Expertise

Thought Leadership in de juridische praktijk

Geschreven door LawyerOnline

Door de toegenomen digitalisering en de bijhorende vloedgolf aan raadpleegbare informatie wordt het steeds moeilijker om uw advocatenkantoor in de kijker te spelen bij mogelijk cliënteel. Bovendien wordt het hierdoor alsmaar lastiger om u als juridisch professional te onderscheiden van de concurrentie. Een mogelijke oplossing voor dit probleem, waar de voorbije jaren veel literatuur over verschenen is, is het creëren van thought leadership. Maar wat is dat precies en hoe vertaalt dit idee zich van de bedrijfscultuur naar de juridische sector?

Thought leadership: word de evidente keuze

Thought leadership kan omschreven worden als een vorm van inhoudsprofilering waarbij men de eigen talenten en ervaring herhaaldelijk probeert af te stemmen op de verwachtingen en vragen van het doelpubliek. Door dit proces steeds opnieuw toe te passen, bouwt men een vertrouwensrelatie op met het beoogde cliënteel. Klanten gaan het advocatenkantoor vereenzelvigen met een bepaalde dienstverlening of een bepaalde specialisatie, en de organisatie wordt de vanzelfsprekende keuze om mee in zee te gaan voor een bepaalde materie. Een kantoor dat top-of-mind is bij potentieel cliënteel heeft in die zin dan ook heel wat meters voorsprong op de concurrentie.

Profilering door kennis

Wat zijn dan manieren om uw kantoor niet enkel te kunnen onderscheiden van andere instanties, maar u bovendien te profileren als de meest verantwoorde keuze? Een sleutelwoord in deze materie is ‘expertise. Een diepgaande en aantoonbare kennis van een bepaald rechtsdomein (of  specialisatie daarin) wekt vertrouwen – ‘trust’ – op bij mogelijke klanten en partners. Daarom kan het regelmatig uitbrengen van publicaties op geloofwaardige en/of gerespecteerde platformen hiervoor van groot belang zijn. Je probeert een duurzame relatie op te bouwen met het lezerspubliek via kwalitatieve content, die aantoont hoezeer u met een bepaalde juridische materie vertrouwd bent. Stel kernbegrippen als ‘oprechtheid’ en ‘eerlijkheid’ daarbij steeds voorop.

Een valkuil hierbij is dat organisaties in de praktijk soms al te fel proberen in te zetten op zelfpromotie. Eerder dan kwalitatieve content aan te brengen, wordt er geopteerd om in de eerste plaats de visibiliteit van de organisatie te vergroten. Net omdat er zo hard gewerkt is aan de vertrouwensrelatie met je doelpubliek, is deze manier van werken vaak af te raden. Het vertrouwen van je cliënteel is dan ook gebaseerd op de kwalitatieve en vrijwel unieke content of diensten die men de lezer aanbiedt. Inzetten op reclame en publiciteit zou dat vertrouwen aan het wankelen kunnen brengen. 

Tegen de stroom in

Het zal u niet verwonderen dat ook het rebelse karakter van organisaties in sommige gevallen het verschil kan maken. Het belang van eerlijkheid, dat daarnet al werd aangehaald, wil namelijk niet per se zeggen dat u zich hoeft te scharen naar de heersende consensus. Door afwijkende en minder conventionele ideeën goed te onderbouwen, heersende denkpatronen uit te dagen en een alternatieve benadering onder de aandacht te brengen kan u zich op een duidelijke manier onderscheiden van de concurrentie. 

Het loont dus om in te spelen op het reeds bestaande contentaanbod en (vooral ook) de hiaten daarin. Zo wordt het mogelijk om uw kantoor steeds sterker te gaan profileren bij uw cliënteel. Blijf steeds op zoek gaan naar marktsegmenten die minder of niet belicht worden, en zorg voor een goede argumentatie waarom u de beste keuze bent om mee in zee te gaan. Een goede dosis zelfvertrouwen uitstralen en een rotsvast geloof in de eigen aanpak kunnen hier als extra troeven uitgespeeld worden.

Bron: Marketing Insider Group, Heuvel Marketing

De uitbouw van uw expertise is één ding, deze op een efficiënte manier aan de man brengen een heel ander. 

LawyerOnline helpt u en uw kantoor met al uw communicatieve noden. Door uw expertise te verspreiden, een eigentijdse website te ontwerpen en u communicatieadvies op maat te geven, versterken we uw zichtbaarheid en uw reputatie op het internet. Zo maakt u het onderscheid.

Opmerking plaatsen

X