In de nieuwe juridische markten waarbij de cliënt een online consument is, die geïnformeerd, verbonden en kieskeurig is onderzoeken we hoe de advocatuur zich kan aanpassen. Hiervoor besteden we eerst aandacht aan enkele statistieken die ons toelaten de nieuwe juridische consumenten beter te begrijpen. Daarna bekijken we hoe we de nieuwe juridische consumenten best tegemoetkomen.
Enkele statistieken
Het onderzoek door avvo.com onthult nieuwe gedragspatronen van de online juridische consumenten, zoals blijkt uit de volgende statistieken.
Wat doen de nieuwe juridische consumenten online?
- 42% doet zijn eigen juridisch onderzoek online.
- 31% doet onderzoek naar de juristen wier diensten zij overwegen te gebruiken.
- 17% gebruikt online juridische formulieren om zijn problemen op te lossen.
- 16% bezoekt juridische discussieforums wanneer ze hulp nodig hebben met hun juridische vragen.
Hoe lossen ze juridische problemen op? De nieuwe juridische consumenten zijn geneigd om eerst zelf te proberen om hun problemen op te lossen.
- 42% slaagt erin een antwoord te vinden voor zijn juridisch probleem.
- 42% doet beroep op een jurist.
Interessant is dat 20% van de ondervraagden ervan overtuigd was dat ze net zoveel zouden weten m.b.t. hun juridische vraag als een jurist, louter door het onderwerp online te onderzoeken.
Terwijl ze proberen hun juridische probleem op te lossen, zoeken ze ook naar gratis onlineadvies.
- 32% maakt gebruik van gratis consultaties.
- 21% krijgt een gratis advies van een advocaat via email of telefoon.
- 15% belt naar een juridische bijstandslijn.
Van degenen die een beroep doen op online formulieren,
- komt 66% vast te zitten,
- consulteert 39% een advocaat, en
- doet 33% een beroep op de diensten van een advocaat.
Hoe vinden ze een advocaat?
- 31% vindt een advocaat na een online speurtocht.
- 25% vindt een advocaat naar wie ze verwezen waren, maar 45% van die personen zal dan eerst even kijken wat ze online over de advocaat in kwestie te weten kunnen komen.
Belangrijk in dit verband is dat 95% van de mensen die online op zoek zijn naar een advocaat, recensies belangrijk vinden. 45% van de ondervraagden vond recensies zelfs ‘zeer belangrijk.’
56% van de juridische consumenten zeggen dat ze waarde hechten aan een hotline die hen rechtstreeks met een advocaat in contact brengt. 76% van de ondervraagden zei ook dat ze liever een vaste vergoeding betalen.
Hoe aan de nieuwe juridische consumenten tegemoet te komen?
Welke conclusies kunnen we trekken die ons helpen om de nieuwe juridische consumenten beter tegemoet te komen? In zijn verslag adviseert Nika Kabiri om de consumenten te vinden waar ze zijn en om hen te geven wat ze vragen. Stephen Furnari (van Law Firm Suites, www.lawfirmsuites.com) stelt een drieledige aanpak voor om dit te bereiken. De sleutelbegrippen zijn: cultiveer / pas uw aanbod aan / engageer.
Cultiveer uw consumenten: zorg ervoor dat je een sterke online aanwezigheid hebt. Indien toegestaan door de deontologie: publiceer online recensies door uw klanten, of maak gebruik van websites die dergelijke recensies aanbieden. Biedt ondersteuning via e-mail en chat, online of op mobiele toestellen.
Stem uw aanbod af op hun vraag: bied ontbundelde diensten aan, waar ze uw hulp kunnen vragen om bijvoorbeeld slechts één specifiek probleem op te lossen. Bied projecten aan tegen een vaste vergoeding. Bied aan om formulieren en documenten na te zien. Bied strategie-sessies aan.
Engageer met onlineconsumenten: bied diensten op aanvraag aan. Beantwoord juridische vragen online. Neem deel aan discussies in discussieforums en/of onlinegroepen die zich met juridische kwesties bezighouden.
Deze drieledige aanpak zal u helpen om onlineconsumenten in cliënten te converteren.
ALs advocaat hebben we onvoldoende tijd om doortastend daarmee bezig te zijn.
Dagelijkse strijd tegen sneeuw van e-mails