De recente antiwitwaswet geeft gevolg aan de vierde Europese antiwitwasrichtlijn die op 20 mei 2015 werd opgesteld. Via deze weg wil Europa het witwassen van geld en terrorismefinanciering voorkomen. Vennootschappen zullen voortaan informatie over hun uiteindelijke begunstigden moeten verzamelen en bijhouden. Het UBO-register of het register voor ultimate beneficial owners wordt bijgevolg wettelijk verplicht. Alle verzamelde informatie wordt in dit UBO-register bewaard, dat werd opgesteld door de Algemene Administratie van de Thesaurie van FOD Financiën.
Wat is een uiteindelijke begunstigde?
Een uiteindelijke begunstigde is elke natuurlijke persoon die de uiteindelijke eigenaar is van of zeggenschap heeft over uw cliënt, de mandataris van uw cliënt of de begunstigde van levensverzekeringscontracten. Dit is eveneens de natuurlijke persoon bij wie een handeling of zakenrelatie tot stand komt. Indien uw cliënt een rechtspersoon is, dan is de uiteindelijke begunstigde de natuurlijke persoon die ofwel:
- over een belang van minstens 25 procent beschikt in het kapitaal van de vennootschap;
- minstens 25 procent van de stemrechten kan uitoefenen tijdens een algemene vergadering;
- de begunstigde is van minstens 25 procent van het vermogen van de vennootschap.
Verplichtingen voor de uiteindelijke begunstigde
De identificatie en controle van de identiteit van deze UBO maken integraal deel uit van uw waakzaamheidsverplichting als vennootschap tegenover uw cliënteel. U moet inschatten wat het risico zal zijn van een commerciële relatie of eender welke transactie op het gebied van het witwassen van geld of terrorismefinanciering. Praktisch gezien wordt deze identiteitscontrole over het algemeen met een identiteitskaart of paspoort uitgevoerd, of aan de hand van statuten indien de persoon een rechtspersoon is.
Het UBO-register moet minstens de volgende gegevens bevatten: naam, voornaam, geboortedatum, nationaliteit en adres. Indien de persoon een rechtspersoon is, moet er gedetailleerde informatie over de aard en de reikwijdte van het economisch belang aan het UBO-register worden overgedragen.
Alle verzamelde identificatiegegevens moeten worden bijgehouden gedurende een maximumtermijn. Na het verstrijken van deze termijn moeten vennootschappen de persoonlijke gegevens in hun bezit wissen. Volgens de richtlijn van 20 mei 2015 bedraagt deze bewaarperiode vijf jaar (te rekenen vanaf het einde van de zakelijke relatie met de cliënt of van de occasioneel uitgevoerde verrichting). Lidstaten konden deze periode echter verlengen met vijf jaar. De antiwitwaswet in België schrijft bijgevolg een bewaarperiode van 10 jaar voor, maar met een overgangsregeling voor 2017 (7 jaar), 2018 (8 jaar) en 2019 (9 jaar). Houd er rekening mee dat de antiwitwaswet strafrechtelijke sancties voorziet in geval van weigering om gegevens te verstrekken of in geval van verzet bij inspecties en controles door de toezichtautoriteiten.
Wenst u ondersteuning bij de identificatie van de uiteindelijke begunstigden van uw cliënten of ontvangt u graag een UBO-model? Aarzel dan niet om contact op te nemen met een van onze specialisten.
0 reacties