Advocaten Legal Tech Nieuws

Waarom ook de advocaat moet bloggen

Geschreven door LawyerOnline

Een blog is niet langer alleen maar een online dagboek van een individu. Ook bedrijven hebben een blogpagina waarop ze nieuws, adviezen en inzichten delen met de bezoekers van hun website. Daarmee overtuigen ze hun cliënteel steeds opnieuw van hun expertise. Heeft de website van uw advocatenkantoor al een blog? Waarom zou u ermee aan de slag moeten gaan? Waarom moet u blijven bloggen?

U bent beter vindbaar via Google

Websites waarop regelmatig nieuwe inhoud verschijnt, scoren over het algemeen hoger op Google. Wanneer u regelmatig blogt, is uw site beter vindbaar en bereikt u meer potentiële bezoekers. Meer lezers op uw site zorgen op hun beurt voor een nog betere zoekscore.

Een blog toont dat u actief bent

Niet alleen Google geeft de voorkeur aan regelmatige updates, ook voor uw bezoekers straalt het vertrouwen uit. Beeld u in dat u online op zoek gaat naar een restaurant. U vindt een website van een restaurant dat u nog niet kende, maar de laatste update dateert van enkele jaren terug. U vraagt zich vervolgens terecht af of het nog wel open is, en de kans is groot dat u elders gaat eten. Hetzelfde geldt voor uw kantoorwebsite. Als u geregeld nieuwe inhoud plaatst, zien bezoekers meteen dat u actief bent.

U bewijst uw expertise met oplossingen voor de problemen van uw cliënten

Waarover gaat u schrijven? Een blog dient om een antwoord te bieden op kwesties waar uw cliënten mee zitten. Het is minder geschikt om over uzelf te vertellen: daarvoor dient uw ‘Over ons’-pagina. Wanneer u in uw blog bruikbare juridische adviezen en oplossingen aanreikt, weten bezoekers waar ze terecht kunnen met hun problemen en benadrukt u uw bijzondere expertise in dat vakgebied. Een blog is dus een goede manier om cliënten te werven en te binden.

Bijkomend advies op dit vlak: cliënten die juridisch advies zoeken op het internet, tikken een vraag of probleem in op Google, maar doorgaans geen rechtsdomein of materie. Ze zoeken bijvoorbeeld op “probleem met contract” en niet op “arbeidsrecht”. Wanneer u in uw titels en teksten de termen gebruikt die uw cliënteel zou ingeven om een antwoord op hun vragen te vinden, vinden potentiële cliënten u nog vlotter.

Met authentieke content straalt u meer vertrouwen uit dan met advertenties

Het internet biedt vele mogelijkheden om te adverteren. Zo is het mogelijk om te betalen om uw advertentie gericht boven en tussen de zoekresultaten op Google te laten plaatsen. Die advertenties zijn zeker nuttig, maar worden wel gemarkeerd als reclame. Uw nieuwsbericht in de zoekresultaten is een ‘echt’ resultaat. Uw artikel kreeg die positie op een organische, niet-betalende manier. Daardoor wekt het meer vertrouwen dan een betaald zoekresultaat.

Uw blog creëert een blijvende meerwaarde

U schrijft geregeld over hetzelfde thema, dus uw artikels vormen na verloop van tijd een omvangrijke databank met juridische kennis die ook jaren later haar nut blijft bewijzen en gevonden wordt. Uw blog vormt dus een duurzame meerwaarde voor uw kantoor. Wanneer uw lezersbestand groeit en anderen verwijzen naar uw artikels, zult u ook beter scoren in de zoekresultaten.

Delen via sociale media en commentaar zorgt voor meer bezoekers op uw website

Internetgebruikers delen voortdurend nieuws- en blogartikelen die ze nuttig vonden. Ook lezers van uw website zullen artikels die hen interesseerden, mogelijk gaan delen met hun netwerk via mail of sociale media. Dat zorgt ervoor dat u extra zichtbaarheid krijgt en meer bezoekers op uw website ontvangt. Via deelknoppen bij uw nieuwsitems werkt u delen nog verder in de hand. Wanneer u ook een veld om commentaar te geven voorziet (op sociale media is dat standaard aanwezig), creëert u nog meer dynamische interactie met uw artikels. Zo blijft uw tekst langer onder de aandacht van uw bezoekers en blijven zij terugkeren naar uw bericht en site.

 

Ook voor de website van uw advocatenkantoor is een blog een grote troef. Begin dus zo snel mogelijk (opnieuw) te schrijven, en publiceer regelmatig nieuwe artikels. Bloggen werpt vooral op lange termijn vruchten af, dus hou vol en speel in op wat uw bezoekers het meeste lezen. Nood aan goede raad? LawyerOnline staat u graag bij met advies om uw doelpubliek gericht aan te spreken.

Uw blog nog meer in de kijker? Meer lezers bereiken? Publiceer uw teksten op Jubel.be en bereik maandelijks 20.000 bezoekers. Onze redactie optimaliseert uw tekst voor online publicatie en een hoge score op Google. Zo bent u automatisch gerust dat lezers u vinden. Word auteur!

1 Comment

  • Het is zeker zo dat je door te bloggen, kunt laten zien hoe je problemen oplost. Dit schept vertrouwen in je potentiële cliënten. Bovendien is dit een uitstekende manier om in het achterhoofd van mensen te blijven; zo onthouden ze je!

Opmerking plaatsen

X