De overgrote meerderheid van de Vlamingen die al een advocaat nodig hadden, is tevreden over de geleverde dienstverlening. Dat blijkt uit een onderzoek door iVOX. Advocaten krijgen gemiddeld een score van 7,3 op 10 voor privézaken en 7,6 op 10 voor professionele dossiers – een duidelijke ‘onderscheiding’. Toch zien cliënten nog ruimte voor verbetering, vooral op het vlak van transparantie over kosten en communicatie.
“Vlamingen doen vaker een beroep op een advocaat dan je zou denken. De tevredenheid is hoog, maar kosten, snelheid en goede communicatie blijven bij een aantal advocaten werkpunten. Daar moeten we als beroepsgroep naar luisteren.” – Peter Callens
Bijna alle Vlamingen hadden privé al een advocaat nodig
9 op de 10 Vlamingen hebben ooit een advocaat geraadpleegd voor een privézaak. Voor de meesten bleef het beperkt tot een eenmalige noodzaak. Jonge mensen (jonger dan 34 jaar) hebben minder vaak een advocaat ingeschakeld dan oudere generaties, en hoge ropgeleiden geven vaker aan nog geen advocaat nodig te hebben gehad. De meest voorkomende nood aan juridische bijstand ontstaat bij echtscheiding (18%), gevolgd door wegverkeer (14%) en schadevergoeding (13%).
Advocaten ook gewaardeerd in professionele dossiers
1 op 5 Vlamingen heeft al een advocaat ingeschakeld voor professionele doeleinden, voornamelijk voor contractuele kwesties (38%) en arbeidsrechtelijke zaken (22%). Mannen (22%) en hoger opgeleiden (28%) raadplegen vaker een advocaat voor professionele redenen dan vrouwen (12%) en lager opgeleiden (16%).
“In professionele dossiers is de advocaat een onmisbare partner. Contracten en arbeidszaken zijn complex, en dat weten ondernemers maar al te goed. Zij hebben begrepen dat het beter is tijdig een advocaat te raadplegen om zo misschien een duur en lang proces te vermijden.” – Peter Callens
Tevredenheid: sterk, maar met werkpunten
Vlamingen geven hun advocaat gemiddeld een 7,3 op 10 voor privézaken, en 57% geeft zelfs een 8 of hoger. Vooral 55-plussers (35%) en lager opgeleiden (33%) geven vaker een score van 9 of 10 dan jongere generaties of hoger opgeleiden. In professionele dossiers is de tevredenheid nog hoger, met een gemiddelde score van 7,6 op 10.
Toch geven cliënten enkele verbeterpunten aan als ze minder dan 8 op 10 geven. Kosten blijven het grootste aandachtspunt. In privézaken vindt 41% dat juridische bijstand goedkoper kon en 34% pleit voor meer transparantie over de kosten. Bij professionele raadplegingen geeft 37% aan dat de prijs een verbeterpunt is.
33% had betere communicatie verwacht in privézaken. Het derde verbeterpunt is snelheid. 27% vond dat de zaak sneller afgehandeld had mogen worden in privézaken terwijl 32% dit vindt bij professionele zaken.
“De advocatuur staat sterk, maar elke sector heeft zijn werkpunten. Dit onderzoek toont aan dat transparantie over kosten en duidelijke communicatie de sleutel zijn tot nóg meer tevreden cliënten.” – Peter Callens
Toch blijft het vertrouwen in de advocatuur groot: meer dan 8 op 10 Vlamingen zou opnieuw voor een advocaat kiezen. Privé kiest 1 op 3 (33%) voor dezelfde advocaat, 1 op 5 (18%) gaat voor iemand anders. Professioneel kiest 2 op 5 (41%) voor dezelfde advocaat, 1 op 8 (12%) kiest een andere advocaat. Bij 30%, zowel privé als professioneel, hangt de keuze voor een specifieke advocaat vaak af van de nodige expertise.
Over de studie Online bevolkingsonderzoek over de tevredenheid van cliënten over hun geraadpleegde advocaten. Bureau iVOX voerde het onderzoek uit tussen 25 februari 2025 en 9 maart 2025 bij 1.000 Vlamingen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%.
Advocaat.be
0 reacties