Sinds 20 maart 2023 gelden er nieuwe regels met betrekking tot de informatie die bij een kandidaat-huurder mag worden opgevraagd. De inhoud van deze informatie zelf is niet werkelijk gewijzigd. Er wordt vooral meer duidelijkheid gegeven over welke informatie op welk moment in het verhuurproces mag worden gevraagd.
Een overzicht van de nieuwe regels
De tijdstippen waarop informatie opgevraagd mag worden
Voortaan is het duidelijk welke informatie in welke fase van de onderhandelingen mag worden opgevraagd bij de kandidaat-huurder. Hieronder geven we een kort overzicht.
Voor het bezoek
De informatie die mag worden gevraagd voor het bezoek is vrij beperkt:
- De naam en voornaam van de kandidaat-huurder.
- Een manier om te communiceren met de kandidaat-huurder.
Ter ondersteuning van de kandidaatstelling
Eens het bezoek achter de rug is en men zijn kandidatuur wenst te stellen, mag al meer worden verzocht. De informatie die op dit punt wordt gevraagd, heeft tot doel de geschiktheid van de kandidaat-huurder voor het te verhuren pand te bepalen. Men mag hiertoe vragen:
- Het bedrag (of een raming) van de financiële middelen waarover de huurder beschikt. Dit met het doel om te verifiëren of de kandidaat in staat is om de huur te betalen.
- Het aantal personen dat deel uitmaakt van het gezin van de kandidaat-huurder. Dit laat toe om na te gaan of het gehuurde goed geschikt is voor de huurder(s), rekening houdend met de oppervlakte ervan.
Met het oog op het opstellen en sluiten van een huurovereenkomst
Wanneer men wenst over te gaan tot het sluiten van de huurovereenkomst, kan de verhuurder de volgende persoonsgegevens vragen:
- Elk document dat het mogelijk maakt de identiteit van de huurder en zijn bekwaamheid om te contracteren vast te stellen.
- De burgerlijke stand van de huurder indien deze gehuwd is of wettelijk samenwonend. Dit houdt verband met de bescherming van de gezinswoning zoals bedoeld in het Burgerlijk Wetboek.
De Brusselse Regering kan in de toekomst een gestandaardiseerd document opmaken met de informatie die de verhuurder kan opvragen. Voorlopig bestaat dit document echter nog niet.
Waarvoor mag deze informatie niet worden gebruikt?
Het is belangrijk om te weten dat de verhuurder zich niet mag baseren op de oorsprong of de aard van de middelen van de kandidaat-huurder om zijn kandidatuur te weigeren. Zo mag bijvoorbeeld een kandidaat-huurder die een uitkering geniet, niet geweigerd worden enkel en alleen omwille van het feit dat hij die uitkering ontvangt. De kandidaat-huurder moet enkel bewijzen over voldoende inkomsten te beschikken. De oorsprong van deze inkomsten mag dus geen rol spelen.
Hoelang mag deze informatie bewaard worden?
Naast de nieuwe regels rond het opvragen van informatie, zijn er ook voorschriften over het bewaren van deze informatie. Het is wettelijk voorzien dat de persoonsgegevens van de kandidaat-huurder slechts mogen worden bewaard gedurende de periode die nodig is voor de behandeling van de kandidaatstelling. Dit mag maximaal zes maanden duren.
Indien er een geschil is over mogelijke discriminatie op basis van die informatie, wordt deze termijn verlengd tot maximaal 10 jaar.
Eenmaal een huurcontract is afgesloten, mogen de gegevens van de huurder worden bewaard gedurende de volledige looptijd van de huurovereenkomst en tot 5 jaar daarna. Ook hier wordt deze termijn bij een geschil over discriminatie verlengd tot maximaal 10 jaar.
Voorafgaandelijk bezoek
Voortaan kan de kandidaat-huurder vóór het sluiten van de huurovereenkomst een bezoek aan het pand eisen. Het contract moet dus nog niet gesloten zijn om een bezoek te mogen vragen.
Deze regels zijn niet alleen van toepassing voor professionelen, maar voor iedereen die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan verhuur doet. Wees dus gewaarschuwd!
TRACY ENTA en ULRIKE BEUSELINCK, Seeds of Law
0 reacties