Bedrijfswagens zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ondernemers kopen hun wagen ‘op de zaak’ en veel bedrijven verwelkomen hun werknemers graag met een bedrijfswagen. Dat is immers een voordelige wijze van bezoldiging, wordt algemeen aangenomen. Hierdoor blijft het aantal bedrijfswagens op de Belgische wegen elk jaar toenemen. Deze populariteit staat in schril contrast met de fiscale spelregels die ermee gepaard gaan. De Belgische autofiscaliteit is bijzonder complex en wordt met de regelmaat van de klok bijgestuurd. Het is dus niet verwonderlijk dat ondernemers op talrijke praktische vragen botsen bij de aanschaf van een nieuwe wagen.
In de komende artikels, besteden wij daarom de nodige aandacht aan enkele topics omtrent de autofiscaliteit en trachten wij een antwoord te geven op de meest voorkomende vragen, zoals: ‘Wat is een valse hybride?’, ‘Loont het om een (duurdere) elektrische wagen aan te schaffen?’, ‘Hoe wordt het voordeel van alle aard berekend?’, …
Aanvangen doen we met een blik op de toekomst. Hoe zal de autofiscaliteit in de (nabije) toekomst evolueren?
Akkoord over de vergroening van de mobiliteit
De trend om het Belgische wagenpark te ‘vergroenen’ door het aanbieden van fiscale incentives is al langer aan de gang. De huidige regering heeft steeds aangegeven deze trend te willen verderzetten en heeft recent ook een akkoord bereikt over een wetsontwerp over de fiscaliteit van bedrijfswagens in de (nabije) toekomst. Het akkoord bevat enkele drastische wijzigingen.
Volledig aftrekverbod op komst
Het akkoord stelt onder meer een volledig aftrekverbod voorop voor wagens met verbrandingsmotoren die (nieuw of tweedehands) aangeschaft worden vanaf 1 januari 2026. Dit verbod geldt zowel in de vennootschapsbelasting als in de personenbelasting. Ook de zelfstandige met een eenmanszaak zal hier dus rekening mee moeten houden.
Vandaag schommelt de aftrekbaarheid van autokosten tussen 40 en 100% (afhankelijk van de CO2-uitstoot van de wagen). Door dit percentage te herleiden tot 0% creëert de regering een belangrijke incentive om de aankoop van benzine- of dieselvoertuigen te ontraden. Voor alle duidelijkheid: ook hybride voertuigen gebruiken een benzine- of dieselmotor en vallen dus onder het voorziene aftrekverbod vanaf 2026.
2026 klinkt voor sommigen misschien als een ver-van-mijn-bed-show, maar er is meer. Het akkoord voorziet ook een overgangsregime voor benzine- of dieselvoertuigen die worden aangeschaft vanaf 1 juli 2023, waarbij de aftrek stelselmatig begrensd en afgebouwd wordt. De maximale aftrekbaarheid van deze wagens wordt voor de jaren 2025 tot en met 2027 begrensd op respectievelijk 75, 50 en 25%, om de aftrek uiteindelijk ook op 0% te brengen in 2028.
Koolstofvrije wagens (lees: elektrische, maar in theorie ook wagens op waterstof) zouden daarentegen tot en met 2026 100% fiscaal aftrekbaar blijven. Daarna zal deze aftrek beperkt worden in functie van het moment van aanschaf. Koopt u bijvoorbeeld een elektrische wagen in de loop van 2027, dan wordt de aftrekbaarheid beperkt tot 95% (maar het percentage blijft behouden voor de volledige looptijd). Koopt u dezelfde elektrische wagen nog later, dan daalt dat percentage verder.
- Aankoop in 2026: 100% aftrekbaar;
- Aankoop in 2027: 95% aftrekbaar;
- Aankoop in 2028: 90% aftrekbaar;
- Aankoop in 2029: 82,5% aftrekbaar;
- Aankoop in 2030: 75% aftrekbaar;
- Aankoop in 2031: 67,5% aftrekbaar.
Laadpaal installeren wordt beloond
De oplaadmogelijkheden voor elektrische wagens zijn momenteel beperkt. Daarom voorziet het akkoord ook in een incentive voor ondernemingen én particulieren om een laadpaal te installeren.
Ondernemingen die tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 investeren in de plaatsing van een laadpaal, zullen daarvoor aanspraak kunnen maken op een verhoogde kostenaftrek van 200%. Voor aankopen tussen 1 januari 2023 en 31 december 2024 zal dat 150% zijn. Om als onderneming aanspraak te maken op de verhoogde kostenaftrek zal de laadpaal minstens gedurende een substantieel deel van de dag vrij toegankelijk moeten zijn voor derden.
Particulieren die tussen 1 september 2021 en 31 december 2024 thuis een laadpaal laten plaatsen, kunnen genieten van een belastingvermindering. Het tarief van de belastingvermindering zal 45% bedragen (evenwel beperkt tot 1.500 EUR per laadpaal en per belastingplichtige) voor uitgaven betaald in 2021 of 2022. Voor de jaren 2023 en 2024 zal de belastingvermindering dalen naar 30 respectievelijk 15%.
Om in aanmerking te komen voor deze fiscale incentives, zullen de laadpalen wel aan enkele voorwaarden moeten voldoen. Het moet bijvoorbeeld gaan om een ‘intelligente laadpaal’, in de zin dat de laadtijd en het laadvermogen moeten kunnen worden gestuurd door een energiebeheerssysteem dat vrij gekozen moet kunnen worden, los van wie de energie levert.
Zeker te onthouden!
Stel de aanschaf van een nieuwe wagen dus niet te lang uit. De huidige autofiscaliteit wordt immers radicaal omgegooid vanaf 1 juli 2023, waarbij benzine- en dieselmotoren hun fiscale aftrek op termijn zullen verliezen.
Overweegt u om binnenkort een nieuwe wagen aan te schaffen? Lees dan zeker ons volgende artikel over de fiscale aandachtspunten en overwegingen bij de aankoop van een wagen.
0 reacties