De manier waarop we op zoek gaan naar een job is de laatste jaren sterk veranderd. Tijdens de coronacrisis is de digitale trein bovendien nog een versnelling hoger geschakeld. Vooral millennials kiezen anders en online. Wil je hen overtuigen, dan moet je als potentiële werkgever ergens voor staan en die waarden ook uitdragen. Je moet als werkgever een (online) merk worden. Met een modewoord noemen we dat employer branding. Met deze tips kan je alvast aan de slag.
Wat is employer branding?
Ook juridische professionals maken vandaag de dag werk van hun merk. Ze richten zich daarbij echter alleen tot potentiële cliënten. Dat natuurlijk binnen de grenzen van de deontologie van hun beroepsgroep. Maar traditionele reclame mag dan wel een goede manier zijn om nieuwe cliënten aan te trekken, het helpt niet om nieuwe medewerkers te vinden. Dat doe je via employer branding: daarmee zet je jezelf en je kantoor ook als aantrekkelijk werkgever in de markt. In het Nederlands spreken we dan ook van je werkgeversmerk. Het is het totale beeld, het imago, dat (potentiële) werknemers van je kantoor hebben.
Waarom moet ik aan employer branding doen?
De tijd dat het plaatsen van een vacature op een jobsite voldoende was om de juiste kandidaten aan te trekken is voorbij. In tijden van de war on talent, moet je als werkgever boven het maaiveld uitsteken. Employer branding is een innovatieve manier om dat te realiseren.
Een vacature op een jobsite plaatsen is natuurlijk een eerste belangrijke stap. Potentiële kandidaten komen zo wel te weten dat je op zoek bent, maar het overtuigt hen niet om voor jou te kiezen. Je moet dus verdergaan. Kandidaten willen iets over je weten. Waarvoor staat jouw kantoor? Hoe is de sfeer? Waarom ben je anders dan de anderen?
Iedereen doet aan employer branding, of zou er aan moeten doen: van de kmo tot de multinational. Ook onder juridische professionals wordt het steeds meer een must. Zeker als je de young potentials binnen wilt halen. Verschillende kantoren zijn er al aan begonnen en dat betekent dat je niet kan achterblijven.
Mix van communicatie en human resources
Goede employer branding komt tot stand door samenwerking tussen communicatie-experten en de human resources-afdeling. Hoe je je werkgeversmerk vorm geeft, bepaalt mee welke profielen je aantrekt. Net als bij je cliënteel. Niet iedere kandidaat is op zoek naar het zelfde soort job of hetzelfde type werkgever. Vergelijk bv. met automerken, bedrijven als BMW, Volvo en Alfa Romeo mikken alle drie op een ander type consument/chauffeur. Zij kiezen ook er ook resoluut voor om een specifiek imago in hun marketing uit te dragen.
Via employer branding kan je dit ook doen. Human resources tekent uit welke profielen in het kantoor passen. Zoek je een specialist of een allrounder, zoek je een leidinggevende of iemand die uitvoerende taken op zich neemt, een creatieveling of een cijferaar? Samen met de communicatieafdeling kan je op basis daarvan je werkgeversmerk uitdenken.
Denk er gerust even over na
Je merk als werkgever is heel breed: het gaat over de leiderschapsstijl van de ceo, de ontwikkelingsmogelijkheden, de sfeer tussen de collega’s, het gaat over diversiteit en work-lifebalans, het gaat over het imago van het kantoor in de buitenwereld, … .
Een merk in de markt zetten is altijd een werk van lange adem. Dat geldt zeker ook voor een werkgeversmerk. Het is een work in progress. Credibiliteit opbouwen en regelmatig bijsturen is dus noodzakelijk.
Doe eens een rondvraag bij je huidig personeel. Zo krijg je al een mooi idee welk beeld zij van het kantoor hebben als werkgever. Beantwoordt hun visie aan het beeld dat je zelf voor ogen had? Employer branding draait immers niet alleen om nieuwe mensen aantrekken, ook om het team dat je al in huis hebt, tevreden te houden.
Zorg dat je overal aanwezig bent
Werkzoekenden gaan via google en social media op zoek om een beeld van jouw kantoor te kunnen vormen. Wie de jobs voor het uitkiezen heeft, kan zijn keuze laten afhangen van het gevoel dat hij of zij bij een bepaalde werkgever heeft. Vertel het verhaal van je merk en verspreid het via alle mogelijke kanalen. Maak leuke filmpjes die je deelt via sociale media. Uiteraard gebruik je LinkedIn en Twitter, maar vergeet zeker ook Instagram niet. We hoeven je zeker niet te zeggen dat vooral de jongere generatie daar gevoelig voor is. Zet testimonials van je personeel op je site. En laat eens een andere kant van het kantoor zien: een feestje met foute kersttruien, een leuke teambuilding-dag, een brainstormsessie met het kantoor, …
Bedrijven die nu wereldwijd (of lokaal) als top employers bekend staan, zijn allemaal bedrijven die hier al vele jaren werk van maken: denk bv. aan Google, of iets dichter bij huis Schoenen Torfs.
Wees authentiek
Kies een imago dat bij je past en dat je ook kan waarmaken. Stel het niet leuker voor dan het is. Anders zal je merk snel door de mand vallen. Je hoeft als employer brand niet te kiezen voor hip en trendy als dat niet juist voelt. Voel je je beter bij een imago dat klassiek en stijlvol is, of één dat gezinsvriendelijk of milieubewust is, speel dan zeker die troeven uit. Verschillende profielen hebben immers verschillende verwachtingen, en bij ieder bedrijfsimago horen andere types werknemers.
Voordelen van employer branding
Employer branding heeft heel wat voordelen:
- Je bespaart tijd en geld tijdens de selectieprocedure: je trekt onmiddellijk de juiste profielen aan. Je krijgt misschien minder sollicitaties binnen, maar dat zullen allemaal waardevolle kandidaten zijn. Je moet dus heel wat minder kaf van het koren scheiden.
- Je personeel is meer betrokken en trouwer: kandidaten die heel bewust voor jouw bedrijf of kantoor kiezen, zullen minder geneigd zijn snel voor een ander avontuur te kiezen.
- Je maakt je merk ook bekend bij je potentiële klanten: je slaat twee vliegen in één klap, als je aan employer branding doet, maak je automatisch ook gewone reclame voor je merk.
Onthoud vooral dit
Employer branding is geen doel op zich, maar een middel om de juiste mensen te overtuigen voor jou te komen en blijven werken. Op een authentieke manier je verhaal vertellen is de beste manier om aan je werkgeversmerk te werken.
Hulp nodig? Jubel Services tekent samen met u uw employer brand uit, specifiek voor de markt van de juridische professionals.
0 reacties