Een organisatie die ‘gelukkig’ is presteert beter, dat weten we al decennia. Wanneer iemand zichzelf voortsleept, niet in staat is om zijn woede te onderdrukken of ongevoelig is voor wat er leeft op het werk, zet dat de organisatie onder druk. Dit geldt wanneer de ‘ongelukkige’ een leidinggevende is, maar evenzeer voor elk teamlid. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Een kantoor presteert beter wanneer iedereen zich goed voelt, vertrouwen heeft, empathie deelt en barst van de energie. Een plaats waar men samen conflicten pragmatisch oplost, naar de toekomst kijkt en niet naar het verleden, akkoord is over de doelstellingen en deze samen draagt, daar is werken een plezier.
Dat geldt dan niet alleen voor de organisatie. Immers, als jij lacht naar de wereld, lacht de wereld terug. Dat is het effect van de spiegelneuronen. Ook cliënten ervaren de positieve vibe van een gelukkig kantoor. ‘Service with a smile‘ werkt omzet-verhogend. Maar belangrijker: ook geluk-verhogend. Voor jezelf, je organisatie én je cliënten. Die komen dan graag terug voor meer.
Jeff Keustermans
Andere teksten lezen van Jeff Keustermans? Dat kan hier.
Bronnen:
D. Coleman, Emotionele intelligentie, 1996. |
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks