Sinds midden maart houdt de coronacrisis de hele maatschappij in haar greep. Ook juridische professionals worden beperkt in hun bewegingsvrijheid en passen noodgedwongen hun manier van leven en werken aan. Daarnaast werd ook het geven en volgen van juridische permanente vorming aan de universiteiten aangepast aan de strikte maatregelen van social distancing en “geen niet-essentiële verplaatsingen”.
Exit universitaire campus, enter virtuele tools
Het werd al snel duidelijk dat voor het volgen van permanente vorming een oplossing moest worden geboden, die tegemoet kwam aan het vermijden van verplaatsingen en les volgen in aula’s. Het is dan ook al enkele weken alle hens aan dek om in deze uitzonderlijke omstandigheden postacademische studieactiviteiten te kunnen blijven aanbieden, zowel de reeds geprogrammeerde als de nieuwe initiatieven.
Sinds de start van de coronacrisis bleken virtuele tools de ideale partner voor telewerkende medewerkers van de universiteit, om enerzijds docenten hun uiteenzettingen te laten geven en anderzijds deelnemers op de hoogte te houden van recente juridische ontwikkelingen.
Grosso modo zijn er twee platformen te onderscheiden: ofwel nemen de lesgevers hun les thuis op, ofwel maken ze gebruik van een collaborate tool die toelaat om content te delen en interactief aan de slag te haan. Beide systemen zijn een beveiligde online lesomgeving.
Eén klik verwijderd van de virtuele lesomgeving
Deze nieuwe manier van lesgeven vergt voor alle betrokkenen (deelnemers, docenten, organisatoren) enige aanpassing. De medewerkers van CBR kwamen evenwel niet onbeslagen op het veld: reeds jaren organiseren zij hun studieavonden ook virtueel en deze know how komt nu erg van pas bij het virtueel inbedden van alle activiteiten. De praktische organisatie van een virtuele opleiding verloopt immers anders dan die van een opleiding waarbij zowel de docenten als de deelnemers fysiek aanwezig zijn.
Een virtuele lesomgeving biedt ook tal van voordelen. Zo kan in deze uitzonderlijke tijden de oorspronkelijke planning worden aangehouden. Deelnemers hoeven zich ook niet te verplaatsen om de lessen te volgen en zij krijgen gebruikelijk 14 dagen om een uiteenzetting te bekijken. Bovendien zijn beide platformen zeer gebruiksvriendelijk. Deelnemen aan de virtuele sessies kan met één klik op de muis. De deelnemers treden via een link toe tot de virtuele lesomgeving en kunnen vragen stellen aan de lesgever, een presentatie volgen en chatten met de andere aanwezigen in het virtuele leslokaal.
Ook de administratieve afhandeling van de virtuele opleidingen verloopt ondertussen volledig digitaal. De eerste feedback van zowel docenten als deelnemers is alvast positief!
Wat brengt de (virtuele) toekomst?
Voor de rest van het semester zullen alle postacademische opleidingsactiviteiten aan de Faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen virtueel plaatsvinden. Zo ook de opleiding Tendensen vermogensrecht van 23 april 2020, de opleiding Civiel procesrecht post-potpourri van 28 april 2020 evenals de opleiding Burenhinder op 15 mei 2020.
De Faculteit Rechten bekijkt ondertussen de mogelijkheden om ook volgend academiejaar een virtueel aanbod aan postacademische opleidingen uit te werken.
Benieuwd naar het volledige aanbod aan permanente vorming van de Faculteit Rechten? Bekijk het overzicht op de website.
Centrum voor Beroepsvolmaking in de Rechten
0 reacties