Kantoor & beleid

Een introductie tot LinkedIn voor advocaten

Geschreven door CICERO LawPack

In eerdere artikelen hebben we er al op gewezen dat sociale media een essentieel onderdeel zijn geworden van online marketingstrategieën. Uit een rapport, gepubliceerd in januari 2019 door Attorney at Work, blijkt dat in 2018 maar liefst 85 procent van de advocaten die aan het onderzoek deelgenomen hadden, sociale media gebruiken als onderdeel van hun marketingstrategie. Meer dan twee derde, 71 procent van de advocaten, zegt dat sociale media hebben bijgedragen aan het binnenhalen van nieuwe cliënten.

LinkedIn is doorgaans het netwerk dat de voorkeur geniet van advocaten, met 77 procent die zegt dat het hun favoriete marketingplatform is. Dit moet genuanceerd worden in die zin dat grotere advocatenkantoren waarvan de cliënten voornamelijk uit bedrijven bestaan, meer geneigd zijn LinkedIn te gebruiken, terwijl advocaten die te maken hebben met individuele cliënten vaker de voorkeur geven aan Facebook. In dit artikel geven we u een eerste kennismaking met LinkedIn.

Wat is het?

LinkedIn is een professioneel sociaal netwerk, dat voornamelijk gebruikt wordt voor professionele netwerking. Het is een zakelijke en werkgelegenheidsgerichte dienst die werkt via websites en mobiele apps. Het werd opgericht op 28 december 2002 en gelanceerd op 5 mei 2003. Sinds december 2016 is het een dochteronderneming van Microsoft. In oktober 2018 telde LinkedIn 590 miljoen geregistreerde leden in 200 landen, waarvan er meer dan 250 miljoen actief zijn. Aanmelden voor LinkedIn is gratis, maar sommige premium features zijn enkel beschikbaar mits een abonnement waarvoor men moet betalen.

Motieven voor gebruik

De belangrijkste reden waarom mensen LinkedIn gebruiken is om hun bedrijf of carrière te helpen groeien. Het is een hulpmiddel om te netwerken (dat o.a. een systeem van introducties biedt), voor rekrutering (waar mensen hun vaardigheden en ervaring kunnen inventariseren, en waar vacatures meegedeeld kunnen worden), voor marketing (bv. om aantekeningen en aanbevelingen te tonen), voor reclame en voor onderzoek. Het is ook een publicatieplatform en het biedt discussieforums (“groepen”) aan. Deze kunnen belangrijk zijn voor advocaten, omdat LinkedIn bepaalde auteurs promoot als beïnvloeders (“influencers” en “thought leaders”).

Het dienstenpakket dat LinkedIn aanbiedt, bevat:

  • Profielen
  • Netwerk / Connecties
  • Bedrijfspagina’s
  • Groepen
  • Berichten
  • Meldingen
  • Evenals een aantal andere diensten, waarvan enkele interessant kunnen zijn voor advocaten.

Laten we deze nader bekijken, met dien verstande dat we in dit artikel enkel de tip van de sluier kunnen lichten, en dat elk van deze diensten gemakkelijk een eigen artikel kan rechtvaardigen.

Profielen

Wanneer je je aanmeldt bij LinkedIn, is het eerste wat je moet doen het aanmaken van je profiel. Dit is een profiel voor jou als individu. Zie het als een gestandaardiseerd CV. Hierin kun je een samenvatting geven van wie je bent en meer informatie geven over je achtergrond: je opleiding, ervaring, vaardigheden, onderschrijvingen (“endorsements”), prestaties en interesses. Voor elk van deze categorieën van informatie biedt LinkedIn een apart onderdeel in je profiel. Je kunt via je profiel ook ‘bijdragen’ publiceren, en op je profielpagina wordt daar dan een overzicht van gegeven. Als je een blog wilt starten op LinkedIn, kun je dit doen via deze bijdragen. Profielonderdelen kunnen in meerdere talen toegevoegd worden.

Netwerk / Connecties

LinkedIn stelt leden niet alleen in staat om profielen aan te maken, maar ook om een netwerk van connecties met elkaar uit te bouwen. Deze connecties kunnen echte professionele relaties vertegenwoordigen, maar dat is niet altijd het geval. Leden kunnen immers iedereen (al dan niet bestaand lid) uitnodigen om een connectie te worden. Leden kunnen ook andere leden vragen om hen te introduceren bij hun connecties. Wanneer je iemand zoekt op LinkedIn, zal het je laten zien hoeveel connecties je gemeenschappelijk hebt, en als er geen gemeenschappelijke connecties zijn, hoeveel graden je van hen verwijderd bent.

Bedrijfspagina’s

LinkedIn biedt ook bedrijfspagina’s, waar u informatie over uw advocatenkantoor kunt verstrekken. Hier geldt dat elk bedrijf maar één hoofdpagina heeft, waarvoor een aangepaste URL kan worden aangemaakt. (Voor INFORMA is de URL bijvoorbeeld www.linkedin.com/company/cicerosoftware). De pagina bestaat uit verschillende onderdelen, en elk onderdeel kan in meer dan één taal worden ingevoerd. Gekoppeld aan de bedrijfspagina’s zijn showcasepagina’s. Als uw advocatenkantoor bijvoorbeeld kantoren heeft op verschillende locaties, dan kan elk kantoor zijn eigen showcasepagina krijgen. Showcasepagina’s kunnen tevens gewijd zijn aan diensten of producten die u aanbiedt. Ook voor showcasepagina’s is het mogelijk om ze in meer dan één taal te hebben.

Bedrijfspagina’s kunnen updates plaatsen, maar kunnen geen bijdragen of artikelen publiceren. Het is daarom niet mogelijk om een bedrijfsblog op te zetten op LinkedIn. Het is wel mogelijk voor individuen (profielen) om artikelen te publiceren, en om links naar die artikelen als bedrijfsupdates aan te bieden. Ook goed om te weten is dat bedrijfspagina’s gekoppeld kunnen worden aan een LinkedIn Groep. (In het LinkedIn jargon heet die groep dan een uitgelichte groep).

Groepen

Groepen zijn in essentie discussieforums. Iedereen kan een groep maken en mensen uitnodigen om lid te worden. Deze groepen kunnen openbaar zijn (iedereen kan lid worden) of privaat (op uitnodiging of na goedkeuring). Zoals hierboven vermeld, kunnen bedrijven ook een eigen uitgelichte groep aanmaken die gekoppeld wordt aan hun bedrijfspagina. Vaak worden dergelijke groepen dan bijvoorbeeld gebruikt door de klantendienst en/of de supportafdeling. Interessant voor advocaten is dat groepen zich kunnen wijden aan specifieke onderwerpen, en dat er meerdere groepen zijn die zich bezighouden met juridische onderwerpen (inclusief juridische informatica). Deelname aan discussies in dergelijke groepen kan helpen om uw online reputatie op te bouwen.

Berichten/meldingen

Net als andere sociale media biedt LinkedIn ook diensten aan om berichten te versturen, en om meldingen te krijgen. Voor advocaten is LinkedIn ook een belangrijk advertentieplatform (zie de statistieken in de inleiding van dit artikel).

Andere diensten

Naast de hierboven genoemde diensten biedt LinkedIn ook een reeks andere diensten aan. Deze zijn gericht op leren en op inzichten; ze laten je toe om vacatures te plaatsen, enz. In deze context (van rekrutering) is het de moeite waard om een nieuwe dienst te vermelden die op dit moment enkel beschikbaar is in de VS en binnen specifieke dienstencategorieën, en die ProFinder heet. Het is LinkedIn’s professionele dienstenmarktplaats die u helpt om de beste freelance of onafhankelijke professionals in uw regio te vinden. Het bevat al bepaalde juridische diensten, en zal naar verwachting meer diensten omvatten en internationaal beschikbaar worden. Dat kan interessant worden voor advocaten.

Ook vermeldenswaard is Slideshare. Het is een hostingservice voor professionele content, waaronder presentaties, infographics, documenten en video’s. Gebruikers kunnen bestanden privé of publiek uploaden in PowerPoint, Word, PDF of OpenDocument formaat. De inhoud kan dan worden bekeken op de site zelf, op draagbare apparaten of ingebed op andere sites.

Lees hier meer blogartikels van CICERO LawPack.

Bronnen:

Opmerking plaatsen

Uw naam wordt privé weergegeven op de website en is niet zichtbaar voor anderen. Uw e-mailadres wordt opgeslagen maar niet gepubliceerd.

X