Kantoor & beleid

Wat bracht 2018 op het vlak van juridische informatica?

Wat bracht 2018 op het vlak van juridische informatica?
Geschreven door CICERO LawPack

Nu 2019 van start gegaan is, kan het nuttig zijn om te evalueren wat 2018 ons op het gebied van juridische informatica heeft gebracht. Robert Ambrogi, van lawsitesblog.com, publiceerde een artikel over de 20 belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van juridische technologie in 2018. En zoals gebruikelijk publiceerde ook de American Bar Association (ABA) in december 2018 haar jaarlijkse Legal Technology Survey Report, dat eveneens veel interessante inzichten biedt. Laten we daarmee beginnen.

Het volledige ABA Legal Techology Survey Report bestaat uit zes volumes:

I. Grondbeginselen van de juridische informatica en veiligheid

II. Informatica voor Advocatenkantoren

III. Online onderzoek

IV. Marketing en communicatietechnologie

V. Procesvoeringstechnologie en eDiscovery

VI. Mobiele Advocaten

Deze zes volumes kunnen hier afzonderlijk of samen worden gekocht. Een samenvatting van het onderzoek in vijf afzonderlijke rapporten kan hier gratis online worden gelezen. Deze vijf rapporten hebben betrekking op:

1. Budgettering en planning

2. Solo en kleine kantoren

3. Praktijkbeheer

4. Opleiding in juridische informatica

5. Geschillenbeslechting en TAR (Technology Assisted Review)

Dit zijn de belangrijkste conclusies:

Budget

Een van de meest verrassende bevindingen van het rapport is dat het aantal advocatenkantoren dat een budget heeft voor juridische informatica een lichte daling heeft ondergaan ten opzichte van vorig jaar. Waar in 2017 nog 60% van de advocatenkantoren over een juridische informaticabudget beschikte, is dat aantal in 2018 gedaald tot 57%. Net als in het verleden neemt het percentage advocatenkantoren met een technologiebudget toe naargelang de omvang van het kantoor. Uit het rapport bleek dat 34 procent van de solopraktijken, 53 procent van de kantoren van twee tot negen advocaten, 77 procent van de kantoren van 10 tot 49 advocaten, 83 procent van de kantoren met 100 tot 499 advocaten, en 87 procent van kantoren van 500 of meer advocaten technologiebudgetten had.

Telewerken

Een andere verrassende bevinding is dat terwijl telewerken of werken op afstand over het geheel genomen toeneemt (zoals verwacht), is telewerken in grotere kantoren afgenomen. Bij solo- en advocatenkantoren met twee tot negen advocaten is het percentage mensen die telewerken gestegen van 38% in 2015 naar 46% in 2018, en van 58% in 2015 naar 68% in 2018, respectievelijk. In grotere kantoren met 10-49 advocaten is het percentage echter gedaald van 87% in 2015 tot 79% in 2018 en van 94% in 2016 tot 88% in 2018 voor de grotere kantoren.

Managementsoftware

Het aantal advocatenkantoren dat praktijkmanagementsoftware gebruikt blijft over de ganse lijn stabiel. De functionaliteit van de software die voor hen beschikbaar is, is niet echt veranderd in die zin dat het beheren van cliënten en dossiers nog steeds de kern vormt van alle pakketten.

De meeste advocaten zijn tevreden over de software die zij gebruiken voor het beheer van hun praktijk, aangezien 32% "zeer tevreden" was en 61% "enigszins tevreden", wat samen een totaal oplevert van 93% die enigszins of zeer tevreden was.

Er is niet veel veranderd met betrekking tot de softwarepakketten die de advocatenkantoren gebruiken, en er is nog veel ruimte voor verbetering, vooral als het gaat om de integratie met andere applicaties.

Data

De AVG heeft een belangrijke impact gehad, wat resulteerde in de verwijdering van heel wat metadata. Het gebruik van software die specifiek bedoeld is om metadata te verwijderen neemt toe, wat de privacy en confidentialiteit ten goede komt.

(Mobiele) apparaten

Een andere bevinding van het rapport is dat de grens tussen tablets en laptops vervaagt. In solo- en kleine advocatenkantoren daalde het percentage tabletgebruikers van 57% in 2016 naar 47% in 2018. In grotere kantoren is het aantal tabletgebruikers echter toegenomen: in kantoren met 100-499 advocaten is het percentage gestegen van 32% in 2015 naar 53% in 2018. In kantoren met meer dan 500 advocaten gebruikt 39% van de advocaten een tablet.

Diensten

De wijze waarop advocaten in 2018 hun diensten aanrekenden, is vrijwel ongewijzigd ten opzichte van 2017. De honoraria per uur blijven het populairst (69%), gevolgd door vaste tarieven (15%), contingentieovereenkomsten (11%, afhankelijk van het behaalde resultaat), voorschotten (4%, waarbij de cliënt op regelmatige basis, meestal maandelijks, een voorschot betaalt), en overige (1%).

Globale trends

In zijn artikel over The 20 Most Important Legal Technology Developments of 2018 vermeldt Robert Ambrogi een aantal ontwikkelingen die wereldwijd relevant zijn:

· Legal Analytics worden belangrijker: in 2018 zijn steeds meer advocatenkantoren begonnen met het analyseren van de gegevens die zij verzamelen.

· Juridische informatica gaat internationaal: tot voor kort was juridische informatica grotendeels een nationale materie, maar nu zien we steeds meer juridische informaticadiensten die internationaal worden aangeboden.

· Ten gevolge van Artificiële Intelligentie wordt juridisch onderzoek slimmer en vollediger.

· De investeringen nemen toe. Alleen al in de VS werd in 2018 1 miljard dollar geïnvesteerd in juridische informatica.

· De cloud schrikt niet langer af: steeds meer advocatenkantoren hebben hun bezwaren laten varen en maken nu effectief gebruik van clouddiensten.

· In 2018 zagen we ook een toename van informaticacompetentie bij de advocaten.

· Artificiële Intelligentie krijgt een eigen MBA.

· Het aantal start-ups blijft toenemen.

Samenvattend: de markt voor juridische informatica blijft evolueren, maar het gebruik van juridische informatica in advocatenkantoren heeft de afgelopen jaren geen grote stappen gezet.

Meer lezen van CICERO LawPack?

Bronnen:

Opmerking plaatsen

Uw naam wordt privé weergegeven op de website en is niet zichtbaar voor anderen. Uw e-mailadres wordt opgeslagen maar niet gepubliceerd.