optimale ervaring te bieden, zorgt u maar beter voor snelle laadtijden op smartphones en tablets, tekst en afbeeldingen die goed leesbaar en zichtbaar zijn op een kleiner scherm, ondersteuning voor scrollen, menu’s met knoppen die voldoende groot zijn om op te klikken … Door in te zetten op de steeds groeiende groep mobiele surfers, vergroot uw bereik aanzienlijk en wordt u beter gezien.

Hoe scoort uw website op Google? Wilt u hoger in de zoekresultaten komen? Met deze tips boekt u vast succes. Meer hulp nodig? Maak een afspraak, wij helpen u graag om uw website en uw zoekscore te optimaliseren. Nood aan een nieuwe site die uw cliënteel aanspreekt, goed gevonden wordt, gebruiksvriendelijk is, vlot laadt en meteen geschikt is voor mobiel? Schakel LawyerOnline vandaag nog in.

Lees meer:

https://blog.hubspot.com/marketing/blog-search-engine-optimization

https://blog.hubspot.com/marketing/seo-site-keyword-optimize-ht

[1] https://moz.com/learn/seo/external-link

[2] https://moz.com/learn/seo/page-speed

Opmerking plaatsen

X